...

Moderator: Moderatorer

Intressant tråd att läsa,

jämför med att att överskrida hastighetsgränser... det verkar det väldigt socialt acceptabelt, men att köra med sommardäck på vintern verkar väcka starka reaktioner? undrar varför det är så.

principen är densamma, man bryter mot gemensamt överenskomna regler. man gör ett val, chansar, sätter andra oskyldigas lem & liv på spel. "idioter", "tipsa polisen", "barnfamiljer" "dödsfall" bla bla bla.
mycket intressant.
torbjorn_75 skrev:Intressant tråd att läsa,

jämför med att att överskrida hastighetsgränser... det verkar det väldigt socialt acceptabelt, men att köra med sommardäck på vintern verkar väcka starka reaktioner? undrar varför det är så.

principen är densamma, man bryter mot gemensamt överenskomna regler. man gör ett val, chansar, sätter andra oskyldigas lem & liv på spel. "idioter", "tipsa polisen", "barnfamiljer" "dödsfall" bla bla bla.
mycket intressant.
Ja, undrar varför det är så..Du verkar ha funderat lite; har du några egna förslag till varför det är så eller iaf en teori som är urskiljbar i text..?

/M10
Brainy skrev: Personligen så anser jag att det är stor skillnad på att köra med stenhårda sommarpuckar på vinterväglag än att köra 120km/h på motorvägen.

Men det är som vanligt, silar man mygg så ska man även sila elefanter ;)
varför anser du att det är stor skillnad?
Det är tillåtet med 120 km/h på vissa motorvägssträckor nu, och det är tillåtet att köra med sommardäck till och från besiktning, provkörning osv.

Varför är det ena en elefant och det andra en mygga? Jag förstår inte.
Köra lite för fort kan man göra när det inte är någon trafik, dvs när situationen tillåter det. Om man nu vill köra för fort.

Kör man med sommardäck på vinterväglag är det farligt helatiden. Det är ju inte så att du kan "fälla ut" dubbarna ur sommardäcken när situationen kräver det. :roll:
XC90_Executive skrev:Kör man med sommardäck på vinterväglag är det farligt helatiden. Det är ju inte så att du kan "fälla ut" dubbarna ur sommardäcken när situationen kräver det. :roll:
Man kan väl inte säga att det är farligt hela tiden, och sedan att vissa situationer kräver dubbar. Man kan planera sin körning och undvika de värsta backarna och dagar det är blankis eller vad det nu är som skulle vara så farligt.

Bilar som är äldre än 30 år behöver inte vinterdäck, dom är inte farliga hela tiden, det är tillåtet med sommardäck på dom.
matzen10 skrev:Ja, undrar varför det är så..Du verkar ha funderat lite; har du några egna förslag till varför det är så eller iaf en teori som är urskiljbar i text..?
Nä jag har faktiskt inte funderat, inte tillräckligt för att lägga fram en teori i alla fall. jag har börjat nu.
det blir kanske en teori senare.
torbjorn_75 skrev: varför anser du att det är stor skillnad?
Det är tillåtet med 120 km/h på vissa motorvägssträckor nu, och det är tillåtet att köra med sommardäck till och från besiktning, provkörning osv.

Varför är det ena en elefant och det andra en mygga? Jag förstår inte.
Därför att jag utgår från att dom som inte har vinterdäck fäller ut rotorblad och lyfter från vägen varje gång de möter annan trafik. Kör jag i 120 så kan jag i alla fall sakta in när det kommer annan trafik.
Sen så är det fruktansvärt irriterande att ligga i 50km/h på 90-väg för att bilen framför har för dåliga däck, det borde nästan likställas med att köra 40km/h för fort.
torbjorn_75 skrev: Bilar som är äldre än 30 år behöver inte vinterdäck, dom är inte farliga hela tiden, det är tillåtet med sommardäck på dom.
Lustigt bara att fleraförsäkringsbolag säger att du inte får någon ersättning om du är vållande till en trafikolycka med sommardäck på en bil som är äldre än 30år i vinterföre... Ja trafikförsäkringen måste de ju ersätta, men i övrigt.

Bilar som är 30år eller äldre är farliga när de körs på vinterväglag. Antingen för att de kör för långsamt och stör trafikrytmen (tragiskt att ett långsamtgående fordon ska behöva göra det, jag vet. Men så är det) eller så kör de snabbare än det går att göra med sommarsulor och kommer att krascha.
Motiveringen till att dessa bilar slipper vinterdäck är dessutom lite luddig, man säger dels att det oftast rör sig om sk veteranbilar som det kan vara svårt att hitta vinterdäck till och att de dessutom ändå i regel inte används när vinterdäck behövs.
Men man får ju köra med sommardäck på en nyare bil med när inte vinterdäcken behövs...
Jag ser gärna ett vinterdäckskrav även på dessa bilar.

Undantagen vid resa till och från verkstad, besiktning m.m. togs väl bort iom den nya vinterdäckslagen som kom i höstas?

Men men, jag antar att du inte använder bilbälte heller? Är ju bara att välja de tillfällen du använder bilen.

/Anders

Edit: Kan vara så att det bara var undantag vid resa till och från sverige som togs bort. Osäker.
Med sommardäck vid vinterväg är du helt hjälplös, du kan inte helt plötsligt förbättra greppet om du önskar det. Kör du för fort är det bara att sakta ner.

Jag försökte åka till däckverkstaden (1km) med sommardäck för en vecka sedan. Jag fastnade på tvären ett tjugotal meter utanför min egen parkeringsplats. Helt hjälplös, fanns inte en chans att komma därifrån. Att jämställa en sådan brist på grepp med att köra för fort är, nu får jag akta orden här nu så jag inte blir tagen i örat av moderatorerna, väldigt ogenomtänkt*.

*helt makalöst korkat är vad jag egentligen vill säga...

Och denna har man sänkt med 10k för att […]

Hej! Ibland så är tomgången lite […]

Ulyd motor Xc90 d5 2007

Den verkar inte gå på alla cylindrar, […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Ford explorer då? Är ju en rebadgad VW[…]