...

Moderator: Moderatorer

Jag tycker att en lag som förbjuder sms'ande bakom ratten som självklar.
Men hur tänkte man när man även ville förbjuda användande av gps och allt med elektronisk display?
Som ett av de sista länderna i Europa ska även Sverige förbjuda sms:ande vid bilkörning och införa krav på handsfree. Enligt uppgifter kommer lagen även att innehålla formuleringar som förbjuder användning av mejl, internet och gps som kräver att man flyttar blicken från vägen till en elektronisk skärm.
Förutom att jag då lär tejpa över displayen på gps'en och bara lyssna till ljudet så lär inte heller få titta efter i bilens display vad det är för yttertemp för att avgöra om det är risk för halka osv.
Att den nya lagen även skulle innehålla förbud mot att använda gps i bilen tycker Robert Collin låter otroligt.

– Gps:en finns ju till för att man lättare ska kunna ta sig fram. Jag håller med om att man inte ska hålla på att knappa på gps:en under färd, men det behöver man inte justera genom lagstiftning. Man kan istället lägga in en spärr i gps:erna som gör att det inte går att ändra inställningarna på gps:en när bilen är i rörelse.

Trafikutskottets ordförande Anders Ygeman (S) håller inte med:

–Det som är mest farligt är att släppa blicken från vägen. Därför måste vi skapa en teknikneutral lagstiftning, säger han till TT.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12834795.ab

Risken att det går igenom är ju minimalt, men vissa politiker kan uppenbarligen inte ha speciellt mycket körvana. Vi får anta att om Anders Ygeman har körkort så tittar han aldrig efter på hastighetsmätaren vilken hastighet han håller.

/Anders
Nja enligt riksdagsmått mätt så får man ju oftast inte den tjänst man är mest lämpad till utan den som man har lyckats ryggdunka sig till.Hur förklarar man annars att vi haft trafikministrar som t ex saknat något så elementärt i dessa trafiksammanhang som ett körkort. ?:-/
Håller med angående att det är olämpligt att texta samtidigt som man kör bil (prata i mobil så länge man kör med handsfree anordning är däremot helt ok).
Förstår inte alls hur de resonerar angående GPS.... jag kör själv uteslutande på GPS när jag kör utomlands & det är till stor hjälp & underlättar något enormt jämfört att när man kör ensam sitta & fladdra med en karta.... GPSén / Navin gör tvärtom bilkörningen säkrare i min mening då jag som förare kan koncentrera mig mer på det som är av vikt.... trafiken.
Dalmans skrev:Nej dom vill förbjuda användning av gps för att man tar blicken från vägen för att kolla kartan
Det verkar inte helt uppenbart tycker jag?

"Han [Trafikutskottets ordförande Anders Ygeman (S)] är säker på att det kommer att bli ett förbud mot sms och användning av internet i samband med bilkörning och liknande hantering av teknisk utrustning som distraherar bilkörning, som att med handen skriva in adresser på en gps under bilkörning."

DN - utskott-vill-reglera-mobil-i-bil
Iaf jag ser ofta folk som sitter med telefonen tryckt till örat eller i handen och ser ut att skicka sms. Så det borde inte vara något problem för en polis att se detta heller, speciellt inte om de sitter i en civil bil.

Sms-förbud är jag som sagt helt och hållet för, men att inte få använda gps känns bara löjligt. Att man måste stanna för att ställa in gps'n känns däremot rimligt. Tror inte ett totalt gps-förbud kommer gå igenom, är bara en socialdemokrat som vill ha lite uppmärksamhet.
V70 D3 2016 bra köp?

Om det handlar om VEA, då kanske den femcyli[…]

Jag har också ny på gång fr&arin[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

VOC fram sänker inget, då får du […]

Hej Jag ser att det portproblemet har funnits l&au[…]