...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Har varit med om samma sak. Bilisten hade STOP-plikt, och då givetvis väjningsplikt. Den äldre mannen struntade i detta och rullade ut i vägen 1 meter framför mig. Hann inte ens ta på bromsen innan jag satt i sidan på bilen i höjd med motorn. Flög över hela bilen och ett par meter till innan jag landade på asfalten. Änglavakt sa läkaren och det kan jag hålla med om. Några procent invaliditet nu, dålig nacke, handled, fot, rygg och knän. Vad hände då med den äldre mannen i bilen?! INGET! :evil: :roll:
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
Det är ett vanligt problem för motorcyklister. Jag har aldrig varit med om att någon missat väjningsplikt när jag kör bil, men det händer ganska ofta när jag kör motorcykel.
av llesrof
Motorcyklister är skitsvåra att se och borde ha kläder och hjälm i signalfärger. Det borde vara lag på det.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Tycker det är förjäkligt. Kvittar om det är bil, mc eller annat fordon, har man stopplikt så har man och den ska alla följa. Men visst kan motorcyklar vara svåra att se och komma fort men man är ju fortfarande skyldig att förvissa sig om att det är fritt att köra ut.
av kottskrapa
Som det låter så är det ju riktigt uselt!
Det är ju regler som gäller alla trafikanter och det skall det inte göras skillnad på, orsakar man en olycka så skall man straffas för det också.
Nu tror jag inte att hon gjorde det med vilje, men det var ändå hennes skyldighet att ha koll

Men riktigt lurigt tycker jag att det kan vara när man sitter i bilköer och det kommer en sporthoj i lite väl hög fart på mittlinjen mellan alla bilar, det är ju mer än en gång man nästan har gjort i byxan när de far förbi.
av DDD
Det är riktigt otäckt när bilar kör ut från stopp eller väjningsplikt när man kör mc. Jag brukar alltid släppa gasen och ha bromsberedskap i sådana situationer.
Att sitta i rullstol och säga att motparten hade fel är det helt enkelt inte värt.

Edit se lite film:
Se Oss
XC60 2026 pureläge

Den värmer via hybridbatteriet så det k[…]

Så! Efter mycket (massor) svordommar, slit, […]

Kolla på Bildelsbasen på grillar till […]

Ja, det är väl dags för mig att sv&[…]