- tor 18 feb 2010, 11:05
För några veckor sedan såg jag på TV att Ekobrottsmyndigheten "gått på en mina". Det var en person som hade undanhållit inkomster till beskattning och blivit upptäckt. Skatteverket debiterade förutom den undanhållna skatten även ett skattetillägg. Sedan anmälde de saken till Ekobrottsmyndigheten för utrededning. Men där sade EU stopp. Man får nämligen inte straffa någon två gånger för samma brott enligt EU.Nu undrar jag om detta inte borde vara överförbart till Vägtrafiklagstiftningen också, det jag tänker på är vissa körkortsindragningar. Ett exempel: Min dotter ställde till det för något år sedan, hon gjorde vänstersväng och blev påkörd av en mötande bil. Inte så bra kanske. Hon fick ett brev om misstanke om vårdslöshet i trafik och efter ett förenklat rättegångsförfarande, där hon erkände, ett bötesstraff. Efter c:a 6 månader så kom ett brev från länstyrelsen att de ifrågasatte hennes körkort. 14 dagar senare kom en uppmaning till henne att lämna in körkortet i 3 månader. Detta anser jag är dubbelt straff. Damen som min dotter pratade med på Länstyrelsen sade att detta är inget straff, utan att man bedömde henne "som inte lämplig att framföra bil". I så fall skulle polisen plockat körkortet på plats, som de gör vid stora hastighetsöverträdelser, inte komma 6 månader efteråt. Om hon bedömdes kunna fortsätta köra bil i 6 månader efter smällen, så kan hon väl inte vara farligare för omvärden nästkommande 3 månader och sedan få nytt körkort utan några som helst prov. Detta ÄR ett straff enligt mig. Alltså dubbelt straff för samma brott. Nu vill jag även säga att givetvis skall man ha straff för att man bär sig illa åt, men inte två gånger.
//Sven
Volvo V 40CC D3 Momentum BE PRO Flamenco Red Metallic, Lindholmen Charcoal MY -14
f.d Volvo V50 D2 Classic -12, Volvo V50 1,8F-10, Renault Megane-06, Volvo V 70-03, Volvo V 70-99, samt 51 andra bilar varav 21 Volvo
Volvo V 40CC D3 Momentum BE PRO Flamenco Red Metallic, Lindholmen Charcoal MY -14
f.d Volvo V50 D2 Classic -12, Volvo V50 1,8F-10, Renault Megane-06, Volvo V 70-03, Volvo V 70-99, samt 51 andra bilar varav 21 Volvo