...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
Både i Göteborg och Malmö smids planer på att ändra parkeringsreglerna för att förhindra att personer som jobbar i centrum parkerar hela dagarna på innerstadsgatorna och på så sätt gör det svårare att hitta parkeringsplats för andra med kortare ärenden. I Malmö talar man om progressiva avgifter där det blir dyrare ju längre man står; i Göteborg handlar det om att inrätta maxtid för att förhindra heldagsparkeringar på attraktiva platser.

I Göteborg kostar det det 25:-/timmen som mest, och det är ju ingenting för en person som t.ex. med egen firma och som drar det på företaget och kanske fakturerar 1500:-/timmen. Även en höjning till 40:-/tim - som det talats om - lär inte hjälpa. Fortfarande en piss i havet för den som inte betalar själv.

Vad tycker ni?
Användarvisningsbild
av Funk
Maxtid är väl då snarast rätt väg att gå.. Jag kan ju tycka att det skulle vara skönt om man slapp åka stan runt för att leta P-plats vid kortare nödvändiga ärenden i "centrala stan".
Om företaget betalar P-plats, är det inte förmånsbeskattat då ?

/Thomas
av llesrof
Det är rätt många som betalar själv. Kommunens alla anställda har inte fri parkering, i alla fall inte i Jönköping. Bor man då så att det blir osmidigt stt åka kommunalt så tar man bilen och får betala en smärre förmögenhet bara för att få parkera. Jag kan förstå tanken med att få bort bilarna. En massa stadsbyggnadsvisionärer vill förmodligen att stan skall bestå av små hippa kaféer, ännu hippare små butiker, förlåt, boutiquer heter det ju, och ett och annat konstgalleri intryckt mellan reklambyråer och mediaföretag. Där kryssar en massa föräldralediga projektledare fram, iförda polotröja och färgglada byxor, och sörplar latte hela dagarna.

I den bästa av världar så skulle man kunna tänka sig att parkera utanför centrum och ta en buss in till jobbet. Dessa bussar skulle bara kosta en symbolisk summa och de skulle gå var femte minut. I verkligheten så skulle man dels åka på kostnaden med att körs bil och dels måste man tvingas betala fullpris för bussen som är sunkig, sen och inte tar dig dit du vill.
av Provocative
llesrof skrev:Det är rätt många som betalar själv. Kommunens alla anställda har inte fri parkering, i alla fall inte i Jönköping. Bor man då så att det blir osmidigt stt åka kommunalt så tar man bilen och får betala en smärre förmögenhet bara för att få parkera. Jag kan förstå tanken med att få bort bilarna. En massa stadsbyggnadsvisionärer vill förmodligen att stan skall bestå av små hippa kaféer, ännu hippare små butiker, förlåt, boutiquer heter det ju, och ett och annat konstgalleri intryckt mellan reklambyråer och mediaföretag. Där kryssar en massa föräldralediga projektledare fram, iförda polotröja och färgglada byxor, och sörplar latte hela dagarna.

I den bästa av världar så skulle man kunna tänka sig att parkera utanför centrum och ta en buss in till jobbet. Dessa bussar skulle bara kosta en symbolisk summa och de skulle gå var femte minut. I verkligheten så skulle man dels åka på kostnaden med att körs bil och dels måste man tvingas betala fullpris för bussen som är sunkig, sen och inte tar dig dit du vill.
Men Jkpg är väll en stad för sig själv? O så kör ni som kärringar oxå :lol:
av llesrof
Provocative skrev:
llesrof skrev:Det är rätt många som betalar själv. Kommunens alla anställda har inte fri parkering, i alla fall inte i Jönköping. Bor man då så att det blir osmidigt stt åka kommunalt så tar man bilen och får betala en smärre förmögenhet bara för att få parkera. Jag kan förstå tanken med att få bort bilarna. En massa stadsbyggnadsvisionärer vill förmodligen att stan skall bestå av små hippa kaféer, ännu hippare små butiker, förlåt, boutiquer heter det ju, och ett och annat konstgalleri intryckt mellan reklambyråer och mediaföretag. Där kryssar en massa föräldralediga projektledare fram, iförda polotröja och färgglada byxor, och sörplar latte hela dagarna.

Nu vet jag inte vad du har för uppfattning om hur kärringsr kör, men min uppfattning är att dom ofta kör försiktigt och inte gärna chansar. Jag bor faktiskt inte i Jönköping. Bor inte ens i den kommunen eller ens i Småland. Fast jag vor inte långt från Jönköping. Jag skulle vilja påstå att det är ett ganska hårt trafikklimat som präglas av total avsaknad av ödmjukhet och respekt för andra bilister :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Guligan
Funk skrev: Om företaget betalar P-plats, är det inte förmånsbeskattat då ?
/Thomas
Jo, men inte om parkeringskostnaden uppstår i samband med tjänsteärende.
av Provocative
llesrof skrev:
Provocative skrev:

Nu vet jag inte vad du har för uppfattning om hur kärringsr kör, men min uppfattning är att dom ofta kör försiktigt och inte gärna chansar. Jag bor faktiskt inte i Jönköping. Bor inte ens i den kommunen eller ens i Småland. Fast jag vor inte långt från Jönköping. Jag skulle vilja påstå att det är ett ganska hårt trafikklimat som präglas av total avsaknad av ödmjukhet och respekt för andra bilister :mrgreen:
Hade du hängt med i debatten om dubbdäck så hade du förstått min ironi.
Var ett (tror jag) komunalråd som beskrev de som körde med dubbdäck i JKPG som att de kör som kärringar.
Användarvisningsbild
av StringerBell
mikebike skrev:
StringerBell skrev:Vad tycker ni?
Blir det trängselskatt också?
Ja, från 1 januari 2013.

Jag är av princip FÖR avgifter, eftersom det inte finns något annat som minskar trängseln. För egen del bor min fru och jag lite avigt till vad gäller pendling, eftersom vi bor utanför zonen, men nästan alltid måste åka in i zonen för att komma till arbetet i en annan del av stan. De har bl.a. lagt den överhettade knutpunkten Tingstadsmotet innanför zonen, vilket antagligen kommer innebära intressanta ändrade vardagsrutiner för många: En stormarknad som kräver korsandet av en betalstation kommer ratas till förmån för någon som ligger åt samma håll som där man bor. Hisingsbor kommer röra sig på Hisingen, personer (som jag) som bor i östra Göteborg kommer hålla sig på den sidan av stan under avgiftsbelagd tid, Mölndalsbor på södersidan, osv.

Ska du bara ha den i ett par år ta vilken Go[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra a[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 m&ari[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt […]