...

Moderator: Moderatorer

Har reagerat på ovanligt många som försöker häva en understyrningssladd genom att svänga ännu mer på ratten.
Kanske är de inte vana att köra AWD, 4WD och allt vad det heter. Har själv nästan fått in två stycken jeepar i höger sidan på bilen vid en utgång av en vänstersväng med dubbla körfält till vänster.
Har ej sett förarna om det är män eller kvinnor som sitter bakom ratten, endast sett i backspegeln hur de har ställt sig på tvären precis bakom bilen och blockerat således ytterligare trafik.

Kanske vore det en god idé att ta en körlektion eller två när man köper av allhjulsdriven bil/SUV hur man hanterar gas och broms.

Vi kanske har ovanligt många SUV bilister i Stockholm som just inte kan hantera sin allhjulsdrivna bil.
Har man 4wd så kan man ju köra på skitdäck och ändå köra som normalt på vintern. :roll: :lol:
Jag skulle säga att vissa har en för stor övertro på fyrhjulsdriften och kör därefter. Jag är också av den uppfattningen att kanar det i sidled så kvittar det om bilen är fyrhjulsdriven eller ej. Så kanske en kurs i lite trafikvett inte vore dumt...
Jag kan varmt rekommendera alla som har awd (och alla andra också för den delen) att prova lite på t.ex en snötäckt asfaltplan. Jag gör det vid första snön varje år. Trots att jag är väldigt van vid awd plus att jag har gått ett antal olika förarutbildningar är det lika nyttigt varje år!
Larzan... vilka körskolor har specialutbildningar på AWD-bilar då? Ja, eftersom du tycker att man skall ta en körlektion. Jag skulle mer än gärna gå en sådan kurs. Har du några konkreta tips?
matzen10 skrev:Minns vad säljaren sa till mig när jag köpte min första AWD 2005:
"-Glöm nu inte att bromssträckan fortfarande är som för vilken annan bil som helst! AWD:n gör inte att du stannar snabbare!"

M V H
--> M10
Hade han pratat sanning så hade han sagt att bromssträckan är längre med en AWD än tvåhjulsdrift.
Ökad rörlig massa i transmisson och ökad totalvikt på bilen gör inte susen för bromssträckan direkt! :roll:
Var ute och åkte på en plogad sjöis igår. Man hade gjort en konbana.
Helt perfekt. Rena julafton. :D

Underbart att åka R med AWD och urkopplingsbar DSTC. :D

Så Larzan du behöver inte oroa dig för mig. :wink:
XC60 2026 pureläge

Den värmer via hybridbatteriet så det k[…]

Så! Efter mycket (massor) svordommar, slit, […]

Kolla på Bildelsbasen på grillar till […]

Ja, det är väl dags för mig att sv&[…]