...

Moderator: Moderatorer

av 740Diesel
Råkade ut för en kollision för ett par månader sen.
Körde ut i en korsning där högerregeln gäller, fick sen besked av försäkringsbolaget att högerregeln inte gäller på vägar med hastighetsbegränsning över 50km/h :shock:
Tog då kontakt med chefen för polisens trafikavdelning i Norrbotten och fick svaret att detta inte är korrekt, högerregeln gäller även vid hastighetsbegränsning över 50km/h.

Någon som vet vad det är för folk som sitter hos försäkringsbolagen och avgör skuldfrågan?
Dom verkar ju inte vara särskilt kunniga när det gäller trafikregler iaf. :???:
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Vad har du för försäkringsbolag?

Låter mystiskt, finns väl inget som säger att högerregeln inte gäller där ( förutom försäkringsbolaget då :wink: )
Jag har Salusansvar och motparten Folksam och det är tydligen Folksam som skött utredningen.
Ärendet hos mitt bolag har hamnat hos en annan handläggare än den som tog det första beslutet och denne verkar det inte vara så lätt att få tag på. :roll:
Men jag ställde frågan åt den jag talade med om vilken regel dom anser gäller på vägar som inte är huvudleder men fick inget annat svar än att "högerregeln inte är skriven i sten". ??:-/

Så här ser korsningen ut iaf.

Bild
Bild
Högerregeln är inte skriven i sten, men däremot trafikförordningen...
Såhär skriver Folksam om vem som är vållande i en korsning:

"I korsning har förare alltid väjningsplikt mot trafik som samtidigt närmar sig från höger.

Endast vägmärken eller trafiksignal kan upphäva högerregeln."

"Även om den anslutande vägen är mindre eller ringa trafikerad eller om kollisionen inträffar när fordonet nästan passerat korsningen visar praxis att den vänsterkommande får bära huvudansvaret."

http://www.folksam.se/kundservice/skade ... e/korsning
Användarvisningsbild
av camaro69
Det finns alltid mindre kompetenta tjänstemän på olika positioner.

Eftersom dom flesta är skrivkunniga, så är det bästa att skriva till försäkringsbolaget. Begär också omprövning av beslutet.

Jag var inblandad i en krock för många år sedan och fick vållandet av det egna bolaget Folkskam. Jag färdades på huvudled och motparten kom från vänster och hade skyltad väjningsplikt.
Den mindre begåvade motparten kör, trots alla trafikregler, in i sidan på min bil.

Detta fick Folkskam till att jag var vållande.

Jag höll på att självantända av ilska, och frågade frågade handläggaren hur i helv---e detta var möjligt. Handläggaren berättade om ett vittne som inte talade till min fördel. (Vittnet åkte med i motpartens bil)

Jag förklarade för handläggaren att min avsikt var att få saken prövad i domstol. Helt plötsligt ändrades beslutet i telefon av handläggaren. Handläggaren förstod helt plötsligt hur kollisionen gått till.

Behöver jag skriva att jag inte är kund hos Folkskam längre. :wink:
av 740Diesel
torbjorn_75 skrev:Högerregeln är inte skriven i sten, men däremot trafikförordningen...
Såhär skriver Folksam om vem som är vållande i en korsning:

"I korsning har förare alltid väjningsplikt mot trafik som samtidigt närmar sig från höger.

Endast vägmärken eller trafiksignal kan upphäva högerregeln."

"Även om den anslutande vägen är mindre eller ringa trafikerad eller om kollisionen inträffar när fordonet nästan passerat korsningen visar praxis att den vänsterkommande får bära huvudansvaret."

http://www.folksam.se/kundservice/skade ... e/korsning
Kanon, tack för den länken. :) Bild
av *pettson*
:lol: Folksam...
Får mej snabbt att tänka på en anekdot med min far, hans gamla volvo 340 förvisso i bra skick, blev stulen. Syrran hade bilen vid sej och den var låst i både rattlås och i dörrlås. Men nån ville ha den. Den hittades 3 dagar senare slaktad i ett stenbrott.
När polisen kom till platsen sa man: Den är INTE tjuvkopplad, kablarna sitter ihop med ett gem, för att vara *tjuvkopplad* måste kablarna vara ihopvirade. Så fyllde han i blanketten med ett kryss i EJ tjuvkopplad, samt förklaring om hur den nu var kopplad istället. (många år sedan) Han fyllde även i: EJ NYCKELKÖRD

Så småningom kom ett brev från folksam där man syrligt förklarade att han inte skulle få en enda krona, däremot fick han betala 5000kronor för att en utredning gjorts när han nu bevisligen gjort ett bedrägeri. Två bevis fanns: Ej tjuvkopplad samt proffessionell åsikt av bilbärgaren.
Ungefär i halva brevet så självantände min far...
Först ringde han bärgaren som hämtade bilen (det är en liten bärgarfirma så vi vet vem han är), han hade inte fått några samtal. Han kollade med sina kollegor, men inget samtal där heller. Och han visste vilken bil det var och att den var helt sönderbruten i tändningslåset. Plus att han fick släpa den igenom skogen då den inte gick att rulla ens.
Han for till polisen och checkade en kopia på rapporten. Där stod som ovan skrivet.
Då blev det dags för Folksam och utredaren, men han var kallsinnig HAN hade bevis han, det medgavs dock att han inte pratat med just DEN bärgningsfirman, men han hade ringt en. Hans tips var att min far skulle betala en undersökning på SKL, där skulle man se om rattlåset var skadat. Det kostade runt 5000kronor och tog runt 3-6 månader. SA DOM att låset var brutet, ja då skulle det tänkas om. Han frågade sonika vad dennes chef hette, osv upp i hierarkin. När han kom till tredje personen i ledet så kikade han 5 minuter på fakta. Helt klart var bilen stulen och helt klart var det INTE ett bedrägeri, det står ju tydligt i polisrapporten om skador på låsen och hur bilen kopplats. Bärgaren tillfrågades äntligen och inget snack om saken. Pengar betalades ut. När vi säkert ett halvår senare var på skroten så stod bilen där inhägnad. Ägaren till skroten sa att dom fått order om att skära ur rattstången ur bilen för en kontroll. 4 månader senare kom ett brev från första handläggaren att misstanken om försäkringsbedrägeri nu var avskriven. SKL hade verifierat att det var typiska stöldskador. Nu brann det totalt för min far..
Efter långa samtal upp i hierarkin på folksam så fick han så småningom beskedet att den handläggaren nu omplacerats på grund av samarbetsproblem. Så Folksam lär jag väl inte bli kund hos. Och efter nu ha strulat med Länsförsäkringar i över ett halvår så lär jag väl inte vara kund där heller sålänge, om det nu finns några alternativa försäkringsbolag (gäller min lantbruksenhet).

GDI (Mitsubishi) var väl den första &quo[…]

Bensindoft utanför bil

Angående ditt laddningsproblem, jag har samm[…]

Svart grill

Ah ok så då är där såk[…]

Den källa jag hittade påstod att ä[…]