Brainded skrev:*pettson* skrev:Brainded skrev:Har på sistonde kört väldigt mycket sena kvällar och stör mig väldigt på de som inte bländar av vid möte fast jag själv bländat av för länge sedan.
Har dessutom gjort uppmärksamheten att de som är sämst på att blända av i tid är lastbilschaufförerna. Någon annan som upplever samma sak? jag börjar som sagt bli väldigt trött på det, tur man har stora extraljus så de är snabba att blända av när man slår på igen mot dem...
/Anders
Vore intressant att höra vad du upplever som sent?..
Om vi ska dra det hela till sin spets så ska jag som mötande slå av helljuset när jag börjar lysa upp din nummerplåt samma om jag är bakom din bil... när jag börjar få reflektioner från din nummerplåt är det dags..Gör man inte detta på ganska litet avstånd så uppstår en fläck på vägbanan där ingen av oss ser nåt alls.. på grund av att halvljuset förmår inte täcka så långt bort.. Men det här fick du säkert lära dej i körskolan..
Det farligaste som vi har i trafiken är att blända av för tidigt.. 90% av dom som tycker man bländar av för sent tycker ljusen är så starka..
mestadels för att dom tittar rakt in i ljusen och inte brevid som man även där fick lära sej i körskolan vid kommande möte ska man fokusera på vägrenen inte den mötande bilen då ser du det mesta och blir inte bländad... en del bländar på precis när man har en meter kvar till varandra.. även det är helt korrekt.. du kan inte längre bli bländad i en viss vinkel.. du kan tycka ljuset är starkt och obehagligt men som sagt inte bli bländad.. i den vinkeln bländar man på igen. Detta för att snabbt tända upp så du ser maximalt igen..
i verkligheten så bländar folk av när dom ser varandra.. eller när du upplever mej som obehaglig så ska jag blända av med.. vilket jag kanske inte gör eftersom jag inte tycker det är dags ännu (vi är alla olika ljuskänsliga och/ eller fokuserar rätt eller fel vid möte).. då ska det signaleras i irritation över att motparten inte behagar stirra in i dina lyktor..
kanske är det dags att införa övningar i mörkerkörning för alla?
Naturligtvis pratar vi inte om 2 pencilbeam på 100w stycket som går 2km....
utan vanligt hel/halvljus..
när jag kör med starka extraljus har jag alltid en knapp till dom.. först bländas extraljusen av.... senare helljuset.. visst en knapptryckning extra.. men jag får köra säkrare..
Sent upplever jag att det är när jag blir bländad så att jag även sen efter att ha mött bilen har svårt att se framåt för att mina pupiller måste vänja sig med mörkret igen.
Sen har jag hellre en liten skugga oss emellan där jag bara ser halvbra istället för att inte se någonting alls på hela sträckan mellan oss två, hur gör du när det är snöar ute och är mörkt? kör du med helljuset då med för att se längre? själv så anpassar jag hastigheten och kör med halvljus för att jag då ser längre än om jag har helljuset på som reflekteras i snön, på samma sätt så klarar jag av att blända av tidigt när jag får möte.
Slår på igen gör jag samtidigt som jag möter bilen, blir jag omkörd så slår jag av helljuset i samma ögonblick som hans backspeglar passerar min front.
/Anders
Men om vi nu ska utgå från fakta och inte vad vi tror och känner?.. för fakta är väl ändå det som i slutändan avgör.. ser du eller inte..inte tror du att du ser eller inte..?
Fakta är : längre mellan oss som är mörkt och du TROR du ser skapligt.. i verkligheten kör vi på djur varje dag som vi alltså..sett?.. NOT.. vi har inte sett dom.. men vi tror oss sett det efteråt..Sen uppstår ju problem II..
en 20 åring och en 50 åring möts.. 20 åringen är ser skapligt i mörkret ändå.. han ser ungefär...håll i dej.. 40% bättre än den 50 åriga mannen.. (mörkerseendet blir sämre redan efter 30...) betyder det då att den 50 åriga mannen ska åka halvblind på vägen..medans 20 åringen håller för ögonen som ett nattdjur?..
Om du testar din syn hos vilken optiker som helst (inget elakt ment) så kan du be att dom testar din synförmåga i mörker och om du störs av sidoljus(brytningsfel) fakta är att om du sätter dej på huk tittar in i halvljuset på en bil är det starkt.. men du kan inte bländas.. om du slår på helljus och tittar ca 30cm brevid samma bil som du sitter framför är det ännu starkare.. men du kan FORTFARANDE inte bländas...obehagligt eller inte.. bländas du nu har du ett synfel av den typen som inte slår så hårt på längdseendet. Alla brytningsfel ger alltså inte några utslag på lästavlan hos optikern, dom framträder vid sidobelysning medans du läser..
att blanda ihop nåt som faller från himlen och reflekterar med ett möte. är inte riktigt samma sak?..
Jag kan mycket enkelt motbevisa dej?.. Fråga nu alla som kör med xenonljus gärna 6 eller 8000grader kelvin i.. kan dom ha helljus när det snöar?.. svaret är ja.. och jag har 6000 grader kelvin i.. ljusfrekvensen är sån att snön som faller inte filtrerar så speciellt.. jämfört med vanligt gult ljus.. 8000 grader körde jag häromdagen i ordentligt snöfall.. och det har jag gärna.. problemet med detta var att jag inte gillade färgtonen.. den tyckte jag var jobbigare än 6000graders. Lite för kall för min smak.
Kanske dags att skrota alla xenonbilar vars ljus är otroligt mycket bättre?.. endast därför att dom måste blända av tidigare för att dom upplevs som alldeles för långtgående?..och bländar dom av ännu tidigare än vad som krävs idag.. kommer det inte finnas många fotgängare kvar om några år.. eller djur heller för den delen..
att fnysa och tycka att man lärde sej mycket i körskolan som man inte sen använder resten av livet.. tja.. det är så sant.. men inte mera rätt eller? samtidigt har jag fått intrycket av att det jag lärde mej 1989 i körskolan måste varit fan så unikt?.. för andra trafikskolor med jämnåriga verkar mest ha suttit av tiden och möjligen pluggat provsvar?..
Eller är det så att folk inte minns alls?.. ja hursomhelst läskigt är det..
för att citera en rolig sak..som inte alls har med detta att göra...(förutom att det är 1 tim efter en uppkörning)
**klarade du kortet?
* ja...hurra!!
*pekar på batteriet och säger.. där fyller man på spolarvätskan
**vi tittar förundrat
* Pekar nu på spolarvätskan och säger... där är det jävligt viktigt att man kollar nivån.. annars är det risk att bilen skär..då kan man bli ståendes och påkörd
** vi är fortfarande stumma
* finner sej snabbt : ni försöker starta bilen ser jag?.. enklast är om ni knackar på batteriet om det är dålig kontakt till grejen därborta (pekar på locket till styrboxen)
.. fungerar inte den så kan bilen låta bli att starta och bli överhettad..
** nu frågar vi om provet gick bra...
* kalas 1 fel...
** körningen och säkerhetskontrollen då?
* inga problem vettu..
människan har inget körkort idag.. men på grund av andra orsaker.. men det var alltså 1 timma efter uppkörningen ..detta skedde för ett år sedan..
skrämmande är väl ordet...