...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Falk
Jag blir snurrig av alla nya fartgränser. ?:-/

Förr kunde man oftast gissa vilken fartgräns som gällde. Nu är det ett lotteri utan dess like. Skyltarna står som spön i backen.
Jag försöker hålla mig till stipulerade fartgränser allt som oftast, det hör liksom till spelet. Sedan en tid börjar det bli lite väl differentierat... Jag upplever speciellt många 80-vägar som knepiga.

Har precis uppgraderat till en ny kameravarnare som inte bara har koll på och påminner om kamerapositionerna utan faktiskt servar mig genom att innehålla hela ISA databasen. Så fort man överskrider den på det aktuella vägavsnittet gällande hastighetsgränsen varnar den lite diskret genom att skifta färg på displayen. Riktigt bra! :-)-)
Användarvisningsbild
av isak
glöm inte uppdatera den regelbundet bara.
transportstyrelsen är snabba! dom höjer ALDRIG någon gräns!
isak
Användarvisningsbild
av Falk
isak skrev:glöm inte uppdatera den regelbundet bara....
Jodå jag har haft liknade utrustning i många år... Så fort det görs en ändring i databasen får man en påminnelse om att uppdatera.

Nästa steg kan ju bli att ha autouppdatering via mobilnätet, kanske t.o.m. integrerat i bilen. Åsså rapport till myndigheterna om man kör för fort. :evil: :roll:
Användarvisningsbild
av isak
ingenting förvånar mig längre. det är ju skatt det handlar om i slutändan! inte trafiksäkerhet.
isak
Användarvisningsbild
av Tomas88
Skulle kunna fylla på med 5-10-20 :wink:
Jo Isak visst höjer de på vissa ställen.
Ett exempel på ett ställe där jag inte kan fatta hur transportstyrelsen (eller vem det nu är som bestämt) är (om nu någon vet vilken väg jag menar) Vägen mellan Älmhult och Diö även kallad gamla 23an.

Påväg ut från Älmhult har hastigheten tidigare varit 50, sen i 70 i några km där det ligger hus på båda sidor och till sist 90 km/h när man kommit ut från samhället.

Nu har man ändrat detta till 50-60-80. Alltså man har gjort om hela 70-90 sträckan till 80.
Hade jag fått gissa på en förändring där hade jag definitivt gissat på att ändra 70 sträckan till 60.
Första gången jag nästan kan tycka att en höjning är olämplig. Hus tätt intill vägen och cykelbana.
Sen är det helt meningslöst att sänka till 80 där det var 90 innan enl min mening.
Användarvisningsbild
av CarMan
jag håller med, det är inte andvändarvänligt så som vi har det idag.

Blir desutom tikig på allt spel för galleriet.
Där jag bor har vi länge haft en otroligt bra väg som är en mil lång till en liten håla. vägen dit är mycket bra, inga skarpa svägnar eller så.
varje fil är säkert 4,5-5m brad & på detta är det sen en vägren som är 3-4m bred så det är gott om plats !!! Vägen är en 90 väg.
Det finns små grusvägar på båda sidor, men då vägen är bred så är det inga probelm att pasera om nån ska svänga, oavsett om dom ska göra en höger eller vänstersväng (vänster sväng så kan man ju bli stående mitt i vägen)

Nu i somras så vart dom klara med att bygga om hela vägsträckan till 2+1 väg, samt bygga bort alla vänstersvängar (alltså höja sökerheten på en väg som ingen krockar på)
Min gissning var att man har nån form av statestik att man ska bygga om x antal vägar, o denna väg var ju bred, så den var billig att bygga om.

Nu när vägen är klar så vill jag inte längre andvända den som provkörnings väg, så jag tycker den är för farlig!
om man ska göra en höger eller vänster sväng så måste man i båda fallan svänga av åt höger, vid vänster sväng så gör man sen en sväng o korsar vägen. inget fel med detta. Men det som är farligt är att det på samtliga ställen är endast ett körfält, jag måste alltså stoppa upp hela trafiken ner till 10-15km/h som är max hastighet jag kan ta högersvängen i.

Förut var hastighetsbegränsningen 90 (men alla åkte 100) o då kunde man pasera utan att bromsa om nån svängde
Nu är hastighetsbegränsningen 100 (man de flästa åker 80-90 & samlar påsig långa köer) deta i kombinatin med att hela kön kan behöva bromsa ner till 10km/h då det inte finns plats att pasera på tycker jag gär att vägen är mycket farligare nu.
det har redan hänt fler olycker, men som tur är är det hitils bara bialr som kört in i vajer rekett, ingen har mig vetligt kört in i baken på nån annan (kan ju bli en otäck smäll om nn håller 100 o kör in i nån som näst in till står still)

genomtängkt, knapast...
Användarvisningsbild
av CarMan
jag kan ku lägga till att på 2 ställen så lliger det industrier, var av den ena jätte stor. så det är en hel del lastbilar som ska göra sessa svängar, o dom håller og inte ens 10km/h när dom svänger.
samma lastbilar ska ju sen ut o accelerera på vägen, o det är ju inte in timat så det är 2 filigt på dess ställen, så man kommer inte för bi...
Användarvisningsbild
av isak
glöm inte o visionen!
vägverket arbetar på att praktiskt närma sig det med sådana tokerier som CAR MAN beskriver.
då alla i kön tvingas rätta sig efter gubben med OPELN i hatt 40 bilar fram!
isak
av llesrof
isak skrev:glöm inte o visionen!
vägverket arbetar på att praktiskt närma sig det med sådana tokerier som CAR MAN beskriver.
då alla i kön tvingas rätta sig efter gubben med OPELN i hatt 40 bilar fram!
isak
En Opel i en hatt..? :D

Nollvisionen går inte ut på att man skall köra långsammare än hastughetsbegränsningen. Tanken är att man skall följa den och om alla gör det så blir det inga köer efter oplar i hattar. Sedan spelar det nog ingen roll vad vi har för hastighetsgränser, det finns alltid folk som kör långsammare eller fortare och detta har inget med nollvisionen att göra. För övrigt är det oftast en person i en Skoda Fabia som ligger strax under hastighetsgränsen och skapar köer. :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Håller med om att det är frustrerande. Dessutom har man en GPS-navigator som nu kräver uppdatering hela tiden om man skall vara på den säkra sidan och kunna köra mer avslappnat. Och jag är ingen fartdåre men kör mycket på farthållare.

Hos oss har de gjort om en hel del vägar till 80 där det inte finns mittenavdelare och 90 där det finns mittenavdelare (vajrar). Problemet är att när man efter att det varit enfiligt i några kilometer och äntligen blir tvåfiligt och man vill köra om "gubben i Opeln med hatt" så bestämmer sig första bilen som skall om att köra om RIKTIGT, RIKTIGT långsamt så att bara en eller två bilar hinner om på hela den tvåfiliga sträckan innan den återigen blir enfilig. Sådant kan göra mig tokig, så tokig att jag åker extra tidigt till jobbet för att slippa eländet :D

Ett till problem med dessa nya hastighetsgränser är att många fortfarande har "70" programmerat i hjärnbarken trots att sträckan nu höjts från 70 till 80 km/h....... :-( I synnerhet vid kamerorna - som om de inte riktigt vågar lita på att de verkligen tillåter 80km/h. Frustrerande
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Ulyd motor Xc90 d5 2007

Den verkar inte gå på alla cylindrar, […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Ford explorer då? Är ju en rebadgad VW[…]

XC60 2026 pureläge

Den värmer via hybridbatteriet så det k[…]