...

Moderator: Moderatorer

av maccan92
heej!

där jag bor har dom gått ut med i tidningen om att dom ska stoppa buskörning..
Dom tänker filma bilen som kör och sedan stoppa dom och hålla kvar föraren och tillkalla polisen.

visst det är bra att dom gör det ibland då det är några som har krockat här, men är det lagligt
att tvinga någon att stanna kvar så som dom tänker?

det har blivit lite liv här nu om det och tänkte se vad ni vet om det här om ni själva varit med om det..

MVH
He he he... "citizen arrest"!

Jag har inte mycket till övers för buskörning men jag har nog ännu mindre till övers för privatpersoner som leker poliser. I vilka fall skall de ingripa? När någon kör för fort? När någon är inne på sjunde varvet runt torget en fredagkväll? Och hur skall det gå till rent praktiskt om busköraren inte vill stanna bara för att någon säger det? Vad gör de om busköraren gör motstånd och inte alls vill låta sig hållas kvar? Rent spontant låter det som en skitdålig idé. Sätt gärna åt buskörare, men låt polisen sköta det.
av PTV
Tänk om dina grannar varit lika snabba att stoppa övrig mänsklig plåga och lidande i resten av världen.De kan ju börja med att åka ner till tredje världen där en ny hungersnöd nu förväntas och flera miljoner människor t ex i Sudan mister livet.Där gör dina grannar nog större nytta.Sedan kan de ta itu med korruptionen i dagens regeringar i Europa när många länder visat sig ha ledningar som snyltat på egen hand för egna ändamål för djupt i kassakistan.De är säkert välkomna i de brinnande demonstrationstågen.Men det är ju klart.Blir svenne störd hemma i kvarteret in sweden, ja då dj__ar. :D
Ska de investera i spikmatta och fotanglar för att få stopp på bilarna då eller?
Att bara filma en bil är ju rätt värdelöst om de inte får med föraren på bild, så jag tvivlar att de får någon större framgång med detta, kanske en avskräckande effekt möjligtvis. :roll:
De får inte hålla kvar någon mot deras villja för buskörning eller annat. Några som försäkta sno mopeder från en handlare blev inlåsta i källaren tills polisen kom. Han som låste in de fick böta och det vart ett jävla liv.Tjuvarna fick t o m skadestånd om jag ej minns fel. Så korkad är lagen....
Nexus skrev:De får inte hålla kvar någon mot deras villja för buskörning eller annat. Några som försäkta sno mopeder från en handlare blev inlåsta i källaren tills polisen kom. Han som låste in de fick böta och det vart ett jävla liv.Tjuvarna fick t o m skadestånd om jag ej minns fel. Så korkad är lagen....
Ptja... kan man få skadestånd för att man känner sig diskriminerad för att ens religion inte tillåter att man äter griskött när man anmält sig till, kommit in på och går en kockutbildning där det inför utbildningen klart och tydligt sagts att alla mat skall provsmakas, så känns det nästan okej att banditer får skadestånd om de blir lite inlåsta :mrgreen:

Det säljs i princip inga fyrhjulsdrivna diese[…]

, så jag kan dra 300 kg mer jämfö[…]

Jag hade detta meddelandet på min 2014 V70 t[…]

Så här i efterhand hade jag aldrig k&ou[…]