...

Moderator: Moderatorer

Tjena alla Jagrullar:e

En kväll förra året när jag skulle köra min BMW från Vendelsö (Haninge) till Alvik så fick jag precis i början av resan en Polisbil bakom. Man blir ju nervös och förbereder sig på att bli stoppad, men icke.....istället så lägger de sig så nära bakom så jag inte ens ser deras framlyktor och stannar där ända tills jag kör av Tranebergsbron, då stoppar de mig på en "Rutinkontroll" :-)-) great, körde på felspänn hela tiden :shock: tänkte "minsta lilla fel så.."

Detta var en resa på ungefär 4 mil !

Hur länge har snutet förföljt er? (för att sedan stoppa/inte stoppa)

Trevligt forum det här förresten :D

//P
Fyra till fem mil har jag upplevt att de legat bakom.Men som sagt, vi skulle kanske på samma håll så varför inte.Hade vi nu varit ekonomiska så hade vi ju samåkt istället. :D
En gång på E4:an söderut strax efter Arlanda körde jag om en MC-Polis som stod still vid vägkanten, jag körde drygt 180 km/tim....
Givetvis insåg han att jag körde (mycket) för fort, men hade ingen möjlighet att mäta hastigheten.
Jag bromsade (med handbromsen) och han körde ikapp mig, sedan låg han klistrad bakom till Haga Norra där han svängde av.
Gissa om jag höll hastigheten hela vägen.... :wink:
Det där med att ligga halvmetern bakom har blivit poppis bland polisen av någon anledning.
Hade jag haft manuell låda hade jag slängt i en lägre växel så dom kört in i mig och sedan hävdat felväxling och att dom skulle hållit avståndet.
Skulle dom vara efter mig för att jag gjort något fel så skulle jag inte säga något men att nosa på draget 2km mitt i natten när man ligger i laglig hastighet för att sen vika av känns som om det är för att jävlas.
Skulle jag glida upp bakom en polisbil i 50-70kmh och ligga och nosa dom i arslet så kan ni nog räkna ut vad som skulle hända.
Finns rötägg i alla yrken... kanske är jag ett!? Det får ni aldrig veta :D
sthlm... om du är beredd att riskera din och/eller polisernas hälsa genom att bromsa hårt när de ligger så nära så finns det andra sätt. Säg bara att du tyckte att du såg en älg eller annat vilt som du trodde var på väg att springa ut i vägen. Det finns ingen som kan ifrågasätta det. Om poliserna inte påstår att de inte såg något vilt så är det bara till att se förfärad ut och antyda att de måste vart riktigt ouppmräksamma om de inte sett älgen som var på väg över men som vänd hastigt. Det är ju i och för sig självklart att de missar den när de ligger så nära dig och knappast kan se något som händer framför din bil. Att få en snutbil uppkörd i röven för att man bromsat för vilt ser inte så snyggt ut för den snuten. Jag har vid några tillfällen tvärnitat för att jag trott mig se något i buskagen. Jag tar hellre det säkra för det osäkra och jag är bara glad att jag inte haft någon bakom mig vid de tillfällena. Det enda kruxet med att bromsa för påhittat vilt, förutom att det är dumt och farligt, är att man måste ljuga.

För att återgå till frågan... visst har jag haft polisbilar bakom mig men de har alltid hållt behörigt avstånd och jag har aldrig någonsin känt mig stressad över det eller känt att de haft koll på just mig. De har bara råkat köra bakom mig. Och eftersom jag normalt sett håller hastigheten och inte hittar på några andra dumheter så har jag heller inga problem med poliser på vägarna.
Brukar bara komma någon kilometer innan jag blir stannad som mest. Tror toppnoteringen när jag inte blivit stannad är 5 kilometer i stockholm en sen natt.
sthlm skrev:Skulle jag glida upp bakom en polisbil i 50-70kmh och ligga och nosa dom i arslet så kan ni nog räkna ut vad som skulle hända.
Har provat det - avråder från sånt. Dels blir dem tjuriga och dels är det olagligt och straffbart. Polisen förfölde mig, dock inte så långt men tillräckligt för att jag skulle bli irriterad på det. Så jag följde efter dem en stund senare och efter ett kort tag vart jag stoppad. Hade dock tur att det dels var vetiga poliser och mitt munläder är välsmort.
hehe, men å andra sidan är jag glad att de stoppade mig, för om nu min bil hade varit stulen eller liknande så skulle jag vara glad om jag skulle få tillbaka den :lol:
Enda jobbiga är att lägger sig så nära bakom och verkligen "letar" anledning att stoppa....jag körde på prövotid också, tagit körtkort bara någon månad innan, så vart ju duktigt nervös :shock:

Jag hade ju även precis innan lyckats vinna BMWn i en tävling, (heinz) så blev tvungen att förklara det också, vilket blev lite roligt!
Polisen: jasså, ute och kör farsans bil?
Jag: nej, den är min
Polisen: jaha, vad har du hittat den då?
Jag: jag har vunnit den

haha :-DD

//P
En vän till mig kör lastbil. I Jönköping har batongligan börjat med samma sak mot lastbilarna eftersom de gärna tar sats innan backen ut mot Gbg. Min vän gjorde en liten pause i fartökningen o bromsade. När han såg plastdelar spruta bakom släpet så kunde han snart åka vidare. Resultatet blev att han blev åtalad för vårdslöshet och smitning. Nu klarade han sig genom det påstådda rådjuret. Smitningen förklarade han med att en liten polisbil känns som en mygga på en elefant när den kör in så lätt i ett släpp på en fullastad långtradare. Så han hade inte märkt något (a). De företrädarna av ordningsmakten var nog rätt sura:D
Provocative skrev:En vän till mig kör lastbil. I Jönköping har batongligan börjat med samma sak mot lastbilarna eftersom de gärna tar sats innan backen ut mot Gbg. Min vän gjorde en liten pause i fartökningen o bromsade. När han såg plastdelar spruta bakom släpet så kunde han snart åka vidare. Resultatet blev att han blev åtalad för vårdslöshet och smitning. Nu klarade han sig genom det påstådda rådjuret. Smitningen förklarade han med att en liten polisbil känns som en mygga på en elefant när den kör in så lätt i ett släpp på en fullastad långtradare. Så han hade inte märkt något (a). De företrädarna av ordningsmakten var nog rätt sura:D
Det är livsfarligt att göra så men jag förstår att man känner sig frestad. Sedan kan man ju starkt ifrågasätta lämpligheten i att en rutinerad lastbilschaufför bromsar för ett rådjur i en starkt trafikerad sträcka som göteborgsbacken och dessutom uppför. Så... om jag vart domare så hade jag nog tyckt att det var vårdslöst att bromsa för rådjuret när man sitter i en lastbil på en rejält trafikerad sträcka, i synnerhet som att chaufförerna ogärna bromsar för något i uppförsbackarna. Faran med att köra på ett rådjur med en lastbil borde vara rejält mycket mindre än faran att någon kör in i en när man bromsar. Blir det en lite buckla i stötfångaren av rådjuret? Jämför det med att en bil kör in i en.

Nu är det bytt tre uppsättningar. Tv&ari[…]

Nytt är nog omöjligt, men finns kanske[…]

Precis. Så gjorde jag med det senaste tillbe[…]

När det gäller rost: -Borsta bort med st[…]