...

Moderator: Moderatorer

av semmelman
#656381
Okej var i natt med om en olycka, inte jag men jag passera och stanna till för att hjälpa, hursomhelst medans de som kom före höll nere personen som var vållande, pistol hade idioten oxå f ö och rikta på dom som skulle hjälpa, riktigt läskigt och riktiga vardagshjältar de som tog hand om idioten, funderade jag på säkerheten på motorvägen, i samma ögonblick jag fundera kom tre bilar, två av dem hade sett och hunnit sakta ner men den tredje som kom efter dem såg ingenting utan ställde sig på alla bromsar från 130-150 knutar kanske till stillastående på några tiotal meter, riktigt mäktigt och samtidigt skrämmande att se en bil bromsa in så, det var så nära men de klara med en hårsmån att köra in i bilarna framför och olycksbilen å allt men jag fick äran som stod närmst att kontrollera däcken för å se om de kunde fortsätta resan, de var lite uppskakade om man säger så så jag kände på däcken och de var hårda av inbromsningen och det lukta bränt från bromsarna men då de väl var okej och det var en Volvo :D och de stod olämpligt till sa jag att de nog kunde fortsätta om de körde försiktigt. Hur som helst för att komma till saken hade såna där röda nödbloss som polisen använder vid olyckor varit perfekt vid tillfället att varna andra trafikanter då en liten larvig varningstriangel inte förslår och nu googlade jag efter försäljningsställen, tyvärr använder idioter dem på helt fel ställen såsom fotbollsmatcher och liknande och jag finner bara uppgifter om såna som skjuter upp i luften och lyser en minut, jag skulle vilja ha såna som polisen lägger ut och flammar rött många minuter, de kan man ju ha vid andra faror oxå och vore lämpligt komplement att ha i bilen, nån som vet var man kan få tag i såna? Liknande som polisen har alltså, inget larv till fotbollsmatcher utan för att varna.
av semmelman
#656448
Tackar tackar, de ser bra ut, inte för jag vet hur polisens ser ut men de där ser ju ut att kunna göra jobbet, 20 min räcker ju tills polisen kommer.

Men en cykelbutik... :???:

Hur tänder man en sån, drar i nåt snöre eller måste man ha tändare?
av umekille
#656463
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... jus-39553/

Bild
149:-
"LED varningsljus med blinkfunktion. Perfekt för användning vid tillfälliga hinder i trafiken, avspärrningar etc. 3 st. röda, blinkande LED Ø5 mm. Lamphölje av polykarbonat (PC). Handtag och benstativ av ABS-plast. Hopvikbart och demonterbart benstativ. Batteri: 2 st. 1,5 V Alkaliska batterier LR20/D (medföljer ej). Driftstid: 500 tim. Mått (hopvikt): 48 x 48 x 543 mm (bxdxh). Vikt (exkl. batterier): 0,23 kg. "
av semmelman
#656466
Mm... kanske funkar, men blossen tror jag är lite bättre, de ser man flera kilometer innan man närmar sig även med bilar framför som skymmer, lyser upp liksom, och man reagerar instinktivt att sänka hastigheten för de signalerar tydligt fara.

Å sen är det ju alltid lite roligare med riktig eld och fyrverkeri... :lol:
av semmelman
#656661
Den kanske inte var så dålig efter allt, kom på att man kan ju ställa en på biltaket så syns det från längre håll kanske. Om den lyser starkt... skulle va coolt å ha en saftblandare a la Kojak. :)
Användarvisningsbild
av Grovsnus
#668395
Jobbar i trafiken vid t.ex. olyckor.
Ett tips är att INTE ställa blossen på taket, det "regnar" på lacken och skador kan uppstå.

Blossen är bra för bilister, lampor och annat man försökt med får inte ner farten eller hindrar så som bloss gör, tror att det har att göra med att blossen kan ge skador om man kör på dom.

Sen som sagt, det syns verkligen speciellt på långt avstånd.
av Cujothedog
#1059164
Varningsbloss kan köpas online hos http://www.fyrverkerishoppen.se Dom kostar ett par hundra för ett tre pack. Tyvärr måste man beställa för minst 1000 kronor om man skall handla där. Men man kan ju alltid passa på och köpa nyårsfyrverkerierna samtidigt. Ett annat bra tips kan vara att gå fram till en bärgningsbil och fråga föraren om du kan få köpa några bloss av honom. Funkade för mej, och alla bärgare är utrustade med dessa.
Det är en stav som ser ut som en dynamitgubbe. Man drar bort korken från staven och på korken sitter ett plån. Så tänder man blosset som en tändsticka. (man får ta i lite och dra det bort från kroppen). Blosset placeras sedan på vägen och brinner i 20 minuter. Exakt de bloss polisen använder. Helt suveräna!
På 70-talet var varningsbloss originalutrustning eller originaltillbehör i Volvo. I USA är det i vissa stater lag på att ha några i bilen.

OBS! Om blossen ligger i bilen så drar dom snart åt sej fukt och blir obrukbara. Detta förhindrar man enkelt genom att stoppa dom i en plastpåse typ fryspåse för mat och knyta igen.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1059172
Eller skaffa 1-2 sådana här. Har ingen aning om hur varma de där blossen blir men vid läckage av diverse vätskor vid en olycka borde dessa vara bättre.

http://webshop.bilia.se/tillbehor-1/sas ... gspuck-led
Bilagor
HM1216703_2259.png
HM1216703_2259.png (73.99 KiB) Visad 8869 gånger

Min första tanke är att felkoderna inte […]

Anledningen att det nog inte följde med n&ari[…]

Martins S90-98

När solen tittade fram var det dags att ta li[…]

Dieseltilsats

Manualen rekommenderar att man INTE tillsätte[…]