...

Moderator: Moderatorer

av awallden
Det vad ett tagsen som jag tog körkort och jag undrar fall man får köra med PARKERING LJUS och DIMLJUS samtidigt på dagen är det lagligt

Flyttat och ändrat topic
Loner
Användarvisningsbild
av ketto
ja de får du!
Användarvisningsbild
av sebb
får man ha orange färg på parkingsljuset??
av Alminjo
sebb skrev:får man ha orange färg på parkingsljuset??
Endast vita o gul/oranga färger är tillåtna..
Användarvisningsbild
av Ramon
awallden skrev:Det vad ett tagsen som jag tog körkort och jag undrar fall man får köra med PARKERING LJUS och DIMLJUS samtidigt på dagen är det lagligt

Flyttat och ändrat topic
Loner
Jepp, det är precis det man får, som sagts tidigare... Att köra med halvljus och dimljus som många gör på dagtid är förbjudet.
Användarvisningsbild
av GT-mannen
Alminjo skrev:
sebb skrev:får man ha orange färg på parkingsljuset??
Endast vita o gul/oranga färger är tillåtna..
Det enda orangefärgade ljus man får ha både framåt och bakåt är blinkers. För övriga lampor gäller antingen gult eller vitt framåt och rött bakåt (backljus ska dock vara vita men det är inte lag på sådana så länge bilen inte är helbilsgodkänd). Undantaget är bilar av -75 års modell eller äldre som får ha vit blinkers framåt och röd bakåt.
Ramon skrev:Att köra med halvljus och dimljus som många gör på dagtid är förbjudet
Det är bara i Sverige som det är så. I övriga länder är det tillåtet. Märkligt nog är det tillåtet även i Sverige när det handlar om motorcyklar.

/Håkan
av Continental
Varför vill man vara så pinsam och köra med dimljus när det inte behövs? :roll: Det är nog bland det minst häftiga man kan se i trafiken.
av S.t.r.a.n.D
Continental skrev:Varför vill man vara så pinsam och köra med dimljus när det inte behövs? :roll: Det är nog bland det minst häftiga man kan se i trafiken.
Du tillhör nog en minoritet som tycker så. Dom flesta tycker det är snyggt att köra med park.ljus och dim.

Pinsamt?? Hur kan det vara pinsamt... :lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
av cycler
Kan inte svara hur det är med P-ljus och dim men kör man med halv-ljus och dim på dagen när det inte är dimma är man inte riktigt frisk.....

Är ju inte tillåtet av en anledning: dimljusen kan blända mötande.

Är ju just därför den skall användas i DIMMA!

/C
Användarvisningsbild
av VolvoB20
cycler skrev:Kan inte svara hur det är med P-ljus och dim men kör man med halv-ljus och dim på dagen när det inte är dimma är man inte riktigt frisk.....

Är ju inte tillåtet av en anledning: dimljusen kan blända mötande.

Är ju just därför den skall användas i DIMMA!

/C
Hmm dimljusen ska ju vara BÄTTRE avbländade än halvljus och dessutom lägre placerad så inget ströljus lyser upp dimman och bländar föraren utan lyser under. Då borde de ju blända mindre än halvljus.
V70 XC 2.4 bra motor?

Motorn i sig är helt ok. Om det är en br[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt torp[…]

Säkra bakluckan vid frakt?

I sådana fall brukar jag kroka på sl&a[…]

Klossar byttes runtom vid 6000 mil. <...> T[…]