...

Moderator: Moderatorer

av umekille
Tror inte myndighetspersonerna som tar detta beslut
att svensken kan överhuvudtaget köra bil?
Snacka om att nedvärdera oss körkortsinnehavare
Tycker detta är en omyndighetsförklaring mot vuxet folk
att de inte klarar sig själva i trafiken.
Vi hade så fina ljusa vintervägar nu när det varit kallt
inte ens halkiga men...nu gick tempen upp till -4 och
mängder av saltbilar överöste vägarna med sin dynga. :-(O)
av llesrof
Du gillar inte vägsalt va? Bara för att du kör som en gud och behärskar ditt fordon till fulländning i varje givet ögonblick så är det många som inte gör det. Jag vill inte bli påkörd av någon som överskattar situationen när det är halt. Du vet nog varför vägarna saltas men du vill bara gnälla lite på vägsaltet igen. Har du inte en tråd om detta redan?
av Annders
Vägarna saltas för att vara farbara året runt, med bibehållen säkerhet. Vinterväghållningen, där saltet är en bärande del, sparar c:a 60 människoliv om året.

Saltet har dock baksidor (ökad korrosion, miljöpåverkan). Men vid tillräckligt höga trafikvolymer (räknat som antal fordon per dygn, f/d) överväger fördelarna, främst på grund av tidsvinster och färre olyckor.

Så utan salt skulle Sverige stanna, så enkelt är det.
av agusta44
Vad säger statestiken, är dödsolyckorna högre i norra delen av sverige än i övriga landet då man inte kan salta på samma vis?
Hur ser det ut dom dagarna när är riktigt kallt ute och man inte kan sprida äcklet på vägarna, ökar antallet dödsfall och olyckor då,
jag menar då dom dagar det inte är snöstorm och kaos utan bara en riktigt vinter dag med 15- så att saltet inte fungerar.

Jag tror faktiskt att saltet ger en sorts falsk säkerhet, och att många "kör på som vanligt" om det därimot är en väg med vinterväglag så tror jag att man "ser" att oj nu kan det vara halt, bäst jag tar det lungt.

//Dö salt Dö!
av PTV
llesrof skrev:Du gillar inte vägsalt va? Bara för att du kör som en gud och behärskar ditt fordon till fulländning i varje givet ögonblick så är det många som inte gör det. Jag vill inte bli påkörd av någon som överskattar situationen när det är halt. Du vet nog varför vägarna saltas men du vill bara gnälla lite på vägsaltet igen. Har du inte en tråd om detta redan?
Klarar man inte att framföra ett fordon på allmän väg i vinterväglag utan att en stor saltbil färdas framför så ska man lämna in sitt körkort och börja åka kollektivt så att resterande trafikanter slipper dessa osäkra fordonsförare.
Bild
av umekille
Då det var kallt och vinterväg var det få som körde över 80- 90
nu när det saltats blir man omåkt i 90...folk kör som på
sommaren då det saltats helst 130 på 90väg och farliga omkörningar sker pga.
att ingen vill ligga bakom en bil som stänker saltvatten så
det sprutar över bilen.
av llesrof
umekille skrev:Då det var kallt och vinterväg var det få som körde över 80- 90
nu när det saltats blir man omåkt i 90...folk kör som på
sommaren då det saltats helst 130 på 90väg och farliga omkörningar sker pga.
att ingen vill ligga bakom en bil som stänker saltvatten så
det sprutar över bilen.
De gånger jag blir omkörd i 130 på 90-sträcka vintertid är få. Det kan naturligtvis bero på att vi kör på olika vägar med olika förutsättningar och de vägar jag kör på inte medger speciellt många omkörningar. Jag påstår att du fortsätter att odla en myt som inte stämmer med verkligheten. "Folk" kör inte i 130 Km/tim på saltad vinterväg. Du vill nog gärna tro det för att få stöd för din sak. De få som ändå gör så har redan ett riskbeteende och utgör en fara för sig själva och andra oavsett väglag och årstid. Lyckligtvis är de ganska få. Fast om vägen är saltad och isfri är det inget större problem om de kör om i 130.
av Annders
agusta44 skrev:Vad säger statestiken, är dödsolyckorna högre i norra delen av sverige än i övriga landet då man inte kan salta på samma vis?
Antalet dödade och allvarligt skadade är lägst på de vägavsnitt som halkbekämpas. Där salt förekommer är olyckorna klart färre samtidigt som trafikanterna kan köra något fortare. Detta stämmer också mycket väl med annan forskning inom området, där sambandet mellan vägbanans friktion och olyckskvot är mycket tydligt. Är det riktigt halt exempelvis (ren is) har vi en olyckskvot som ligger 35 gånger högre än sommartid. Kurvan över antalet dödade och skadade växer också mycket snabbt i samband med att friktionstalen sjunker.
agusta44 skrev: Hur ser det ut dom dagarna när är riktigt kallt ute och man inte kan sprida äcklet på vägarna, ökar antallet dödsfall och olyckor då,
jag menar då dom dagar det inte är snöstorm och kaos utan bara en riktigt vinter dag med 15- så att saltet inte fungerar.
Ja, det har gjorts sådana försök. Antalet döda och skadade visade sig, helt i linje med resonemanget ovan, öka när man upphörde att salta på utvalda vägavsnitt. Och saltet fungerar även under - 15 C. Det väsentliga är vägbanans temperatur, inte utomhusluftens.
agusta44 skrev: Jag tror faktiskt att saltet ger en sorts falsk säkerhet, och att många "kör på som vanligt" om det därimot är en väg med vinterväglag så tror jag att man "ser" att oj nu kan det vara halt, bäst jag tar det lungt.
Begreppet riskkompensation passar förstås in även här. Precis samma sak gäller dubbdäck, som inte visat sig minska olycksfrekvensen kontra andra däcktyper, eller fyrhjulsdrift som rent av är överrepresenterat bland dödsolyckorna vintertid. Men saltets friktionsförbättrande egenskaper är ändock såpass stora att det klarar av att hantera de högre hastigheterna. Vägbanan blir ju i princip helt halkfri och även om det driver upp hastigheterna hamnar man sällan på samma hastighetsnivåer som sommartid. Resultatet är alltså både kortare restider som bättre säkerhet och ställt emot alternativet är det därför en samhällsekonomiskt mycket positiv affär.
agusta44 skrev://Dö salt Dö!
Dö är precis vad fler skulle tvingas till om saltet försvinner, rättare sagt en 60 människor extra varje år samtidigt som vägnätet skulle bli mindre användbart med avsevärda välfärdsförluster som konsekvens.

Så tyvärr, saltet (som är förekommande hos 90 procent av trafikarbetet vintertid) är en mycket viktig pusselbit för att erhålla ett fungerande och effektivt trafiksystem. De alternativ som trots allt existerar blir alldeles för kostsamma.
av Annders
PTV skrev: Klarar man inte att framföra ett fordon på allmän väg i vinterväglag utan att en stor saltbil färdas framför så ska man lämna in sitt körkort och börja åka kollektivt så att resterande trafikanter slipper dessa osäkra fordonsförare.
Bild
Det är nog sant att en del förare inte klarar att hantera halkan lika bra som signaturen PTV säger sig kunna, det är ju därför som vi behöver saltet. Men det är inte bara olyckorna som saltet är till för. Saltet är också en mycket viktig del för transportnäringen och för att kunna garantera dess framkomlighet året runt (med eller utan vinterdäck på drivaxeln).

Sedan kan jag förstås inte veta säkert men mitt intryck av signatur PTV i denna debatt är att han sätter en väldigt stor tilltro till sin egen körförmåga och just den förarkategorin är den absolut farligaste vi har idag i trafiken. Så uttrycket att osäkra förare skall lämna in sitt körkort och åka kollektivt faller väl snarare tillbaka på PTV själv då det i sig påvisar en grav okunnighet om olycksuppkomstens komplexitet och föränderligheten i trafiksystemet.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14
Flexifuel, etanol - bensin

Den mängd etanol som produceras räcker f[…]

Delar till Fördelare

Har en tom fördelare nr. 1367468. Min fr&arin[…]

Den här ska fungera , https://www.elfa.se/[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?