...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PaNi
När jag nu ändå är igång och spyr galla så kan jag spy lite till. Retar mig nämligen på att nya bilar allt oftare bara har automatiskt ljus fram. Bakljusen är alltså släckta tills man aktivt tänder halvljuset. Köpte själv en VW Polo MY -11 till hustrun i april med den funktionen. Totalt livsfarligt med tanke på att bilen snabbt blir osynlig i regn eller snörök även mitt på ljusan dan. Eftersom jag inte vill ha en whiplashskadad hustru åkte jag tillbaks till VW och fick bilen omprogrammerad, så nu har vi automatisk ljus både fram och bak. Men som sagt, det blir fler och fler bilar där ute som inte syns i vattendimman brevid en långtradare till exempel.
av llesrof
"När jag nu ändå är igång och spyr galla så kan jag spy lite till."
Hekt riktigt. Bring it on! :D

Kan bara hålla med. Det är helt hål i huvudet med denna idiotfunktion eftersom ett stort antal förare inte begriper att slå på ljuset när det är annat väder än klar sikt och solsken. Det är nämligen då jag anser att man möjligtvis kan klara sig utan bakljus. Förklaringen till denna funktion skall visst vara att spara bränsle. Jag har skrivit det innan och jag skriver det igen. Den lilla mängd energi den samlade bilparken sparar under ett år tackvare denna funktion kommer att med råge ätas upp av den mängd energi som går åt under en enda utryckning och eventuell sjukvård som krävs efter en olycka på grund av att en bil inte haft bakljusen tända när den borde haft det. Speciellt som fler och fler bilar får energisnåla dioder i bakljusen. Jag kan inte komma på ett enda vettigt skäl till att inte bakljusen skall tändas per automatik.
Användarvisningsbild
av PaNi
White skrev:Det är bara ett påfund för att grannen ska kunna skryta om att han har en bil utan lysande bakljus dagtid, alltså senaste modell... :lol:
Aj då, då kanske min granne tror att jag har en Polo MY10 nu när jag fick den omprogrammerad. Inte bra... :D
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Och dagens teknikspäckade bilar borde väl kunna sköta tändningen automatiskt om det nu är så viktigt att de ska vara släckta i dagsljus. Finns väl oftast en solsensor till klimatanläggningen som borde gå att utnyttja.
av Larzan
White skrev:Haha! Kanske. :-)-)
Nej men, tror mest det är en "modefluga" faktiskt. Något nytt måste dom ju hitta på som skiljer årets från fjorårets modell... :wink:
Fel.
Det är för att spara bränsle och CO.
Användarvisningsbild
av White
Jo, det kanske är så...
Jag personligen har dock svårt att tro att det blir någon märkbar besparing enbart pga två släckta bakljus. Det LÅTER kanske bra,
men jag tvivlar starkt på dess effekt. Det har ju inom bilbranschen genom åren dykt upp lite olika "modeflugor" som lika snabbt
försvunnit, då dom inte tillfört någonting i princip.

Nu är inte jag någon energibesparingsexpert, men jag tillåter mig tvivla starkt på detta...

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]

Ser ut som färgstänk, skrapa och tvä[…]