...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av RoadRage
Det är ingen förseelse att inte blinka när man kör in i en rondell. Som det mycket riktigt beskrivs på några ställen här. Att inte blinka när man kör in i rondellen är ju ganska logiskt eller? du kan ju egentligen bara köra i en riktning, nämligen in i rondellen. Att sedan blinka när man skall ut ur rondellen är väl även det ganska logiskt: du visar både efterföljande och eventuella väntande vid infart till rondellen vad din avsikt är. Att slå på blinkersen till vänster när du kör in i rondellen för att du vill ut någonstans i den himmelsriktningen känns onödigt. All växling av fordonet av större betydelse i sidled skall dock alltid tydligt anges med körriktningsanvisare som det så fint heter. Där för skall man tydligt ange ett "filbyte" oavsett om det är i cirkulationsplats, motorväg eller någon annanstans. Hur många "köra in i rondellen och blinka till vänster-talibaner" blinkar ordentligt på motorvägen när de påbörjar omkörning och sedan skall lägga sig i högerfil igen? Nå? Fram med sanningen nu!
av Teemu
blinkar alltid vid avfarter, utfarter, korsningar, filbyten... :)
av anp
Förstår inte riktigt poängen med tråden, men att blinka Vänster i en cirkulationsplats är för mig totalt obegripligt, och även helt ointressant i informationssyfte för mig som medbilist i eller bredvid cirkulationen.

Sedan detta började diskuteras för X antal år sedan på andra forum, har jag tittat noggrant på de förare som blinkar Vänster vid infart i en cirkulation, och majoriteten av dessa blinkar aldrig ut ur cirkulationen.
Ej heller blinkar speciellt många förare som kör rakt genom cirkulationen ut ur denna.

Sedan är jämförelsen med motorväg mm inte så dum. För hur många blinkar egentligen ut OCH in, vid en omkörning?

EDIT:
Såg igår en lustig sak, om det berodde på att busschauffören var stressad eller inte vet jag inte, men fort gick det på de smala 70km/h sträckor h*n passerade innan cirkulationen.

Vid infart i cirkulation blinkade denne nämligen Vänster, för att sedan blinka Höger vid utfart ur cirkulationen rakt fram!?

Varför blinka Vänster vid infart?
Användarvisningsbild
av RoadRage
anp skrev:Förstår inte riktigt poängen med tråden
"Väg & Trafikdiskussion"?

Du kan ju lista vilka ämnen du godkänner...

:-D
av anp
RoadRage skrev:
anp skrev:Förstår inte riktigt poängen med tråden
"Väg & Trafikdiskussion"?

Du kan ju lista vilka ämnen du godkänner...

:-D
Jo, men tråden såg ju att vara lösryckt ur någon annan diskussion.
Användarvisningsbild
av Loner
Jag tillhör dom som har svårt att lära om, när jag lärde mig köra i "rondeller" så var praxis att man skulle se det som en 4-vägs korsning.
Vilket gör att om jag skall vänster så blinkar jag vänster, skall jag höger så blinkar jag höger, och skall jag svänga ur rondellen så blinkar jag oxå höger.

/L
Användarvisningsbild
av RoadRage
anp skrev:Jo, men tråden såg ju att vara lösryckt ur någon annan diskussion.
Helt rätt! Egentligen ville jag "citera" på ett annat ställe men är ny och klantig så det blev en ny tråd istället. Tycker diskussionen om detta är intressant ändå eftersom den har påtagligt med trafikbeteende att göra och det verkar intressera dig med.

;-)
av anp
Loner skrev:Jag tillhör dom som har svårt att lära om, när jag lärde mig köra i "rondeller" så var praxis att man skulle se det som en 4-vägs korsning.
Vilket gör att om jag skall vänster så blinkar jag vänster, skall jag höger så blinkar jag höger, och skall jag svänga ur rondellen så blinkar jag oxå höger.

/L
Det har jag aldrig förstått.
Hur kan man se en cirkulation som en korsning? ( inget ont menat åt dig )

I en korsning har du oftast ett eller flera alternativ till körvägar, i en cirkulation endast ett alternativ.
Höger/rakt först, och sedan vänstervarv tills rätt utfart kommer.

Sist jag gick i körskola diskuterades detta flitigt med lärarna, som heller inte kunde förklara varför man skulle se det som en korsning.
Det verkar som om att det bestämts att så är det, utan att fundera på varför.
Användarvisningsbild
av eldaria
Vet inte helt vad reglerna är i Sverige, men jag tog mit körkort i Holland.

I en 1 fils rondell ska man ange innan man kör in i rondellen vilken väg man ska när man ska ut, Och när man ska ut. Tycker den första delen är rätt onödig.
I en fler fils rodell ska man ange när man byter fil, och när man kör ut.

Faktiskt så sa min Kör lärare att visa med allt du kan vilken väg du ska i alla situationer.

Vad jag tycker är onödigt är också att blinka när jag väntar i en bana som bara kan gå en väg, typ en höger eller vänster svängs bana, som till och med har separat ljus, men det är lagpliktigt at blinka så jag gör det.
Användarvisningsbild
av Brainy
anp skrev:
Loner skrev:Jag tillhör dom som har svårt att lära om, när jag lärde mig köra i "rondeller" så var praxis att man skulle se det som en 4-vägs korsning.

/L
Det har jag aldrig förstått.
Hur kan man se en cirkulation som en korsning? ( inget ont menat åt dig )

I en korsning har du oftast ett eller flera alternativ till körvägar, i en cirkulation endast ett alternativ.
Höger/rakt först, och sedan vänstervarv tills rätt utfart kommer.

Sist jag gick i körskola diskuterades detta flitigt med lärarna, som heller inte kunde förklara varför man skulle se det som en korsning.
Det verkar som om att det bestämts att så är det, utan att fundera på varför.
Jag brukar annama loners variant så länge jag kör i rondeller med bara 4 utfarter, annars brukar jag bara blinka ut. Varför jag ser en 4-vägsrondell som en korsning när jag kör in? ptja varför inte förenkla för andra bilar om man kan? Finns så många som inte blinkar när de ska ut så oftast måste de som ska in stanna i rondellen i onödan, blinkar jag då vänster så vet den andre bilen med största sannolikhet att jag inte ska svänga ur och chansar inte utan lämnar mig företräde.

Precis som jag blinkar höger när jag kört om en bil, på landsväg behöver man inte blinka höger när man byter tillbaka till sin egen färdriktning igen men man kan inte vara nog tydlig för övrig trafik. Jag visar bilen framför att jag kommer gå in bakom honom och inte köra om även honom, jag visar bilen bakom att jag kommer gå in framför honom och jag visar mötande trafik att jag ser dem och är på väg tillbaka.

/Anders
945-92 Försäkringskostnad?

745 -88B med 16V motorn. IF Skadeförsäkr[…]

Hjälp! Volvo 940

Finns det felkoder, lyser lampan?? Det låter[…]

Jag har installerat sprillans nytt batteri, nu har[…]

Volvoverkstaden laddade in uppdateringen på […]