...

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Okej, om jag tolkar detta rätt så skiter man i att införa ett förbud bara för att folk ändå inte skulle efterfölja det? Det kanske är en sund inställning, jag har inte funderat så mycket kring det. Men... då borde väl inte steget vara långt till att upphäva lagar också bara för att folk skiter i att följa dem? Eller..? Sedan är det uppenbart att alla inte har samma uppfattning om vad sunt förnuft är och det är då det är fiffigt med en lag. Då vet alla vad som gäller och ingen behöver fundera så mycket kring det.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/ny-rap ... ehovs-inte

För övrigt skulle det vara intressant att veta vad det är för statistik de utgått från som visar att telefonerande förare är lika skärpta, eller oskärpta, som de som koncentrerar sig på att köra bil, och vad andra länder, till exempel Tyskland, Frankrike eller Danmark, dragit för slutsatser eftersom de har ett förbud mot att prata i telefon utan handsfree. Jag ser mer eller mindre dagligen hur framförvarande bilar plötsligt sänker hastigheten och sedan börjar vingla på vägen. Förra veckan var det en som var över med halva bilen i mötande fil samtidigt som det kom en lastbil. När jag senare körde om det retarderade fanskapet så satt han mycket riktigt med en telefon i örat. När en bilist plötsligt börjar hålla ojämn hastighet och vingla så är det ett säkert tecken på att föraren börjat fippla med telefonen istället för att köra bil. Ungefär samma beteende som en berusad förare. Näe, polisen skulle haffa dem, lagföra dem och skrota deras bil på plats.
Tycker det är ovanligt korkat att inte införa förbud mot telefonerande/SMSande (ej handsfree). Är det någon som uppträder ovanligt korkat i trafiken kan man ge sig på att dom är upptagna med telefonen. Det är ingen rättighet att att använda mobilen när man kör.
Sen alla argument att man gör annat som är lika farligt ger jag inte mycket för. T.ex. fippla med stereon som jag hört någon gång, OM det skulle vara lika farligt så är det ju ett argument för att det är farligt, och om man nu fipplar med stereon gör man ju det (förhoppningsvis) i något väl valt tillfälle, man kan ju inte precis välja när någon ringer upp.

Har själv varit nära att bli påkörd på ett övergångsställe av en som babblade i tfn, samma på cykel vid en korsning, och ett antal gånger stått bakom idioter som inte kört när det grönt p.g.a. mobilsamtal, etc. etc. När man kör bör man koncentrera sig på det anser jag.

Sedan att det skulle bli en papperstiger med tanke på polisens nuvarande prioritering är ju en annan sak.
När det gäller bilstere så har vi ju fenomenet med spellistor. Förr tryckte man på en knapp för att byta låt eller möjligen skiva i CD-växlaren ochbi extrema fall tryckte manut en skiva och satte i en annan. Nu skall det fipplas med spellistor på mobilen eller iPoden och det är junprecis lika illa som att skriva SMS eller hålla på med annat telefonfippel.
Iofs, de länder som verkligen gäller verkar ju inte ha något förbud:
"I Europa är det bara i Sverige, Albanien, Serbien, Moldavien och Malta som förare får prata i telefon utan handsfree."
Om man nu kan bevisa att någon har pratat i mobiltfn, kan det också bedömas som oaktsamhet/vårdslöshet?

Personligen tror jag att beslutsfattarna själva vill ha kvar möjligheten att prata i mobiltfn (ej handsfree), och därför inte är överdrivet entusiastiska.
2444ever skrev:Om man nu kan bevisa att någon har pratat i mobiltfn, kan det också bedömas som oaktsamhet/vårdslöshet?
Det kan ju bli det iallafall.

Vet flera fall där personen i fråga har smsat och krockat. Man har hittat telefonen och ett halvt skrivet sms.
2444ever skrev:Iofs, de länder som verkligen gäller verkar ju inte ha något förbud:
"I Europa är det bara i Sverige, Albanien, Serbien, Moldavien och Malta som förare får prata i telefon utan handsfree."
Nu får gärna någon läxa upp mig för att jag är fördomsfull, men jag betraktar inte Albanien, Serbien eller Moldavien som länder där man engagerar sig något nämnvärt i trafiksäkerhet. Då,är det alltid populärt att ta dessa och liknande länder som exempelmpå hur dåligt det är även i Sverige. Just Albanien togs som exempel när det gällde att få någon ringled runt Stockholm när ringledsförespråkarna hävdade att det enbart var Stockholm och Tirana (Albaniens huvudstad) som saknade ringled. "Guilt by association" kallas denna retoriken. Albanien, Moldavien och Serbien har ingen lag om handsfree och är inga vidare länder i många, kanske de flesta, avseenden och då blir Sverige lika dåligt. Jagvköper inte riktigt den retoriken, men den är ju alltid kul att leka med :D
Varför ska det alltid vara förbud? är innerligt trött på allt jäkla förbudsivrande i detta landet. Tycker det är bra att folk faktiskt får försöka använda skallen själva än att andra ska ha gjort allt jobb åt folk. Ju mer förbud vi får desto mindre sunt förnuft, och just sunt förnuft är en väldigt utrotningshotad egenskap i detta landet som vi borde göra allt för att skapa mer av.

Nu kommer ni direkt att tjata om trafikolyckor hit och dit, lägg hellre ert krut på att få till alkolås i ALLA bilar, även äldre, är bilen i trafik ska den ha alkolås. Där kommer vi spara liv och skattepengar.
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Ford explorer då? Är ju en rebadgad VW[…]

XC60 2026 pureläge

Den värmer via hybridbatteriet så det k[…]

Så! Efter mycket (massor) svordommar, slit, […]

Kolla på Bildelsbasen på grillar till […]