...

Moderator: Moderatorer

av Willis
Det är ett väldigt tjöt om hastigheten hela tiden.
Som om hastigheterna är helt okända och aldrig används tidigare.

I Göteborg t.ex. på våra 70 vägar runt om stan är det 90 och över som gäller annars blir det rövslick från alla :P
Och det fungerar hur bra som helst, alla följer trafikrytmen och det är väldigt sällan några olyckor sker i stan trots hastigheterna och annat.
av llesrof
Willis skrev:Det är ett väldigt tjöt om hastigheten hela tiden.
Som om hastigheterna är helt okända och aldrig används tidigare.

I Göteborg t.ex. på våra 70 vägar runt om stan är det 90 och över som gäller annars blir det rövslick från alla :P
Och det fungerar hur bra som helst, alla följer trafikrytmen och det är väldigt sällan några olyckor sker i stan trots hastigheterna och annat.
Men när det väl sker olyckor så blir konsekvensen värre i 90 än i 70. Och trafikrytmen..? Om folk höll hastigheten så skulle trafikrytmen fungera precis lika bra i 70 som i 90. Bara för att alla andra vill köra för fort så behöver inta jag göra det. Jag har en egen vilja och ett eget ansvar i trafiken.

De pratade om detta på radion tidigare och jag blev lite förvånad när det ansågs att länder som Frankrike låg föra oss när det gäller trafiksäkerhet i allmänhet och rattfylla och användning av bälte i synnerhet. Det tror jag inte på eller så har det skett en attitydförändring i Frankrike de senaste åren. Det kan ju vara så att medelfransosen helt plötsligt blivit säkerhetsmedveten. Främst gällde det väl kritiken påföljden - vi ger för klena böter. Nu vet jag inte vad en fransman får i böter när han/hon kör 20 Km/tim för fort men det måste i så fall vara mer än vad vi får böta i Sverige. Nu vet jag inte hur rättvisande statistiken nedan är, det finns många parametrar som spelar in, till exempel antal körad kilometer och hur tätbefolkat ett land är.
Här nedan visas antalet döda per 100 000 invånare för länder i Europa:
1. Grekland 15,9
2. Polen 14,3
3. Belgien 13,0
4. Slovenien 12,9
5. Ungern 12,7
6. Tjeckien 12,6
7. Portugal 11,8
8. Slovakien 11,3
9. Luxemburg 11,1
10. Spanien 10,3
11. Italien 9,7
12. Österrike 9,3
13. Frankrike 8,8
14. Irland 8,4
15. Finland 7,2
16. Tyskland 6,5
17. Island 6,5
18. Danmark 6,1
19. Storbritannien 5,6
20. Schweiz 5,5
21. Norge 4,9
22. Sverige 4,9
23. Nederländerna 4,6
(källa: http://bulletinen.org/wordpress/artikla ... -i-europa/)

Ur detta perspektivet känns det lite konstigt att någon belgare skall smälla oss på fingrarna och lära oss ett och annat om trafiksäkerhet. Men jag har säkert missat något.
Man undrar hur det kan vara så stor skillnad mellan Belgien och Nederländerna.
av Willis
Det jag främst tänkte på var att även om det går fortare än den gällande hastigheten måste inte olyckorna vara där och då att trafikrytmen följer den hastigheten som i detta fallet är 90 i GBG så är ju det bra. :)
Absolut blir smällen värre om det går fortare, men det är väl inget att hoppas på ska ske? :)
Användarvisningsbild
av nolimits
För riskfritt !!??.Nja det vet jag inte precis efter att ha varit av med körkortet för några år sedan i fyra månader samt nära 8000:- i böter.Tog mig i hög fart på en motorväg utan trafik.Efter det blev det många roliga bussturer samt en S70 T5 för ännu djärvare farter.Mer än trettio år på vägen och inte orsak till en enda olycka.Så det var min belöning från det svenska rättshaveriet. :D
av llesrof
Willis skrev:Det jag främst tänkte på var att även om det går fortare än den gällande hastigheten måste inte olyckorna vara där och då att trafikrytmen följer den hastigheten som i detta fallet är 90 i GBG så är ju det bra. :)
Absolut blir smällen värre om det går fortare, men det är väl inget att hoppas på ska ske? :)
Jo, det är sant, det behöver inte bli speciellt mycket farligare i 90 än i 70 knutar. Men det känns lite som en annan diskussion :D För mig som håller hastigheten rätt bra och som kör för fort mest för husbehov är dagens övervakning bra. Jag vill inte ha en värld där man blir tagen för att man råkar köra i 73 Km/tim när man passerar 70-skylten även om jag vet att det är min skyldighet att hålla högst 70 då.
Enligt sann trygghetsnarkomani så känns det för många väldigt tryggt & skönt att myndigheter gör sitt bästa för att rädda liv... för, det är väl ändå det som är vitsen...eller?
Inte kan det väl vara så att man på en vägsträcka som innan haft en & samma hastighet...numera har 70----80----70---Oops, fartkamera! -------70 ------80----- 70--------80 ----- 70 ---- Oops, ytterligare en fartkamera...osv osv. Endast för att man nu minsann vet hur man skall rädda liv (läs: dra in flis till staten).

Bättre istället att man har frihet under ansvar. Se på hur vi har det i lilla Sverige idag, Tjackpundaren/alkoholisten utan vare sig tillgångar/betalningsförmåga framförandes stulet eller oförsäkrat/oskattat fordon är idag i princip ansvarsbefriade vid vållande till skada på människa eller materiell i trafiken. Svenskt rättsväsen håller fast vid sina 70 tals ideal... hellre fria än straffa.... & skulle man mot förmodan straffa så är det ju faktiskt väldigt synd om gärningsmannen/kvinnan & hänsyn måste visas då det säkert inte var meningen att framföra fordonet påverkad....snyft gulligull.

I alla andra fall, laglydige produktive arbetande Svensson på väg hem från jobbet.... körandes för fort på motorvägen....han däremot skall samhället/rättsväsendet minsann behandla med hårdhandskarna... Jodå, han kan ju faktiskt oxå betala för sig....Yippeee!
Trafikpoliserna får direktiv att göra sin fartkontroller i samband med löning då svenssons plånbok/konto är välfyllt .... blir därför liksom inte riktigt lika mycket gnäll bland vanliga lydiga fogliga produktiva medborgare.

Nä, jag tycker att det känns såååå tryggt & skönt att veta att trafikpolisernas fråmsta uppgift är att rädda liv genom att bötfälla fortkörare .

Fler kameraskåp får gärna sättas upp !!!! Ännu fler mobila enheter !!! Ta bort de där jävla varningsskyltarna innan kamerorna, kör man alltid lagligt (som jag personligen ALLTID gör...så det så!) så har man inget att frukta !!!

Mvh

Bror duktig (som alltid kör bättre än alla andra)
av *pettson*
Har ett bättre tips.. skrota alla kameraskåp. Kameror kollar inte om du är nykter eller påverkad i övrigt, dom märker inte när du är sjuk och dom märker inte om bilen är nystulen och du ångar rädsla bakom ratten. Kameran bryr sej inte nämnvärt om att du egentligen inte har körkort. Är du inte med i systemet så finns ju ingen att jämföra emot och nåt foto kommer aldrig att skickas ut. Där är körningen slut hos dom flesta poliser, både vid sjukdom och drog och alkoholfylla o körkortslöshet. Även om det faktiskt är olagligt så har den lokala polisen oftast full förståelse för dina 14km/h för mycket när du är på väg till BB, det har till och med hänt att man fått eskort. En kamera har inte möjligheterna, och systemet bakom kameran skiter högaktningsfullt i anledningen eftersom den ändå egentligen inte är legitim enligt landets styrande lagar, däremot enligt dom moraliska lagarna.
Nej in med 5ggr så mycket poliser eller fler, ut med dom på vägarna och i varenda hörn av vårt land och låt dom patrullera allt som finns så kanske vi kan ta tillbaka sverige från rötägg och dumhuvuden från precis alla vinklar och hörn av vårt land och övriga världen.
av llesrof
Enligt sann trygghetsnarkomani så känns det för många väldigt tryggt & skönt att myndigheter gör sitt bästa för att rädda liv... för, det är väl ändå det som är vitsen...eller?
Jag är trygghetsnarkoman och kan inte se vad det är för fel i det? Är det något fel i att vilja känna sig trygg?
Har ett bättre tips.. skrota alla kameraskåp. Kameror kollar inte om du är nykter eller påverkad i övrigt, dom märker inte när du är sjuk och dom märker inte om bilen är nystulen och du ångar rädsla bakom ratten.
En ännu bättre idé är at låta skåpen stå kvar och jaga fyllon.
En kamera har inte möjligheterna, och systemet bakom kameran skiter högaktningsfullt i anledningen eftersom den ändå egentligen inte är legitim enligt landets styrande lagar, däremot enligt dom moraliska lagarna.
Vilka är de moraliksa lagarna då? Är de samma för alla? Menar du att det är ett så stort problem att någon kan få fortkörningsböter om han/hon till exempel har bråttom till sjukhuset, att kameraskåpen skall tas bort? Utan att ha sett någon statistik så tror jag att ungefär 99,9 % av alla som kör för fort gör det utan att egentligen ha någon anledning mer än att de gillar att köra fort och/eller inte är uppmärksamma. Jag har själv blivit plåtat och fått böta men jag lipar inte för det. Jag fick skylla mig själv. Vinsten för samhället är nog större om kamererna står kvar och dämpar hastigheten än att de tas bart bara för att någon har bråttom till BB. De får ju möjlighet att bestrida boten om inte annat. Sedan kan man kanske alltid skruva och fila på "systemet bakom kameran" om det skulle behövas, men det har ju inte så mycket med kameran att göra.

Näe, i mina öron låter det mest som att ni är konservativa lipsillar som inte gillar att myndigheterna lägger sig i hur fort ni kör bil. Ungefär som små barn som blivit bortskämda hos far- och morföräldrarna över en vecka men som nu måste sättas in i mamma och pappas regler :mrgreen:

Nope, tar man BE nu så är högsta […]

Du kan köpa satsen själv, hårdvara[…]

Volvo V50 mugghållare?

Tack, hade googlat en hel del, men den dök al[…]

Stort tack för tipsen, jag skall börja g[…]