...

Moderator: Moderatorer

av musikepple
Goddag alla rullande,

Min sambo lyckades idag under stress parkera på vänster sida där det var förhyrda platser. Dessutom ringer personen i fråga som har parkeringplatsen upp mig under kvällen då jag står på bilen och är uppkäftig, du har fått en böter så du vet... osv.

Jag sa till honom att han överhuvudtaget inte hade någon som helst rätt att ringa mig. Min sambo kommer nog förstå att hon gjort fel när hon kommer ut igen, däremot sa jag att hon säkerligen hade kunnat sprungit ut igen om han ringt och bett om det. Finns mycket platser där så inget problem med det, säkerligen inte första gången som det hänt honom. Hur som helst ger det inte honom ngn rätt att ringa mig privat och slänga skit.

Jag sa bara att jag gladeligen betalar avgiften och bad honom hålla käften och låta mig få ha min kväll med mina barn ifred.

Min sambo har nu kommit hem och jag ser på den gula utskrivna lappen att det är en 32. Överträdelse på förhyrd/reserverad plats. Det stämmer å det blev fel, däremot reagerar jag lite på tiden starttid 10-01-06 17:41 och Sluttid 10-01-06 17:43. Behöver de inte vänta längre innan de skriver ut kontrollavgiften eller är det kortare tid vid en sådan överträdelse.

tack för era svar.

Ha en bra kväll, vann ju 1200 på travet ikväll så det var nästan värt att irritera den där tjockisen lite. Ännu skönare om kontrollanten gjort något fel.
Användarvisningsbild
av Ticken
Din sambo har parkerat på nån annans ruta, som den personen betalar för.

Jävla idioti att kalla honom för tjockis och tro att man kan parkera vart man vill, blir faktiskt skitarg när jag läser ditt inlägg. Följ reglerna som är uppsatta så är alla nöjda.

Att man kan göra fel och läsa fel och så är en sak, men det verkade inte som det var fallet här?

Jag har själv en p-ruta som jag betalar för. Jävlar i helvete vad förbannad man blir om någon annan ställer sig på den. Jag brukar göra mitt absoluta bästa att parkera in min bil så att vederbörande INTE kommer ut.

Trevlig kväll förresten.

/Ticken
av Amarace
Det är väl självklart att man tar reda på vem som parkerat på sin parkering och tar kontakt med denne.
Oerhört irriterande om man betalar för en plats och någon annan ställer sig där på ens egen bekostnad. Det kan ju innebära (i värsta fall) att jag inte har nånstans att ställa bilen förutom på ett ställe som är förhyrd/betalningspliktig = jag åker på böter på grund av att någon står på min egen betalda plats.

Betala och se glad ut tycker jag.

Jag råkade själv ut för detta ör 10 år sedan, kommer fram efter helgen och ska ställa min bil på mïn betalda plats, då står en annan bil där, fanns inga andra parkeringar så jag ställde mig framför porten och gick in och ringde Polisen för att få veta ägaren, fick veta det, ringde, då var det dottern som hade bilen, fick hennes namn och hon bodde i samma hus.
Gick ut efter ca 20 minuter och skulle se om bilen stog kvar, det gjorde den, och JAG hade fått P-böter.
Tog då denna lapp och travade upp till hon som parkerat på min plats, hon började käfta emot att det finns ju så många platser o.s.v. så jag hade inte behövt ställa mig sådär, så hon skulle inte betala mina böter. Sa då att det var ju konstigt att inte hon ställt sig på en ledig plats då, det kunde hon inte svara på.
Gav henne lappen och sa att jag vill ha ett kvitto på inbetalningen i mitt brevinkast inom 2 dagar. Nästa dag hade jag kvittot :)
Självklart var detta inte med vilja, så dum i huvudet är inte min sambo.

Skulle aldrig göra detta avsiktligt, ni skulle ha hört hans samtal försökte lugna honom med att säga att hon säkerligen läst fel och att hon precis börjat arbeta i området. Inte ok att man ringer hem och hotar folk, visst att ringa är en sak men jag skulle aldrig vara aggresiv.

Att parkeringsplatsen gör att det är lätt att ta fel är inga konstigheter speciellt inte när man som i detta fall var stressad. Hon har gjort fel inget konstigt med det. Betalparkeringen och hans plats som är en hyrd plats ligger precis bredvid varandras, det var ledigt. P-Automaten är precis framför platsen, men det står att den är hyrd. Bara lite dumt planerat och han hade skrivit både på bilen och på en lapp "Jävla Idiot"

En sak att om han ringt mig och bara snällt informerat att min bil stod på hans plats, i det här fallet var det inte jag som hade parkerat och förklarade det för honom, men självklart är att det är fel.

I det här fallet var han värd att bli kallad tjockis när man säger saker som jag ska slå ihjäl dig nästa gång jag ser dig.... Ni har nog sannerligen missuppfattat det hela lite,

Som sagt klart vi ska betala, men frågan återstår ändå med hur det är med tidsangivelserna någon som vet. Förtydligar att det absolut inte var med avsikt utan ett helt vanligt mänskligt misstag hon visste inte att den platsen var reserverad och missade i sin stress skylten. Klantigt men förståligt.

Tack Ticken, hoppas din kväll är fin med...
Hon betalade dessutom avgiften i tron om att hon stod rätt.....

Så dum är ingen av oss framförallt inte min sambo, jag förstår också att han blir arg i den här kylan.... MEN det är INTE ok att ringa och hota och vara uppkäftig. Det rann väll över för att det verkar ha hänt honom väldigt många gånger. Som sagt kanske bättre att skippa bilen eller ta en annan plats som inte folk hamnar på av misstag.

Allt är sin ordning med skyltning, men som sagt lätt att göra fel.
Användarvisningsbild
av Ticken
Allright, köper det du skriver. Det är absolut inte ok att ringa och hota någon, verkligen inte. Låter som den här människan överreagerade enormt mkt..
Enligt egen erfarenhet så brukar ju sånna här parkeringar (eller iaf rutor) med förhyrda platser vara lite smått avskillda från sånna där alla får stå. Såklart inte alltid, men jag är av den uppfattningen att det är väl rätt så vanligt.
Tycker du ska betala dom där böterna och glömma det som hänt..

/Ticken
av llesrof
Om någon ställt sig på min förhyrda plats så hade jag dragit fast en sådan där wire man låser fast cyklar med, i fälgen på nidingens bil. Och så hade jag gjort en hänvisning om vart han kunnat låna nyckeln för att få bort wiren. :mrgreen:
Som väl är slipper jag sånt här eftersom jag har bilen i garagelänga med egen port.

Det troligaste är väl att man kan lappa en bil direkt när den uppenbart står på någon annans plats. Det finns liksom ingen anledning att vänta 5 minuter då. Frågan är bara hur de kunde veta att bilen stod fel och att han/hon som hyr p-platsen inte bara lånat eller bytt bil?
Hhm... reglerna är säkert ändrade sedan länge ..men, för bra många år sedan bodde vi mitt inne i centrala Gbg (nära Avenyn) & värden till huset (privat värd) hade 2st parkeringsplatser i anslutning till huset ämnade för hans bilar.
Nu fanns det tydliga skyltar som informerade om att det var privata platser men jag kommer ihåg ...speciellt om det var något stort evenemang i stan & därför svårt att överhuvud taget få tag på parkerings platser...att det ibland stod ngn bil parkerad som inte tillhörde värden... han & hans personal hade då rätt att lappa den/de bilar som trots att de inte fick hade ställt sig på platserna. Såg vid ett tillfälle hur värden/ägaren kom ut (kontor i samma hus) & lappade en bil direkt...utan att vänta.
Användarvisningsbild
av SvenB
llesrof skrev: Frågan är bara hur de kunde veta att bilen stod fel och att han/hon som hyr p-platsen inte bara lånat eller bytt bil?
Fick säkert hjälp med upplysningar från någon "vänlig" person (platsinnehavaren)
Självklart är det platsinnehavaren som gjort detta, med all rätt. Men att sedan ringa och hota, skriva på bilen "IDIOTJÄVEL" Lämna en arg lapp med "må du brinna i helvetet" och sedan ringa till mig och säga att han ska "plocka mig" är en lätt överreaktion =)

Bägaren rann antagligen över för honom, mitt tips till honom var att be parkeringsbolagt förtygliga att det är en hyrd p-plats eftersom han råkar ut för det så ofta. Alternativt byta sin plats till en annan som inte ligger precis framför betalautomaten precis intill parkeringarna som är för besökande.

Antar att allt stämmer och det bara är att betala, men nyfiken på om det eventuell skulle finnas några oklarheter som gör att man eventuellt skulle kunna överklaga avgiften.

God fortsättning!

Vet inte om kontrollanten gjort något fel som endast väntat i 2 Minuter för att skriva ut kontrollavgiften, mest det som jag ansåg vara lite intressant.

Ingen aning men testa att dra ur säkringarna […]

Hoppar på denna tråd. Har en en Volvo[…]

Sena GDI, minns inte vilket fabrikat men det var j[…]

Bensindoft utanför bil

Angående ditt laddningsproblem, jag har samm[…]