...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
#29652
Har på sistonde kört väldigt mycket sena kvällar och stör mig väldigt på de som inte bländar av vid möte fast jag själv bländat av för länge sedan.

Har dessutom gjort uppmärksamheten att de som är sämst på att blända av i tid är lastbilschaufförerna. Någon annan som upplever samma sak? jag börjar som sagt bli väldigt trött på det, tur man har stora extraljus så de är snabba att blända av när man slår på igen mot dem...

/Anders
Användarvisningsbild
av Loner
#29658
Nä jag tycker tvärt om, länge sedan man vart tvungen att "Blända tillbaka", men det kan ju vara olika i olika delar av landet. hoppas inte det smittar av sig hit :/
av Addekarlsson
#29684
Här i norrland funkar det riktigt bra för det mesta. Iaf där jag bor. Möter man en bil som bländar av sent, så är det i 8 fall av 10 en turist som inte bländar av.
Se dessa sörlänningar, dom kan inte detta med helljuskörning... :wink: (sagt av han som bodde i Uppsala fram till för 5½ år sen, så ingen tar illa upp)
Som tur är har turister sällan extraljus, så dom får väl försöka bländas med det lilla dom har. Dom slår av väldigt fort när jag skickar på 600 watt i nyllet på dom iaf. :wink:
Tradarna är dom som är bäst på att blända av här. Bussen är sämst på att blända av.

Mvh/ Adde
av *pettson*
#29688
Brainded skrev:Har på sistonde kört väldigt mycket sena kvällar och stör mig väldigt på de som inte bländar av vid möte fast jag själv bländat av för länge sedan.

Har dessutom gjort uppmärksamheten att de som är sämst på att blända av i tid är lastbilschaufförerna. Någon annan som upplever samma sak? jag börjar som sagt bli väldigt trött på det, tur man har stora extraljus så de är snabba att blända av när man slår på igen mot dem...

/Anders
Vore intressant att höra vad du upplever som sent?..
Om vi ska dra det hela till sin spets så ska jag som mötande slå av helljuset när jag börjar lysa upp din nummerplåt samma om jag är bakom din bil... när jag börjar få reflektioner från din nummerplåt är det dags..Gör man inte detta på ganska litet avstånd så uppstår en fläck på vägbanan där ingen av oss ser nåt alls.. på grund av att halvljuset förmår inte täcka så långt bort.. Men det här fick du säkert lära dej i körskolan..
Det farligaste som vi har i trafiken är att blända av för tidigt.. 90% av dom som tycker man bländar av för sent tycker ljusen är så starka..
mestadels för att dom tittar rakt in i ljusen och inte brevid som man även där fick lära sej i körskolan vid kommande möte ska man fokusera på vägrenen inte den mötande bilen då ser du det mesta och blir inte bländad... en del bländar på precis när man har en meter kvar till varandra.. även det är helt korrekt.. du kan inte längre bli bländad i en viss vinkel.. du kan tycka ljuset är starkt och obehagligt men som sagt inte bli bländad.. i den vinkeln bländar man på igen. Detta för att snabbt tända upp så du ser maximalt igen..
i verkligheten så bländar folk av när dom ser varandra.. eller när du upplever mej som obehaglig så ska jag blända av med.. vilket jag kanske inte gör eftersom jag inte tycker det är dags ännu (vi är alla olika ljuskänsliga och/ eller fokuserar rätt eller fel vid möte).. då ska det signaleras i irritation över att motparten inte behagar stirra in i dina lyktor..
kanske är det dags att införa övningar i mörkerkörning för alla?

Naturligtvis pratar vi inte om 2 pencilbeam på 100w stycket som går 2km....
utan vanligt hel/halvljus..

när jag kör med starka extraljus har jag alltid en knapp till dom.. först bländas extraljusen av.... senare helljuset.. visst en knapptryckning extra.. men jag får köra säkrare..
Användarvisningsbild
av VS60
#29809
Brainded skrev:Har på sistonde kört väldigt mycket sena kvällar och stör mig väldigt på de som inte bländar av vid möte fast jag själv bländat av för länge sedan.

Har dessutom gjort uppmärksamheten att de som är sämst på att blända av i tid är lastbilschaufförerna. Någon annan som upplever samma sak? jag börjar som sagt bli väldigt trött på det, tur man har stora extraljus så de är snabba att blända av när man slår på igen mot dem...

/Anders
Lastbilschaufförerna? Försöker blanda av så fort se en mötande, men det finns idioter bland oss med som tror att dem är kungar som kör tungtrafik. Däremot lagt jag märke till, när man åker landsväg genom skogen, man ser att det kommer stark ljus från kurvan men ser inte bilen än, ljuset blir starkare jag blandar av, men det gör inte mötande tills han inte se mig, plötslig flyger han ut ur kurva, vissa hinner blanda av och vissa gör det inte händer mig minst 2-3 gånger under nattkörning. Därför i vissa situationer behåller man helljus lite extra stund. Om alla skulle vissa hänsyn till varandra skulle inte vara så stora köer i sthlm, krokar och massa små irritationer under fjärden.
av anp
#29815
*pettson* skrev:
Brainded skrev:Har på sistonde kört väldigt mycket sena kvällar och stör mig väldigt på de som inte bländar av vid möte fast jag själv bländat av för länge sedan.

Har dessutom gjort uppmärksamheten att de som är sämst på att blända av i tid är lastbilschaufförerna. Någon annan som upplever samma sak? jag börjar som sagt bli väldigt trött på det, tur man har stora extraljus så de är snabba att blända av när man slår på igen mot dem...

/Anders
Vore intressant att höra vad du upplever som sent?..
Om vi ska dra det hela till sin spets så ska jag som mötande slå av helljuset när jag börjar lysa upp din nummerplåt samma om jag är bakom din bil... när jag börjar få reflektioner från din nummerplåt är det dags..Gör man inte detta på ganska litet avstånd så uppstår en fläck på vägbanan där ingen av oss ser nåt alls.. på grund av att halvljuset förmår inte täcka så långt bort.. Men det här fick du säkert lära dej i körskolan..
Det farligaste som vi har i trafiken är att blända av för tidigt.. 90% av dom som tycker man bländar av för sent tycker ljusen är så starka..
mestadels för att dom tittar rakt in i ljusen och inte brevid som man även där fick lära sej i körskolan vid kommande möte ska man fokusera på vägrenen inte den mötande bilen då ser du det mesta och blir inte bländad... en del bländar på precis när man har en meter kvar till varandra.. även det är helt korrekt.. du kan inte längre bli bländad i en viss vinkel.. du kan tycka ljuset är starkt och obehagligt men som sagt inte bli bländad.. i den vinkeln bländar man på igen. Detta för att snabbt tända upp så du ser maximalt igen..
i verkligheten så bländar folk av när dom ser varandra.. eller när du upplever mej som obehaglig så ska jag blända av med.. vilket jag kanske inte gör eftersom jag inte tycker det är dags ännu (vi är alla olika ljuskänsliga och/ eller fokuserar rätt eller fel vid möte).. då ska det signaleras i irritation över att motparten inte behagar stirra in i dina lyktor..
kanske är det dags att införa övningar i mörkerkörning för alla?

Naturligtvis pratar vi inte om 2 pencilbeam på 100w stycket som går 2km....
utan vanligt hel/halvljus..

när jag kör med starka extraljus har jag alltid en knapp till dom.. först bländas extraljusen av.... senare helljuset.. visst en knapptryckning extra.. men jag får köra säkrare..
Allt snack om att vi som bländas tittar i ljuset, och inte bredvid är BS enligt mig.

Och att avvakta med att blända av tills ljuset reflekteras i nummerskylten, ja, då kan vi tala om farliga möten i.o.m att de mötande sitter och kliar sig i ögonen för att de är bländade trots idogt stirrande långt bredvid de bländande ljusen.

Samma snack körs då det talas om dimljus, vilket enligt mig är ett ofog till minimal nytta utöver coolhetsfaktorn.

Varför i hela friden skulle jag stirra i dim/helljusen för?

Helljus, allt över halvljus, skall slås av då den mötande slår av sitt helljus.
För då har denne visat att han är bländad/störd av ditt ljus. Du vet inte anledningen, och skall inte leka viktigpetter genom att visa att du ännu inte är störd.

Gällande trafik bakifrån blir det svårare. Men en god idé är att slå av då du ser framförvarandes bakljus, för oftast ligger du då så pass nära att du bländar i framförvarandes backspeglar. Möjligen undantaget motorvägar.

Har du extraljus eller starkare lampor än original, då bländar du av då ser framförvarandes bakljus, och inte då du ser nummerplåten...

Du kanske tycker att ditt ljus är svagt och dåligt, men felaktig ljusinställning i kombination med tungt lastad bil i bak och kanske utbytta glödlampor mot 80/100w ( eller vad de nu håller för styrka ) gör att många blir störda på ditt ljus.
Dessutom får många svårare med ljus/mörker vid ökad ålder, vilket ofta börjar redan i slutet av 20 års åldern.

Sedan har vi alla *censur* som slår på helljuset 1 eller fler billängder innan mötet!?
1 meter är möjligen en sak, men då kan du lika gärna vänta tills mötet skett, för du hinner omöjligen reagera i tid i vart fall om ett hinder finns på vägen.

Ok att det lärdes ut så i körskolan, men där lärdes även ut att göra säkerhetskontroll innan färd, och den har knappast någon gjort efter godkänd uppkörning.

Det här kommer att bli en lång tråd gissar jag, precis som diskussionerna kring körning i cirkulationsplatser...
Användarvisningsbild
av Brainy
#29848
*pettson* skrev:
Brainded skrev:Har på sistonde kört väldigt mycket sena kvällar och stör mig väldigt på de som inte bländar av vid möte fast jag själv bländat av för länge sedan.

Har dessutom gjort uppmärksamheten att de som är sämst på att blända av i tid är lastbilschaufförerna. Någon annan som upplever samma sak? jag börjar som sagt bli väldigt trött på det, tur man har stora extraljus så de är snabba att blända av när man slår på igen mot dem...

/Anders
Vore intressant att höra vad du upplever som sent?..

Om vi ska dra det hela till sin spets så ska jag som mötande slå av helljuset när jag börjar lysa upp din nummerplåt samma om jag är bakom din bil... när jag börjar få reflektioner från din nummerplåt är det dags..Gör man inte detta på ganska litet avstånd så uppstår en fläck på vägbanan där ingen av oss ser nåt alls.. på grund av att halvljuset förmår inte täcka så långt bort.. Men det här fick du säkert lära dej i körskolan..
Det farligaste som vi har i trafiken är att blända av för tidigt.. 90% av dom som tycker man bländar av för sent tycker ljusen är så starka..
mestadels för att dom tittar rakt in i ljusen och inte brevid som man även där fick lära sej i körskolan vid kommande möte ska man fokusera på vägrenen inte den mötande bilen då ser du det mesta och blir inte bländad... en del bländar på precis när man har en meter kvar till varandra.. även det är helt korrekt.. du kan inte längre bli bländad i en viss vinkel.. du kan tycka ljuset är starkt och obehagligt men som sagt inte bli bländad.. i den vinkeln bländar man på igen. Detta för att snabbt tända upp så du ser maximalt igen..
i verkligheten så bländar folk av när dom ser varandra.. eller när du upplever mej som obehaglig så ska jag blända av med.. vilket jag kanske inte gör eftersom jag inte tycker det är dags ännu (vi är alla olika ljuskänsliga och/ eller fokuserar rätt eller fel vid möte).. då ska det signaleras i irritation över att motparten inte behagar stirra in i dina lyktor..
kanske är det dags att införa övningar i mörkerkörning för alla?

Naturligtvis pratar vi inte om 2 pencilbeam på 100w stycket som går 2km....
utan vanligt hel/halvljus..

när jag kör med starka extraljus har jag alltid en knapp till dom.. först bländas extraljusen av.... senare helljuset.. visst en knapptryckning extra.. men jag får köra säkrare..
Sent upplever jag att det är när jag blir bländad så att jag även sen efter att ha mött bilen har svårt att se framåt för att mina pupiller måste vänja sig med mörkret igen.

Sen har jag hellre en liten skugga oss emellan där jag bara ser halvbra istället för att inte se någonting alls på hela sträckan mellan oss två, hur gör du när det är snöar ute och är mörkt? kör du med helljuset då med för att se längre? själv så anpassar jag hastigheten och kör med halvljus för att jag då ser längre än om jag har helljuset på som reflekteras i snön, på samma sätt så klarar jag av att blända av tidigt när jag får möte.

Slår på igen gör jag samtidigt som jag möter bilen, blir jag omkörd så slår jag av helljuset i samma ögonblick som hans backspeglar passerar min front.

/Anders
Användarvisningsbild
av Brainy
#29851
VS60 skrev:
Brainded skrev:Har på sistonde kört väldigt mycket sena kvällar och stör mig väldigt på de som inte bländar av vid möte fast jag själv bländat av för länge sedan.

Har dessutom gjort uppmärksamheten att de som är sämst på att blända av i tid är lastbilschaufförerna. Någon annan som upplever samma sak? jag börjar som sagt bli väldigt trött på det, tur man har stora extraljus så de är snabba att blända av när man slår på igen mot dem...

/Anders
Lastbilschaufförerna? Försöker blanda av så fort se en mötande, men det finns idioter bland oss med som tror att dem är kungar som kör tungtrafik. Däremot lagt jag märke till, när man åker landsväg genom skogen, man ser att det kommer stark ljus från kurvan men ser inte bilen än, ljuset blir starkare jag blandar av, men det gör inte mötande tills han inte se mig, plötslig flyger han ut ur kurva, vissa hinner blanda av och vissa gör det inte händer mig minst 2-3 gånger under nattkörning. Därför i vissa situationer behåller man helljus lite extra stund. Om alla skulle vissa hänsyn till varandra skulle inte vara så stora köer i sthlm, krokar och massa små irritationer under fjärden.
Jag lär väl erkänna själv att jag kan göra en miss och glömma slå av helljuset, men det är inte ofta och händer det så ska jag villigt erkänna att jag oftast sitter och pratar i telefon (handsfree såklart) och detta har hänt både när jag kört tung trafik och när jag kört vanlig personbil, dock kör jag inte tung trafik längre.

Irriterande är det iaf och det där med kurvan känner jag tyvärr igen även om man ju bör försöka blända av så sent som möjligt i det läget eftersom det inte bländar i vissa vinklar.

/Anders
av *pettson*
#29897
Brainded skrev:
*pettson* skrev:
Brainded skrev:Har på sistonde kört väldigt mycket sena kvällar och stör mig väldigt på de som inte bländar av vid möte fast jag själv bländat av för länge sedan.

Har dessutom gjort uppmärksamheten att de som är sämst på att blända av i tid är lastbilschaufförerna. Någon annan som upplever samma sak? jag börjar som sagt bli väldigt trött på det, tur man har stora extraljus så de är snabba att blända av när man slår på igen mot dem...

/Anders
Vore intressant att höra vad du upplever som sent?..

Om vi ska dra det hela till sin spets så ska jag som mötande slå av helljuset när jag börjar lysa upp din nummerplåt samma om jag är bakom din bil... när jag börjar få reflektioner från din nummerplåt är det dags..Gör man inte detta på ganska litet avstånd så uppstår en fläck på vägbanan där ingen av oss ser nåt alls.. på grund av att halvljuset förmår inte täcka så långt bort.. Men det här fick du säkert lära dej i körskolan..
Det farligaste som vi har i trafiken är att blända av för tidigt.. 90% av dom som tycker man bländar av för sent tycker ljusen är så starka..
mestadels för att dom tittar rakt in i ljusen och inte brevid som man även där fick lära sej i körskolan vid kommande möte ska man fokusera på vägrenen inte den mötande bilen då ser du det mesta och blir inte bländad... en del bländar på precis när man har en meter kvar till varandra.. även det är helt korrekt.. du kan inte längre bli bländad i en viss vinkel.. du kan tycka ljuset är starkt och obehagligt men som sagt inte bli bländad.. i den vinkeln bländar man på igen. Detta för att snabbt tända upp så du ser maximalt igen..
i verkligheten så bländar folk av när dom ser varandra.. eller när du upplever mej som obehaglig så ska jag blända av med.. vilket jag kanske inte gör eftersom jag inte tycker det är dags ännu (vi är alla olika ljuskänsliga och/ eller fokuserar rätt eller fel vid möte).. då ska det signaleras i irritation över att motparten inte behagar stirra in i dina lyktor..
kanske är det dags att införa övningar i mörkerkörning för alla?

Naturligtvis pratar vi inte om 2 pencilbeam på 100w stycket som går 2km....
utan vanligt hel/halvljus..

när jag kör med starka extraljus har jag alltid en knapp till dom.. först bländas extraljusen av.... senare helljuset.. visst en knapptryckning extra.. men jag får köra säkrare..
Sent upplever jag att det är när jag blir bländad så att jag även sen efter att ha mött bilen har svårt att se framåt för att mina pupiller måste vänja sig med mörkret igen.

Sen har jag hellre en liten skugga oss emellan där jag bara ser halvbra istället för att inte se någonting alls på hela sträckan mellan oss två, hur gör du när det är snöar ute och är mörkt? kör du med helljuset då med för att se längre? själv så anpassar jag hastigheten och kör med halvljus för att jag då ser längre än om jag har helljuset på som reflekteras i snön, på samma sätt så klarar jag av att blända av tidigt när jag får möte.

Slår på igen gör jag samtidigt som jag möter bilen, blir jag omkörd så slår jag av helljuset i samma ögonblick som hans backspeglar passerar min front.

/Anders
Men om vi nu ska utgå från fakta och inte vad vi tror och känner?.. för fakta är väl ändå det som i slutändan avgör.. ser du eller inte..inte tror du att du ser eller inte..?
Fakta är : längre mellan oss som är mörkt och du TROR du ser skapligt.. i verkligheten kör vi på djur varje dag som vi alltså..sett?.. NOT.. vi har inte sett dom.. men vi tror oss sett det efteråt..Sen uppstår ju problem II..
en 20 åring och en 50 åring möts.. 20 åringen är ser skapligt i mörkret ändå.. han ser ungefär...håll i dej.. 40% bättre än den 50 åriga mannen.. (mörkerseendet blir sämre redan efter 30...) betyder det då att den 50 åriga mannen ska åka halvblind på vägen..medans 20 åringen håller för ögonen som ett nattdjur?..
Om du testar din syn hos vilken optiker som helst (inget elakt ment) så kan du be att dom testar din synförmåga i mörker och om du störs av sidoljus(brytningsfel) fakta är att om du sätter dej på huk tittar in i halvljuset på en bil är det starkt.. men du kan inte bländas.. om du slår på helljus och tittar ca 30cm brevid samma bil som du sitter framför är det ännu starkare.. men du kan FORTFARANDE inte bländas...obehagligt eller inte.. bländas du nu har du ett synfel av den typen som inte slår så hårt på längdseendet. Alla brytningsfel ger alltså inte några utslag på lästavlan hos optikern, dom framträder vid sidobelysning medans du läser..
att blanda ihop nåt som faller från himlen och reflekterar med ett möte. är inte riktigt samma sak?..
Jag kan mycket enkelt motbevisa dej?.. Fråga nu alla som kör med xenonljus gärna 6 eller 8000grader kelvin i.. kan dom ha helljus när det snöar?.. svaret är ja.. och jag har 6000 grader kelvin i.. ljusfrekvensen är sån att snön som faller inte filtrerar så speciellt.. jämfört med vanligt gult ljus.. 8000 grader körde jag häromdagen i ordentligt snöfall.. och det har jag gärna.. problemet med detta var att jag inte gillade färgtonen.. den tyckte jag var jobbigare än 6000graders. Lite för kall för min smak.
Kanske dags att skrota alla xenonbilar vars ljus är otroligt mycket bättre?.. endast därför att dom måste blända av tidigare för att dom upplevs som alldeles för långtgående?..och bländar dom av ännu tidigare än vad som krävs idag.. kommer det inte finnas många fotgängare kvar om några år.. eller djur heller för den delen..
att fnysa och tycka att man lärde sej mycket i körskolan som man inte sen använder resten av livet.. tja.. det är så sant.. men inte mera rätt eller? samtidigt har jag fått intrycket av att det jag lärde mej 1989 i körskolan måste varit fan så unikt?.. för andra trafikskolor med jämnåriga verkar mest ha suttit av tiden och möjligen pluggat provsvar?..
Eller är det så att folk inte minns alls?.. ja hursomhelst läskigt är det..
för att citera en rolig sak..som inte alls har med detta att göra...(förutom att det är 1 tim efter en uppkörning)

**klarade du kortet?
* ja...hurra!!

*pekar på batteriet och säger.. där fyller man på spolarvätskan
**vi tittar förundrat
* Pekar nu på spolarvätskan och säger... där är det jävligt viktigt att man kollar nivån.. annars är det risk att bilen skär..då kan man bli ståendes och påkörd
** vi är fortfarande stumma
* finner sej snabbt : ni försöker starta bilen ser jag?.. enklast är om ni knackar på batteriet om det är dålig kontakt till grejen därborta (pekar på locket till styrboxen)
.. fungerar inte den så kan bilen låta bli att starta och bli överhettad..
** nu frågar vi om provet gick bra...
* kalas 1 fel...
** körningen och säkerhetskontrollen då?
* inga problem vettu..

människan har inget körkort idag.. men på grund av andra orsaker.. men det var alltså 1 timma efter uppkörningen ..detta skedde för ett år sedan..
skrämmande är väl ordet...
Användarvisningsbild
av Brainy
#30280
*pettson* skrev:
Brainded skrev:
*pettson* skrev: Vore intressant att höra vad du upplever som sent?..

Om vi ska dra det hela till sin spets så ska jag som mötande slå av helljuset när jag börjar lysa upp din nummerplåt samma om jag är bakom din bil... när jag börjar få reflektioner från din nummerplåt är det dags..Gör man inte detta på ganska litet avstånd så uppstår en fläck på vägbanan där ingen av oss ser nåt alls.. på grund av att halvljuset förmår inte täcka så långt bort.. Men det här fick du säkert lära dej i körskolan..
Det farligaste som vi har i trafiken är att blända av för tidigt.. 90% av dom som tycker man bländar av för sent tycker ljusen är så starka..
mestadels för att dom tittar rakt in i ljusen och inte brevid som man även där fick lära sej i körskolan vid kommande möte ska man fokusera på vägrenen inte den mötande bilen då ser du det mesta och blir inte bländad... en del bländar på precis när man har en meter kvar till varandra.. även det är helt korrekt.. du kan inte längre bli bländad i en viss vinkel.. du kan tycka ljuset är starkt och obehagligt men som sagt inte bli bländad.. i den vinkeln bländar man på igen. Detta för att snabbt tända upp så du ser maximalt igen..
i verkligheten så bländar folk av när dom ser varandra.. eller när du upplever mej som obehaglig så ska jag blända av med.. vilket jag kanske inte gör eftersom jag inte tycker det är dags ännu (vi är alla olika ljuskänsliga och/ eller fokuserar rätt eller fel vid möte).. då ska det signaleras i irritation över att motparten inte behagar stirra in i dina lyktor..
kanske är det dags att införa övningar i mörkerkörning för alla?

Naturligtvis pratar vi inte om 2 pencilbeam på 100w stycket som går 2km....
utan vanligt hel/halvljus..

när jag kör med starka extraljus har jag alltid en knapp till dom.. först bländas extraljusen av.... senare helljuset.. visst en knapptryckning extra.. men jag får köra säkrare..
Sent upplever jag att det är när jag blir bländad så att jag även sen efter att ha mött bilen har svårt att se framåt för att mina pupiller måste vänja sig med mörkret igen.

Sen har jag hellre en liten skugga oss emellan där jag bara ser halvbra istället för att inte se någonting alls på hela sträckan mellan oss två, hur gör du när det är snöar ute och är mörkt? kör du med helljuset då med för att se längre? själv så anpassar jag hastigheten och kör med halvljus för att jag då ser längre än om jag har helljuset på som reflekteras i snön, på samma sätt så klarar jag av att blända av tidigt när jag får möte.

Slår på igen gör jag samtidigt som jag möter bilen, blir jag omkörd så slår jag av helljuset i samma ögonblick som hans backspeglar passerar min front.

/Anders
Men om vi nu ska utgå från fakta och inte vad vi tror och känner?.. för fakta är väl ändå det som i slutändan avgör.. ser du eller inte..inte tror du att du ser eller inte..?
Fakta är : längre mellan oss som är mörkt och du TROR du ser skapligt.. i verkligheten kör vi på djur varje dag som vi alltså..sett?.. NOT.. vi har inte sett dom.. men vi tror oss sett det efteråt..Sen uppstår ju problem II..
en 20 åring och en 50 åring möts.. 20 åringen är ser skapligt i mörkret ändå.. han ser ungefär...håll i dej.. 40% bättre än den 50 åriga mannen.. (mörkerseendet blir sämre redan efter 30...) betyder det då att den 50 åriga mannen ska åka halvblind på vägen..medans 20 åringen håller för ögonen som ett nattdjur?..
Om du testar din syn hos vilken optiker som helst (inget elakt ment) så kan du be att dom testar din synförmåga i mörker och om du störs av sidoljus(brytningsfel) fakta är att om du sätter dej på huk tittar in i halvljuset på en bil är det starkt.. men du kan inte bländas.. om du slår på helljus och tittar ca 30cm brevid samma bil som du sitter framför är det ännu starkare.. men du kan FORTFARANDE inte bländas...obehagligt eller inte.. bländas du nu har du ett synfel av den typen som inte slår så hårt på längdseendet. Alla brytningsfel ger alltså inte några utslag på lästavlan hos optikern, dom framträder vid sidobelysning medans du läser..
att blanda ihop nåt som faller från himlen och reflekterar med ett möte. är inte riktigt samma sak?..
Jag kan mycket enkelt motbevisa dej?.. Fråga nu alla som kör med xenonljus gärna 6 eller 8000grader kelvin i.. kan dom ha helljus när det snöar?.. svaret är ja.. och jag har 6000 grader kelvin i.. ljusfrekvensen är sån att snön som faller inte filtrerar så speciellt.. jämfört med vanligt gult ljus.. 8000 grader körde jag häromdagen i ordentligt snöfall.. och det har jag gärna.. problemet med detta var att jag inte gillade färgtonen.. den tyckte jag var jobbigare än 6000graders. Lite för kall för min smak.
Kanske dags att skrota alla xenonbilar vars ljus är otroligt mycket bättre?.. endast därför att dom måste blända av tidigare för att dom upplevs som alldeles för långtgående?..och bländar dom av ännu tidigare än vad som krävs idag.. kommer det inte finnas många fotgängare kvar om några år.. eller djur heller för den delen..
att fnysa och tycka att man lärde sej mycket i körskolan som man inte sen använder resten av livet.. tja.. det är så sant.. men inte mera rätt eller? samtidigt har jag fått intrycket av att det jag lärde mej 1989 i körskolan måste varit fan så unikt?.. för andra trafikskolor med jämnåriga verkar mest ha suttit av tiden och möjligen pluggat provsvar?..
Eller är det så att folk inte minns alls?.. ja hursomhelst läskigt är det..
för att citera en rolig sak..som inte alls har med detta att göra...(förutom att det är 1 tim efter en uppkörning)

**klarade du kortet?
* ja...hurra!!

*pekar på batteriet och säger.. där fyller man på spolarvätskan
**vi tittar förundrat
* Pekar nu på spolarvätskan och säger... där är det jävligt viktigt att man kollar nivån.. annars är det risk att bilen skär..då kan man bli ståendes och påkörd
** vi är fortfarande stumma
* finner sej snabbt : ni försöker starta bilen ser jag?.. enklast är om ni knackar på batteriet om det är dålig kontakt till grejen därborta (pekar på locket till styrboxen)
.. fungerar inte den så kan bilen låta bli att starta och bli överhettad..
** nu frågar vi om provet gick bra...
* kalas 1 fel...
** körningen och säkerhetskontrollen då?
* inga problem vettu..

människan har inget körkort idag.. men på grund av andra orsaker.. men det var alltså 1 timma efter uppkörningen ..detta skedde för ett år sedan..
skrämmande är väl ordet...
Ptja jag vill nog påstå att jag vet när jag blir så pass bländad att jag inte ser någonting, då ser jag hellre bara en bit framåt.

Körde 80mil inatt och säkert hälften av dessa var utan extraljus p.ga snöfall och eller dimma, konstigt att det bara är jag som klarar att anpassa hastigheten efter mina visuella förmågor :wink:

Angående min syn? ptja mörkerseendet är sämre en normalt, brytningsfelet ligger över 5grader, jag är långsynt med ett värde på 0.1 på höger öga och 0.5 på vänster öga så jag vill nog påstå att en 50åring borde kunna se bättre än mig. Sen att jag alltid har glasögon är en annan femma.

/Anders
V70 XC 2.4 bra motor?

Motorn i sig är helt ok. Om det är en br[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt torp[…]

Säkra bakluckan vid frakt?

I sådana fall brukar jag kroka på sl&a[…]

Klossar byttes runtom vid 6000 mil. <...> T[…]