...

Moderator: Moderatorer

av wohlfie
Nu när vi fått mycket snö så är ju plogbilarna igång.

Nu är det så att plogbilen har kört förnära min bil, eller mer på kan man säga.
Så bakspoliern hänger lös och bakskärmen stora revor efter plogbladet.. till o med huggit i bakdörren så den är något intryckt...

När jag sen pratar med hyresvärden så säger dom att jag stod inte inom min parkerings ruta.
Jag svarar: rutan ser man inte änns då det är snö samt ej några markeringar för rutan.. Utan har gått på nummer stolpen.

Vad ska jag göra, hyresvärden vägrar att betala då an påstår att jag står fel.
Ringde polisen men ingen som kunde åka på detta ärende.

Har anmält till försäkringsbolaget och då det inte finns någon skyldig, så åker jag på självrisken själv på 3000kr.
Känns inte rätt.
Bara för man möjlightvis stod något fel, så behöver man väll inte köra in i bilen?
Har även visa för 5 personer hur jag står och ingen av dom tycker jag står fel.

Finns det något jag kan göra eller är det bara betala och se glad ut?
Användarvisningsbild
av 2013xc70
Sikkert for sent, men ta bilder som viser hvor den står og som viser at den ikke er flytt på! Da kan du bevise at den står riktig! Men det er vel for sent........
av Jimpen89
Århundradets sämsta bortförklaring. Tror hen på den själv? Om du så står mitt i vägen ger det inte någon rätt att skada bilen din. De erkänner ju skadan då de säger det om parkeringsrutan.

Om du nu inte får någon skyldig kan du alltid ansöka om ersättning hos någon förening (namn?). Försäkringsbolaget vet mer om detta. Jag fick min självrisk "sponsrad" med 800kr av dom då jag fick en parkeringsskada
av zillen
Spelar ingen roll hur du parkerat. Ingen får köra in i dig ändå! Prata med hyresvärden igen och kräv ersättning!
Användarvisningsbild
av joel80
Jimpen89 skrev:Århundradets sämsta bortförklaring. Tror hen på den själv? Om du så står mitt i vägen ger det inte någon rätt att skada bilen din. De erkänner ju skadan då de säger det om parkeringsrutan.

Om du nu inte får någon skyldig kan du alltid ansöka om ersättning hos någon förening (namn?). Försäkringsbolaget vet mer om detta. Jag fick min självrisk "sponsrad" med 800kr av dom då jag fick en parkeringsskada
Du menar trafikförsäkringsföreningen.
http://www.tff.se/

Jag tycker du ska gå på hyresvärden hårdare.. Men du skulle kanske behöva något på fötterna. Undrar om det finns någon i stil med konsumentombudsmannen eller så när det gäller trafikskador.

För övrigt så kanske du kan anmäla smitning då det ju är en parkeringsskada där den andra smitit.. i det här fallet finns det ju god chans att hitta den som skadat din bil. Hör med försäkringsbolaget igen om hur de ser på smitningsskador där man kan få tag på smitaren.. och att det är hyres/bostads/samfällighetsföreningens försäkringsbolag som de kanske ska gå på.. Får du försäkringsbolaget på din sida kanske de kan föra din talan mot det andra försäkringsbolaget.

Det skulle ju faktiskt kunna vara så att föreningen inte ska betala utan den firma de anlitar för snöröjning. Din värd borde snarare hjälpa dig.. om han nu inte plogat själv.

Men jag skulle inte nöja mig med att få en smitningsolycka bortförklarad på att du inte står i en ruta som är översnöad.
av joskarl
Hur kan hyresvärden bli ersättningsskyldig om en parkerad bil blir påkörd? Det är väl det påkörande fordonets ägare eller försäkringsbolag som ska ersätta.
Användarvisningsbild
av wissel
Om du kan göra troligt att det är ett Trafikförsäkringspliktigt fordon som
skadat din bil så har du halva inne. Polisanmälan om Smitnig, foton och trolig förövare sedan bums till
Trafikförsäkringsföreningen....nyåret brukar vara en bra tid då dom precis fått påfyllning
i sina konton från Fösäkringsbolagen. Pengarna brukar sina i slutet på året = mindre chans till ersättning.
:P
Användarvisningsbild
av joel80
joskarl skrev:Hur kan hyresvärden bli ersättningsskyldig om en parkerad bil blir påkörd? Det är väl det påkörande fordonets ägare eller försäkringsbolag som ska ersätta.

Beror ju på om hyresvärden själv står för snöröjningen. Annars bör han väl kunna hjälpa till med information om vem som är anlitad för att sköta snöröjningen.
Användarvisningsbild
av wissel
Hyresvärden kan ALDRIG bli skadeståndskyldig. Endast den som fört Fordonet och dess Trafikförsäkring.
Användarvisningsbild
av Guligan
Sök upp entreprenören som har ansvaret för plogbilen. Det ingår säkerligen inte i deras snöröjningsuppdrag att skrynkla ihop parkerade bilar. Kontaktuppgifter kanske hyresvärden kan bistå med. (lustigt att de tog ställning i skadefrågan...)

@Micce1980 , Brukar jag också göra.. b[…]

MartinS V60 D4 R-Design

@MartinS , Har själv dragit mig från[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]

Hejsan Jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]