...

Moderator: Moderatorer

av Sharkbait
"Flera biblister fast i rondellrazzia
Många bilförare har extrautgifter att vänta efter en tvåtimmars rondellrazzia i Jönköping.
Syftet var att kolla blinkersanvändningen, skriver Jönköpings-Posten.

Den var inte bra. 25 förare som hade struntat i att blinka vinkades in och var och en är snart 500 kronor fattigare.
En undersökning som Motormännen gjort visar att 55 procent glömmer att blinka i rondellen, vilket är regel oavsett om man ska till höger, vänster eller rakt fram.
"

http://www.aftonbladet.se/bil/article8135210.ab

Har man kommit överens om HUR och NÄR man skall blinka vid en rondell?

Var inte länge sedan generaldirektören för vägverket fick frågan hur man skall blinka vid en rondell och det visste han inte eller kunde inte ge exakt rätt svar.
Blinkar du bara höger när du ska ut är det inga problem. Det är det enda man behöver komma ihåg. Sen får man blinka vänster om man skall till vänster om man vill, men man måste ändå blinka höger när man kör ut.

Bra att de kollar lite sånt här också och inte bara hastigheten.
Håller med dig Tomas, dessutom inte glömma blinka vid filbyte inuti rondellen.
Tycker det är fler än 55% som skiter i att blinka :evil:
Användarvisningsbild
av SvenB
Lazydogmic skrev:Håller med dig Tomas, dessutom inte glömma blinka vid filbyte inuti rondellen.
Tycker det är fler än 55% som skiter i att blinka :evil:
Ja det är betydligt fler än 55% som låter bli att blinka i rondell. Men det kanske inte är så konstigt när, som jag läste för något år sedan, en motorjournalist kallade blinkningar i rondell "töntblinkningar". Däremot kan man nog säga att 55% inte använder blinkers alls.
Användarvisningsbild
av SvenB
Vem har påstått att poliser är ofelbara? Men bara för att andra, även poliser, gör fel är det inte okej att bryta mot lagen.
av PTV
Låter ju underbart med en viss underton om man förväntar sig att allmänheten ska följa lagar och förordningar när de som ska se till att dessa lagar nu efterlevs själv struntar i dom.Ironi på hög nivå.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jo visst skall poliser föregå med gott exempel. Tyvärr begår de betydligt grövre brott också, än att inte använda blinkers. Men de är inte, vare sig bättre eller sämre människor än vi andra.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Låter som att det skulle vara motorn eller s[…]

S80 -99 styrservo

Hej, frågar åt en bekant, pumpen b&oum[…]

Jag svarar på min egen fråga. Jag var […]

Fy Helskotta Satans Mög Men skam den som ger[…]