torbjorn_75 skrev:
varför anser du att det är stor skillnad?
Det är tillåtet med 120 km/h på vissa motorvägssträckor nu, och det är tillåtet att köra med sommardäck till och från besiktning, provkörning osv.
Varför är det ena en elefant och det andra en mygga? Jag förstår inte.
Därför att jag utgår från att dom som inte har vinterdäck fäller ut rotorblad och lyfter från vägen varje gång de möter annan trafik. Kör jag i 120 så kan jag i alla fall sakta in när det kommer annan trafik.
Sen så är det fruktansvärt irriterande att ligga i 50km/h på 90-väg för att bilen framför har för dåliga däck, det borde nästan likställas med att köra 40km/h för fort.
torbjorn_75 skrev:
Bilar som är äldre än 30 år behöver inte vinterdäck, dom är inte farliga hela tiden, det är tillåtet med sommardäck på dom.
Lustigt bara att fleraförsäkringsbolag säger att du inte får någon ersättning om du är vållande till en trafikolycka med sommardäck på en bil som är äldre än 30år i vinterföre... Ja trafikförsäkringen måste de ju ersätta, men i övrigt.
Bilar som är 30år eller äldre är farliga när de körs på vinterväglag. Antingen för att de kör för långsamt och stör trafikrytmen (tragiskt att ett långsamtgående fordon ska behöva göra det, jag vet. Men så är det) eller så kör de snabbare än det går att göra med sommarsulor och kommer att krascha.
Motiveringen till att dessa bilar slipper vinterdäck är dessutom lite luddig, man säger dels att det oftast rör sig om sk veteranbilar som det kan vara svårt att hitta vinterdäck till och att de dessutom ändå i regel inte används när vinterdäck behövs.
Men man får ju köra med sommardäck på en nyare bil med när inte vinterdäcken behövs...
Jag ser gärna ett vinterdäckskrav även på dessa bilar.
Undantagen vid resa till och från verkstad, besiktning m.m. togs väl bort iom den nya vinterdäckslagen som kom i höstas?
Men men, jag antar att du inte använder bilbälte heller? Är ju bara att välja de tillfällen du använder bilen.
/Anders
Edit: Kan vara så att det bara var undantag vid resa till och från sverige som togs bort. Osäker.