...

Moderator: Moderatorer

Har märkt det att ibland (ja idag nästan överallt) uppstår isräfflor på vägarna som bullrar ganska mycket i bilen, alltså jag minns inte om det fanns förr? Och kan det ha med friktionsdäcken att göra så att förr slet dubben upp de här räfflorna innan de blev räfflor s a s? Vad tror ni?
Och kan inte det ha nåt med de myckna hjullagerbytena att göra, för det kan väl inte va bra för bilen att åka på tvättbräda?
Riktigt störande med räfflor! Här uppe där de flesta (antar jag?) kör med dubbdäck har vi också räfflor så jag tror inte man ska skylla det på friktionsdäcken, snarare på dåligt plogade vägar.

/Kalle
Få isräfflor i nedre Skåne just nu men de gånger de dyker upp beror det som i tidigare svar mycket på plogningen.Häromdagen ryktades det om en klass två varning med snö och blåst i Sverige och i detta nedre Skåne körde man omkring i vårluft även om det kan frysa till då och då.
Torsdagskvällen började det snöa här i stockholm, VV var ute med saltet i högsta hugg när de plogade, under natten och kom det ännu mer snö och det resulterade i att det var is under den nya snön. När jag åkte till jobbet så var det isräfflor överallt, förmiddagen på torsdagen var det asfalt där.
semmelman skrev:Har märkt det att ibland (ja idag nästan överallt) uppstår isräfflor på vägarna som bullrar ganska mycket i bilen, alltså jag minns inte om det fanns förr? Och kan det ha med friktionsdäcken att göra så att förr slet dubben upp de här räfflorna innan de blev räfflor s a s? Vad tror ni?
Och kan inte det ha nåt med de myckna hjullagerbytena att göra, för det kan väl inte va bra för bilen att åka på tvättbräda?
Du får gärna utveckla din hypotes om att det är friktionsdäcken som orsakar detta fenomen. Vad baserar du hypotesen på?
llesrof skrev:
semmelman skrev:Har märkt det att ibland (ja idag nästan överallt) uppstår isräfflor på vägarna som bullrar ganska mycket i bilen, alltså jag minns inte om det fanns förr? Och kan det ha med friktionsdäcken att göra så att förr slet dubben upp de här räfflorna innan de blev räfflor s a s? Vad tror ni?
Du får gärna utveckla din hypotes om att det är friktionsdäcken som orsakar detta fenomen. Vad baserar du hypotesen på?
Det är ju bara en hypotes med ett stort frågetecken men som jag skrev så med dubbdäck förr så skulle enl den isräfflorna rivas ner av dubben varteftersom så de inte ens hann bildas, medans friktionsdäck är ju mest platta och plattar till isen, eventuellt trycker isen något framför sig varje gång ett däck rullar så att räfflorna uppstår, ungefär som en kavel som dras över degen blir det en liten bula framför kaveln hela tiden... men så har det ju varit dåliga vintrar ett par decennier så jag är inte ens säker på att isräfflor inte fanns förr.
Har en annan hypotes oxå, i uppförsbackar på grusvägar och snövägar nu på vintern bildas lätt lite större räfflor men de tror jag uppstår när hjulen driver så hoppar de till liksom när det släpper då hjulet snurrar fortare... vet inte hur beskriva det riktigt... grusvägar blir ju räffliga på sommaren oxå när folk kör för fort på dom... inte mycke till hypotes men det kanske är samma orsak, på en motorväg så är det ju några hundra bilar vars första bils däck kanske börjar studsa en aning så förstärks det av nästa bil o s v... nån kanske har en bättre teori... så för att följa teorin konsekvent borde det om alla körde med dubbdäck på sommaren på grusvägar så kanske de räfflorna inte skulle uppstå... bara som logisk lek, inte att förverkliga...

Men kanske att däckfabrikanterna kunde hitta på bättre mönster som motverkade isräfflorna, bara en tanke... eller så är det som sagts plogningen som skall förbättras.
Ne då du har inte fel, ...fast de räfflor jag prata om först var på E4:an t ex den dagen, men det fanns på alla vägar med trafik på. Antagligen var väl väderbetingelserna gynnsamma för räffelbildning då kan man gissa.

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]

What the Fffff. Thanks you Guys, I really apprecia[…]

Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. […]

Volvo 740-87 problem vid start B230e

Hej helt ny här och stött på probl[…]