...

Moderator: Moderatorer

av vovlo855
Hej.
:) Det finns ju många korkade och suddiga trafikregler.
Ett typexempel på en sådan regel som kan misstolkas
och orsaka olyckor är ju tex, lämna företräde för gående!
Hur ofta kommer där inte en cyklist utfarande o tror att dom också
har företräde, händer dagligen för mig. Livsfarligt även när det
är mörkt eller regnar! :shock:

Vilken tycker du e mest korkad?
Användarvisningsbild
av Whisky
Jo, cyklister kan vara en plåga! speciellt i universitetsstäder så som Umeå! Vissa cykelmuppar tror de har företräde överallt! Ganska puckad inställning att (oftast felaktigt) hävda sin rätt mot bilar när man sitter oskyddad! :roll: (N)

Sen måste jag avreagera mig på stopplikten! På många lågtrafikerade vägar i norrland där det är 90 eller ännu oftare 110 råder undantagslöst stopplikt från anslutande väg! TROTS att man på många ställen banne mig, i god tid innan korsningen, har EN KILOMETERS SIKT åt båda hållen!Sanslöst och idiotiskt! :evil:

Slutligen vill jag passa på att spy lite galla på bilister som inte använder blinkers eller vet hur högerregeln fungerar! :-(O)
av into
Whisky skrev:Jo, cyklister kan vara en plåga! speciellt i universitetsstäder så som Umeå! Vissa cykelmuppar tror de har företräde överallt! Ganska puckad inställning att (oftast felaktigt) hävda sin rätt mot bilar när man sitter oskyddad! :roll: (N)

Sen måste jag avreagera mig på stopplikten! På många lågtrafikerade vägar i norrland där det är 90 eller ännu oftare 110 råder undantagslöst stopplikt från anslutande väg! TROTS att man på många ställen banne mig, i god tid innan korsningen, har EN KILOMETERS SIKT åt båda hållen!Sanslöst och idiotiskt! :evil:

Slutligen vill jag passa på att spy lite galla på bilister som inte använder blinkers eller vet hur högerregeln fungerar! :-(O)
Här i Gällivare vet dom inte ens vars blinkersspaken sitter för 85% av ortsbefolkningen kan inte använda blinkers :evil: :evil: Blir så benad när man står i en trafikerad korsning och dom j*vlarna inte slår på blinkersen men svänger sedan framför nosen på en, detta inträffar med bil efter bil.
av Niklas M
Cyklisterna är ett stort problem även i Kalmar kan jag meddela.
Just detta att de slänger sig ut i vägen och tror att de har samma rättigheter som gångtrafikanterna retar mig och har satt många cyklisters liv på spel framför min och även andras bilar :evil:
Fattar inte varför de inte kan lära sig nån gång, en av mina polare lärde sig den hårda vägen 8)
Han fick några blåmärken men inget mer (som tur var), tanten som körde bilen var väl mer skakad än han var iofs.
Ett annat STORT problem i Kalmar är utbyggnaden av rondeller, som jag anser är väldigt bra och smidig lösning OM dom puckade urinvånarna kunde lära sig att använda blinkersen rätt när de kör i dessa!
:evil: :evil: :evil:
Användarvisningsbild
av volvokillen
det låter inte bra :???:
Användarvisningsbild
av v70r awd 04
Slutligen vill jag passa på att spy lite galla på bilister som inte använder blinkers eller vet hur högerregeln fungerar! :-(O)[/quote]

HÅLLER MED TILL 100% finns det något väre än när man stanar innan en rondel och väntar på en så svänger den f** vägen innan :evil: :evil:
Användarvisningsbild
av Brainy
ang. cyklarna så vet de flesta bilisterna inte när de ska lämna företräde för cyklisten heller...
Själv cyklar jag betydligt tuffare än jag kör bil just för att jag kan min cykel bättre, dvs jag vet när jag senast måste stå på bromsen för att någon puckad bilist ställt sig mitt över en cykelöverfart i väntan på att köra ut i en korsning.

Det jobbiga är inte att cykla i 50km/h utan att komma upp i den hastigheten och för att slippa stå på bromsen stup i ett så cyklar jag på bilvägar så ofta lagen tillåter och annars står på min rätt så långt jag kan.

Är också oerhört trött på alla som inte vet hur blinkersen fungerar, kollade man inte sådant på uppkörningen?
/Anders
av Whiplash
Klart man kollar blinkersen på uppkörningen. Dagens kontrollanter är så oerhört tuffa så gör du minsta fel, till exempel att du missar att kolla döda vinkeln en gång men har skött dig perfekt annars, blir du kuggad. Meningen med hela grejen är att dem ska kolla på helheten av körningen, inte att du gör minsta grej perfekt, för det gör ingen.

Använder själv sällan blinkers, men vet inte varför. Ni får gärna anklaga mig för att vara oansvarig i trafiken och allt :wink:

Det roliga var att när Vägverkets VD skulle visa hur man ska köra i en rondell så gjorde även han fel. Tycker ju att han borde kunna lite bättre...

Besök Uppsala så ska ni få se på cyklister, kollar inte ens om det kommer några bilar, kör bara rakt på. Som om bilarna inte fanns i deras lilla värld. Har varit ytterst nära att köra på ett flertal cyklister och då börjar dom gaffla om att vi ska lämna företräde till dem. Brukar ha med mig en kopia där det står svart på vitt om just den lagen, då säger dem inge mer och trampar vidare :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Jimmy Svensson
Brainded skrev:ang. cyklarna så vet de flesta bilisterna inte när de ska lämna företräde för cyklisten heller...
Själv cyklar jag betydligt tuffare än jag kör bil just för att jag kan min cykel bättre, dvs jag vet när jag senast måste stå på bromsen för att någon puckad bilist ställt sig mitt över en cykelöverfart i väntan på att köra ut i en korsning.

Det jobbiga är inte att cykla i 50km/h utan att komma upp i den hastigheten och för att slippa stå på bromsen stup i ett så cyklar jag på bilvägar så ofta lagen tillåter och annars står på min rätt så långt jag kan.

Är också oerhört trött på alla som inte vet hur blinkersen fungerar, kollade man inte sådant på uppkörningen?
/Anders
cyklisterna har alltid företräde på "cykelbanor"
Här i Ronneby har dom börjat att höja upp alla cykelbanor för att bilisterna ska sakta ner.
Tycker det är skitbra då jag cykla till jobbet varje dag :)
Användarvisningsbild
av kottetrance
jo men cyklar på övergångsställen där det bara är en "gubbe" skylt, måste man leda cyklarna över.
V70 XC 2.4 bra motor?

Motorn i sig är helt ok. Om det är en br[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt torp[…]

Säkra bakluckan vid frakt?

I sådana fall brukar jag kroka på sl&a[…]

Klossar byttes runtom vid 6000 mil. <...> T[…]