...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
Andelen lantbrukare är inte så stor längre, men kan inte en stor del av dessa knäcka som snöröjare på vintern? Traktorerna har de ju redan. Kanske fungerar det så redan i vissa kommuner?
Användarvisningsbild
av joel80
Så är det ju fortfarande på alla ställen där det fortfarande finns bönder. Jag bor 7km utanför Gävle och i vårat lilla område (vägförening) sköter bonden plogningen. Oftast är vår väg plogad före "stora" vägen som sköts av kommunen.
Användarvisningsbild
av Vojje
Tjänsten köps på sedvanligt sätt och kontraktet brukar landa hos ngn bonde eller en entrepenadfirma.
av blådåren
Så funkar det redan på många ställen utanför dom större städerna.

Kommer nog bli vanligare i framtiden dessutom då kör-reglerna för lastbilar i snösvängen har fått en ny förmyndare (trafikverket isf polisen).
Numer så får inte chaffisarna köra snö hela natten och sedan hoppa in i andra lastbilen och köra sitt ordinarie pass också.
(fick man eg inte innan heller, men "farbror blå" tyckte det var viktigare för trafiksäkerheten att få vägarna plogade isf att bråka om kör-regler)
Med traktor så slipper du reglerna om vilotid och annat som drabbar lastbilarna.
av Uffe321
Jag bor i en förort i Stockholms kommun.
I år har jag inte haft möjligt att se firmadekalen på traktorerna som röjer på gång och cykelvägarna i min närhet, men tidigare kom de från en gård som ligger i Linköpingstrakten (20 mil bort). Stod även om detta i min lokalblaska för ett par år sedan.
av 94093a
Uffe321 skrev:Jag bor i en förort i Stockholms kommun.
I år har jag inte haft möjligt att se firmadekalen på traktorerna som röjer på gång och cykelvägarna i min närhet, men tidigare kom de från en gård som ligger i Linköpingstrakten (20 mil bort). Stod även om detta i min lokalblaska för ett par år sedan.
20mil :-O)
jag bor i väsby och på våra plogar står der väsby entrepenad så den är loka iallafal
synd att de inte är utte lite oftare bara...
Användarvisningsbild
av Tomaten
blådåren skrev:Så funkar det redan på många ställen utanför dom större städerna.

Kommer nog bli vanligare i framtiden dessutom då kör-reglerna för lastbilar i snösvängen har fått en ny förmyndare (trafikverket isf polisen).
Numer så får inte chaffisarna köra snö hela natten och sedan hoppa in i andra lastbilen och köra sitt ordinarie pass också.
(fick man eg inte innan heller, men "farbror blå" tyckte det var viktigare för trafiksäkerheten att få vägarna plogade isf att bråka om kör-regler)
Med traktor så slipper du reglerna om vilotid och annat som drabbar lastbilarna.
Dom har slutat med att bötfälla för detta igen, kom efter första snökaoset i Stockholm.
Så plognissarna kan blåsa på som förr!
Bränslytryckgivare

Hej ! Jag hittar inte placeringen vart bränsl[…]

Cigg-uttag maxström?

Det är riktigt att max belastning på 12[…]

V90 problem släpvagnsbelysning

Det är ganska enkelt att göra på e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvår[…]