- tis 05 apr 2011, 17:08
Jag tycker att en lag som förbjuder sms'ande bakom ratten som självklar.
Men hur tänkte man när man även ville förbjuda användande av gps och allt med elektronisk display?
Risken att det går igenom är ju minimalt, men vissa politiker kan uppenbarligen inte ha speciellt mycket körvana. Vi får anta att om Anders Ygeman har körkort så tittar han aldrig efter på hastighetsmätaren vilken hastighet han håller.
/Anders
Men hur tänkte man när man även ville förbjuda användande av gps och allt med elektronisk display?
Som ett av de sista länderna i Europa ska även Sverige förbjuda sms:ande vid bilkörning och införa krav på handsfree. Enligt uppgifter kommer lagen även att innehålla formuleringar som förbjuder användning av mejl, internet och gps som kräver att man flyttar blicken från vägen till en elektronisk skärm.Förutom att jag då lär tejpa över displayen på gps'en och bara lyssna till ljudet så lär inte heller få titta efter i bilens display vad det är för yttertemp för att avgöra om det är risk för halka osv.
Att den nya lagen även skulle innehålla förbud mot att använda gps i bilen tycker Robert Collin låter otroligt.http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12834795.ab
– Gps:en finns ju till för att man lättare ska kunna ta sig fram. Jag håller med om att man inte ska hålla på att knappa på gps:en under färd, men det behöver man inte justera genom lagstiftning. Man kan istället lägga in en spärr i gps:erna som gör att det inte går att ändra inställningarna på gps:en när bilen är i rörelse.
Trafikutskottets ordförande Anders Ygeman (S) håller inte med:
–Det som är mest farligt är att släppa blicken från vägen. Därför måste vi skapa en teknikneutral lagstiftning, säger han till TT.
Risken att det går igenom är ju minimalt, men vissa politiker kan uppenbarligen inte ha speciellt mycket körvana. Vi får anta att om Anders Ygeman har körkort så tittar han aldrig efter på hastighetsmätaren vilken hastighet han håller.
/Anders