...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Här är en bild som jag tog från mitt fönster nu på morgonen, 10-01-04. Den vita Golfen tillhör ett parkeringsbolag, Q-Park.
Man ser alla andra bilar som har gjort vad dom har kunnat trots situationen med snöhögar och osynliga parkeringsrutor. Men detta gäller tydligen inte för parkeringsbolaget själva. Det finns en kryssruta på P-botavin med text ungefär: "Parkerat över markering eller på två platser". Eller något snarlikt.
"Kontrollanten" har först läst av dom hitre bilarna i nederkanten på bilden, man ser att han har skrapat bort snön på framrutan. Sedan har han gått in på företaget, dit gästparkeringen hör, för att kolla i listan över anmälda parkeringar. Då tog jag kortet.
Detta säger lite om hur parkeringsbolagen fungerar. "Bötfäll så många som möjligt så att du får ihop till dagens kvot!" Om det sedan är omständigheter med snö och annat hinder som försvårar och gör regltolkningar tvetydiga, har inte med saken att göra. Bötfäll i alla fall. Och att dom själva inte kan följa regler med markerade rutor etc. etc. som borde vara naturligt för varje fordonsförare, gäller inte parkeringsvakter. :evil: :evil: :evil:

Bild

Notera att parkeringsautomaten är den vita lådan framör mittenbilen i den främre raden. Framför den ligger en rejäl snövall. Man får nog sträcka sig bortåt en meter om man inte vill kliva upp i snövallen för att komma åt automaten. :-O) :-O) :-O)

Om någon undrar, så har jag noterat regnumret på parkeringsbolagets bil.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Hhm... inget nytt under solen att kommunala eller privata parkeringsbolag (dvs de som lappar bilarna) uppmanas att lappa så mycket som möjligt. Från kommunens sida rabblar man de vanliga ursäkterna till varför man minsann måste lappa bilar "trafiksäkerhet !!!" :roll: . Visst finns det situationer där bilar skall lappas rejält...dvs om de spärrar för utryckningsfordon osv).... men i Gbg med omnejd går det till överdrift.
Kommunerna får en betydande del av intäkterna från p-böterna... oavsett om det är ett privat företag som lappar bilarna....så, från kommunens sida hoppar man ju jämnfota av glädje ju mer böter som skrivs ut/intäkter som kommer in.

Ser vi något parti som har en mer bilvänlig attityd? nämn ett enda ?!? Miljöfanatikerna kan man ju naturligtvis avskriva direkt då de tycker att vi alla skall ha cyklar & helst oxå byta ut traditionella toaletter mot mulltoaletter..... men varken höger eller vänster visar någon som helst vilja att göra det lite lättare ekonomiskt för oss bilägare.

För handen på hjärtat... vi bilister har betalningsförmåga & då är vi den kollektiva grupp man pungslår. Att rika politiker/kommungubbar & kärringar slipper trängselskatt med sina tjänstebilar eller taxi resor är ju en annan sak.

Så, klaga inte på lapplisorna !!!! :wink: de drar in flis som behövs då Sverige har en alltjämt minskande produktiv grupp & en allt större bidragstagande grupp individer som behöver mer & mer pengar (skatter/avgifter/böter).

Ja ja.... nu har jag spytt dagens dos av galla :wink: :)
av llesrof
Bara för att förtydliga... parkeringsbolagen bötfäller ingen. Det har de inte rätt att göra. De tar ut en kontrollavgift/felparkeringsavgift. Samma skit men annat namn. Jag har inga problem med parkeringsvakter och att de lappar bilar, det jag har problem med är de fantasisummor man måste betala för att få parkera en stund och att det är så svårt att hitta parkeringar.Att kontrollanten kollar av bilarna mot anmälda gäser på är ju bra. Det finns ju få saker som är så irriterande så när obehöriga slapptaskar tar andras parkeringar. Så har vi det hemma på gatan i radhusområdet. Titt som tätt finns det inga lediga parkeringar för då har det ställt sig någon anna där som skall besöka någon i ett annat område men våra parkeringar råkade vara 25 cm kortare sträcka för dem att gå..
Användarvisningsbild
av Tjuren59
parkeringvakten där jag bor bötfäller även för i och urlastning fast det är tillåtet.
Vi klockade honom när han satte böter på en annan bil.
Bilen stod 4 minuter och han angav 17 minuter på boten.
Dessutom har han själv haft en trasig bil stående på ej parkeringsplats i över ett år men då det är han själv som sätter böter så har han ju klarat sig.
Under den tiden satte han inte så mycket böter men det var väl för att han inte vågade på grund av hans privata felparkering.
Användarvisningsbild
av opA
Nu vet jag inte vad som skrivits mer än TS inlägg...

Men hur stor är den här parkeringen som bilden visar ?

Vad är de som säger att parkeringsvakten bara körde in för att kolla igenom dom bilarna som står där ? Då hade inte jag heller lagt särskilt stor vikt på att parkera snyggt bara för att kolla igenom ett tiotal bilar.

Men det är min åsikt det.. har inte heller särskilt mycket emot parkeringsvakter. Jag betalar avgifterna och lägger alltid på någon krona eller mer för att få extra tid. Vara snål när de gäller några kronor känner jag inte tjänar till att få tjaffsa med ett parkeringsbolag.
Ulyd motor Xc90 d5 2007

Den verkar inte gå på alla cylindrar, […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Ford explorer då? Är ju en rebadgad VW[…]

XC60 2026 pureläge

Den värmer via hybridbatteriet så det k[…]

Så! Efter mycket (massor) svordommar, slit, […]