...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
För några veckor sedan såg jag på TV att Ekobrottsmyndigheten "gått på en mina". Det var en person som hade undanhållit inkomster till beskattning och blivit upptäckt. Skatteverket debiterade förutom den undanhållna skatten även ett skattetillägg. Sedan anmälde de saken till Ekobrottsmyndigheten för utrededning. Men där sade EU stopp. Man får nämligen inte straffa någon två gånger för samma brott enligt EU.Nu undrar jag om detta inte borde vara överförbart till Vägtrafiklagstiftningen också, det jag tänker på är vissa körkortsindragningar. Ett exempel: Min dotter ställde till det för något år sedan, hon gjorde vänstersväng och blev påkörd av en mötande bil. Inte så bra kanske. Hon fick ett brev om misstanke om vårdslöshet i trafik och efter ett förenklat rättegångsförfarande, där hon erkände, ett bötesstraff. Efter c:a 6 månader så kom ett brev från länstyrelsen att de ifrågasatte hennes körkort. 14 dagar senare kom en uppmaning till henne att lämna in körkortet i 3 månader. Detta anser jag är dubbelt straff. Damen som min dotter pratade med på Länstyrelsen sade att detta är inget straff, utan att man bedömde henne "som inte lämplig att framföra bil". I så fall skulle polisen plockat körkortet på plats, som de gör vid stora hastighetsöverträdelser, inte komma 6 månader efteråt. Om hon bedömdes kunna fortsätta köra bil i 6 månader efter smällen, så kan hon väl inte vara farligare för omvärden nästkommande 3 månader och sedan få nytt körkort utan några som helst prov. Detta ÄR ett straff enligt mig. Alltså dubbelt straff för samma brott. Nu vill jag även säga att givetvis skall man ha straff för att man bär sig illa åt, men inte två gånger.
av llesrof
Det är en märklig motivering med tanke på, som du skriver, att det inte togs på plats och att hon dessutom anses vara lämplig igen efter 3 månaders indragning. Rent krasst borde man vara en sämre förare efter 3 månader på passagerarsidan då man inte underhållig sin körförmåga.

Kan det vara så enkelt att hon dömdes till penningböter och indraget körkort? Det är väl inte helt ovanligt att man utöver en viss påföljd även får betala böter?
Användarvisningsbild
av SvenB
llesrof skrev:Det är en märklig motivering med tanke på, som du skriver, att det inte togs på plats och att hon dessutom anses vara lämplig igen efter 3 månaders indragning. Rent krasst borde man vara en sämre förare efter 3 månader på passagerarsidan då man inte underhållig sin körförmåga.

Kan det vara så enkelt att hon dömdes till penningböter och indraget körkort? Det är väl inte helt ovanligt att man utöver en viss påföljd även får betala böter?
Nej, tvärtom. Åklagaren meddelade, på direkt fråga, att om hon erkände och betalade böterna så var saken ur världen. Dottern talade om för damen på Länstyrelsen detta och fick till svar att det inte var polisen/tingsrätten som avgjorde om någon var lämplig som förare utan Länstyrelsen.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Visst är det löjligt men ack så viktigt med tanke på att allt detta skall administreras av våra kära älskade myndigheter (läs myndighetspersoner) & de måste ju ha anledningar till att legitimera sina arbeten/tjänster.
Oh, förlåt...jag glömde....indragningen gjordes väl för att rädda liv...som det så vackert heter :roll: .

Tänk på att våra myndigheter vet vad som är bäst för oss, Tänk på att våra myndigheter vet vad som är bäst för oss, Tänk på att våra myndigheter vet vad som är bäst för oss, Tänk på att våra myndigheter vet vad som är bäst för oss, Tänk på att våra myndigheter vet vad som är bäst för oss, Tänk på att våra myndigheter vet vad som är bäst för oss, Tänk på att våra myndigheter vet vad som är bäst för oss, Tänk på att våra myndigheter vet vad som är bäst för oss, Tänk på att våra myndigheter vet vad som är bäst för oss,

Säger man det tillräckligt ofta kanske man börjar tro på det....... :wink:
av llesrof
V70BiFuel03 skrev:Visst är det löjligt men ack så viktigt med tanke på att allt detta skall administreras av våra kära älskade myndigheter (läs myndighetspersoner) & de måste ju ha anledningar till att legitimera sina arbeten/tjänster.
Oh, förlåt...jag glömde....indragningen gjordes väl för att rädda liv...som det så vackert heter :roll: .

Tänk på att våra myndigheter vet vad som är bäst för oss, Tänk på att våra myndigheter vet vad som är bäst för oss, Tänk på att våra myndigheter vet vad som är bäst för oss, Tänk på att våra myndigheter vet vad som är bäst för oss, Tänk på att våra myndigheter vet vad som är bäst för oss, Tänk på att våra myndigheter vet vad som är bäst för oss, Tänk på att våra myndigheter vet vad som är bäst för oss, Tänk på att våra myndigheter vet vad som är bäst för oss, Tänk på att våra myndigheter vet vad som är bäst för oss,

Säger man det tillräckligt ofta kanske man börjar tro på det....... :wink:
Ja, tänk vad bra vi hade haft det utan någon som helst myndigheter... i alla fall tills det händer folk något. För då är det alltid någon annans ansvar.
av LarsBd
Jag tror att länsstyrelsen kan dra in körkort utan att något brott har begåtts överhuvudtaget, så utsikterna för att kunna överklaga detta är nog mycket små.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
llesrof skrev: Ja, tänk vad bra vi hade haft det utan någon som helst myndigheter... i alla fall tills det händer folk något. För då är det alltid någon annans ansvar.
Ehum... vi har i Sverige över 270 st olika myndigheter..... hur många av dem har ett berättigande? Att ett samhälle behöver myndigheter till ett visst mått..ok, men myndigheten & dess ämbetsmän skall arbeta för folket.... inte som nu då det mesta går ut på att kontrollera, begränsa & styra medborgarna....samt skapa arbetstillfällen inom sagda myndigheter som bara kostar staten pengar.

Vilken nytta har körkortsindragningen i TS´s fall? Ponera att tjejen behöver körkortet för att ta sig fram & tillbaks till jobbet.... smidigt att lägga fällben för en produktiv skattebetalande medborgare... vi har ju inte så många av det slaget längre.

Nåja, vissa älskar myndigheter...vissa gör det inte :wink:
Användarvisningsbild
av SvenB
LarsBd skrev:Jag tror att länsstyrelsen kan dra in körkort utan att något brott har begåtts överhuvudtaget, så utsikterna för att kunna överklaga detta är nog mycket små.
Jag håller med er allihop. Men det som jag avsåg med inlägget var att ventilera om detta inte skulle kunna tolkas som dubbla straff och falla under samma paragraf som skattegrejen i början. Nu tror jag nog inte det, för vägtrafiklagstiftningen lever nog sitt eget liv fjärran från annat.
Ulyd motor Xc90 d5 2007

Den verkar inte gå på alla cylindrar, […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Ford explorer då? Är ju en rebadgad VW[…]

XC60 2026 pureläge

Den värmer via hybridbatteriet så det k[…]

Så! Efter mycket (massor) svordommar, slit, […]