...

Moderator: Moderatorer

Är det någon ny taktik som lärs ut på trafikskolorna? Det händer allt oftare att man möter folk som tänder helljusen ett par tiondelar innan man passerat varande. Detta ger ungefär samma effekt som att man får en kamerablixt mitt framför nyllet och är synnerligen irriterande och skapar i alla fall för mig stor irritation.

Så vad kan då syftet vara? Okunskap, direktiv från utbildningsinstanserna eller jävelskap?
Direktiv från EU.
Det är för att man inte ska tappa seendet direkt efter mötet. Sluta stirra in i mötandes strålkastare och koncentrerade dig på ditt, så är det inget problem.
Stör mig något otroligt på detta... Speciellt när mötande bil har 4st xenon extraljus...
Vojje skrev:Direktiv från EU.
Det är för att man inte ska tappa seendet direkt efter mötet. Sluta stirra in i mötandes strålkastare och koncentrerade dig på ditt, så är det inget problem.
Jag vet inte om du är ute efter att provocera eller om du har otur när du tänker, det finns väl inte nån som stirrar in i mötande bils strålkastare :roll:
Om nåt så tappar man seendet efter mötet om mötande bil tänder helljuset för tidigt.
Mikael G skrev:Är det någon ny taktik som lärs ut på trafikskolorna? Det händer allt oftare att man möter folk som tänder helljusen ett par tiondelar innan man passerat varande. Detta ger ungefär samma effekt som att man får en kamerablixt mitt framför nyllet och är synnerligen irriterande och skapar i alla fall för mig stor irritation.

Så vad kan då syftet vara? Okunskap, direktiv från utbildningsinstanserna eller jävelskap?

Inget nytt med det,
stod i körkortsboken även när jag tog körkort 1984,
Slå på helljuset i mötesögonblicket, som det står i boka.

finns även med som fråga på teoriprovet.

Jocke
jockenord skrev:
Mikael G skrev:Är det någon ny taktik som lärs ut på trafikskolorna? Det händer allt oftare att man möter folk som tänder helljusen ett par tiondelar innan man passerat varande. Detta ger ungefär samma effekt som att man får en kamerablixt mitt framför nyllet och är synnerligen irriterande och skapar i alla fall för mig stor irritation.

Inget nytt med det,
stod i körkortsboken även när jag tog körkort 1984,
Slå på helljuset i mötesögonblicket, som det står i boka.

finns även med som fråga på teoriprovet.

Jocke
Det vore ju inget problem om dessa idiotet gjorde detta i mötesögonblicket istället för strax innan :mrgreen: Folk höll på med dessa dumheter innan vi gick med i EU också.
Mikael G skrev: det finns väl inte nån som stirrar in i mötande bils strålkastare
Om nåt så tappar man seendet efter mötet om mötande bil tänder helljuset för tidigt.
Jag vågar påstå att majoriteten inte kan slita blicken från mötande fordon. Det gäller dag som natt.

Om mötande bil tänder för tidigt, och du för sent, är det riktigt att ditt seende blir lidande.

En annan anledning till att mötande bil tänder för tidigt kan vara att man färdas med halvljus tillsammans med dimljus eller att man har för högt riktade halvljus. Särskilt Xenon.
Jag fick lära mej när jag tog körkort 1967 att man skulle slå på sitt helljus strax innan mötet, men det var ju som sagt på "stenåldern" ?:-/
Gillar inte heller det att det tänds precis innan. Men lär väll bli svårt att få bot på. Är nog lika svårt som att få bort tullarna.

Vet inte vad som är bäst i detta fall strunta i att släka alls eller denna blixt framför en?

Tycker själv att man gärna vill ha lite kol på möta de bilar så dom inte svänger över i ens eget körfällt. Känns som man kan möta lite vad som helst nu för tiden i trafiken. Åkte med en förra veckan som tog körkort för 2 månader sen vart seriöst orolig hur någon som kör så dåligt kan ha fått körkort så nyligen. Under den turen var vi inne i fel fil stup i ett. Tänk om man möter en sån chafför.

Med vänlig hälsning,
Andis
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Volvo V50 "Mr White"

Helt rätt, och lite läder där s&ar[…]

Vilken mjukvara har ni?

Återkom gärna hur den funkar och vad so[…]