...

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Ni har sett dem, jag har sett dem, de flesta har sett dem. Ni vet... de där klippen på Youtube där folk kör runt på en sandstrand med sina fyrhjulsdrivna bilar.

Det ser kul ut. I onsdags var jag ute på en liten fotorunda och körde ned till landets näst största sjö och parkerade på avsedd parkering. Parkeringen gränsade till en bit av sandstranden.

Bild

Innan jag parkerade så flög fan i mig och jag liksom tog ut svängen så att jag kom ut en bit i sanden. Jag märkte genast att det blev trögt och att hjulen började gräva men jag tuggade mig fram. Jag körde upp igen och parkerade och tog lite bilder på omgivningen. När jag skulle åka igen tänkte jag testa en gång till och tog en lite vidare båge ut i sanden. Det skulle jag aldrig ha gjort. Efter bara några meter vart det tvärstopp. Bilfan grävde ned alla fyra hjulen och jag kom varken farmåt eller bakåt. Jag provade både med och utan DSTC men kom ingen vart. Jag satt fast. När jag klev ur för att betrakta eländen höll jag på att knocka mig själv med knät eftersom marken nästan var i tröskelhöjd och det var jag inte beredd på. Hade jag försökt ännu mer så hade bilen ställt sig på underredet och det ville jag inte. Vad göra? Jo, jag tog loss tygmattorna och tryckte in dem under och framför varje hjul och sedan gasade jag utan DSTC och efter några försök kom jag loss och upp på fast mark igen. Om någon undrar varför det finns hjulspår min mina mattor så finns det en förklaring :mrgreen:

Bild

Så hur gör man när man kör i sand? Jag har sett andra göra det men jag har även sett renodlade terrängbilar sitta obönhörligen fast i sanden. Är det ett big no-no att köra i sand eller är det någon speciell teknik man måste behärska? Är det hastigheten som är hemligheten och om man stannar så kommer man in te iväg utan att hjulen gräver ned sig? Det hade kanske underlättat med låsbara diffar och sånt, men även sådana bilar har jag sett sitta fast.

Folk som har starka motorer och snabba sportmodeller, T5, R och allt vad de heter, testar ju sina bilar genom att köra fort som fan men jag testar var jag kan ta mig fram :mrgreen:
av mikebike
Det hade gått (ännu) sämre med FWD! :wink:

Fast då försöker man nog inte ens....
av llesrof
mikebike skrev:Det hade gått (ännu) sämre med FWD! :wink:

Fast då försöker man nog inte ens....
He he he... det är helt sant. Jag hävdar att största skillnaden mellan tvåhjulsdrift och fyrhjulsdrift är att man har högre fart när man far av vägen med den fyrhjulsdrivna samt att man hamnar längre ut i skiten och fastnar hårdare :mrgreen:
Användarvisningsbild
av StringerBell
llesrof skrev: Så hur gör man när man kör i sand?
Till att börja med behöver man riktiga diffspärrar. Det är ju därför arabiska prinsar brukar roa sig med sanddynekörning med Toyota Landcruiser och liknande. Lite luft i däcken hjälper också till.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Jag tror att det största felet ovant folk gör när det börjar ta emot/sega är att gasa ännu mera och då blir greppet ännu sämre och resten går ju att räkna ut själv.
Märks när man börjar slira med traktorn t ex, då kan det hjälpa om man släpper lite på gasen och ger fan i att styra för mycket, eller så lägger man i diffen. :mrgreen:
Det var fyndigt med mattorna, blir ju nästan som de riktiga offroadåkarnas sandstegar. :lol:
av 2444ever
Finns ju såna "mattor" o köpa, såg att Volvo hade det sist jag var där. Men om man väl fastnar nån gång kan man ju lika gärna använda golvmattor, om man har lösa annars kan det vara lite trixigt :)
Användarvisningsbild
av apersson850
Allting blir mycket värre så fort man stannar. Kan man bara hålla farten så brukar det gå. Eller så sitter man ännu mycket jävligare när det väl stannar... :???:
av llesrof
Bilen stannade mer eller mindre av sig själv. Men vilket är bäst, med eller utan DSTC?
Användarvisningsbild
av apersson850
Nu har jag ju bara haft min XC70 i fem månader, så jag har begränsad erfarenhet av hur den bär sig åt, med det ena och det andra.
Men rent allmänt är jag av uppfattningen att om underlaget är fast men halt, då har man nytta av antispinn. Är underlaget löst är det bättre att bilen får chansen att tugga sig fram. Kör man ut på mjukt underlag med antispinn tillslaget dör motorn, eftersom det slirar hela tiden, men då stannar bilen också, då det samtidigt går tungt. Sen kommer man inte igång igen. Är underlaget däremot hårt sjunker man i alla fall inte ner, utan försöker ta vara på den lilla friktion som finns, med hjälp av antispinn.

När man väl har fastnat är det svårt hur man än gör.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.

Då du tydligen är i trakten: Har du fr&[…]

Det verkar som om V60 Cross Country är vä[…]

Insåg precis att jag har ett körtillst&[…]

Tyärr har du nog mer än ett fel. har du […]