...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av opA
Har funderingar på att någon dag nu framöver om det fortsätter att hålla sig under -5 i någon vecka till dra ut bilen på Åsunden i Ulricehamn och jag undrar då vad man bör tänka på när man gör detta ?

Under förra året var det folk som körde runt med bilarna på sjön vilket såg väldigt roande och frestande ut... och jag har tänkt att kanske vara en av dom första som kör ut på sjön nu i vinter men behöver då som sagt veta vad jag bör tänka på..

- Hur länge bör det vara under nollan för att isen ska klara av bilen och dess påfrestningar ?
- Vad bör man som förare tänka på ?
- Vad finns det för risker ? ( Förutom att isen spricker :mrgreen: )
- Om isen spricker... försäkringen ? Vad täcker den då.... egentligen ?
- Dubbat eller odubbat ? ( Mest ironisk fråga.. :mrgreen: )

.... samt om det är något mer man bör veta så tar jag gärna emot den informationen !

Samt.. om detta nu blir av och det kanske till och med bor lite folk ifrån jagrullar i närheten av Ulricehamn och som vill hoppa på så hör av er i tråden så kanske vi kan bestämma något datum ?!
Om det även är så att det är någon med fotografkunskaper som vill komma förbi och ta lite bilder så vore det skoj !

Jag har väl haft kontakt med en fotograf/reporter på den lokala tidningen sen innan som kanske är sugen på att följa med och kanske göra en artikel om detta i tidningen.. har för mig att det skrevs om detta förra året i tidningen nämligen.

( Vet nu inte om detta var rätt forumsdel.. moderator får gärna flytta den till en mer passande kategori isåfall )
Vad jag kan komma på så här utan vidare är:

Att försäkra sig att isen bär, d.v.s. kontrollerat av vägverket. Annars lär nog inte försäkringen gälla kanske?

Att inte köra för fort, tror det är 30km/h som är det som gäller. Och anledning till det är att man annars riskerar att skapa en våg under isen, och det är inte bra.. :shock:
I mina försäkringsvillkor står det tydligt att försäkringen inte gäller alls vid körning på is så länge det inte är vägverket som dragit vägen över isen.
Gäller inte tärrängskörningslagen, 10 m från allmän väg, isar? Jag tror det är annorlunda om det är en organiserad bana (motorklubb e.dyl.).
varför skulle försäkringen gälla om han som plogar är medläm i en motorklubb.

vinterväg som vägverket "tillverkar" då gäller försäkringen
Kör en del själv på sjön på vintern :wink:

Du får mäta isen innan du ger dig ut med bil, 15cm räcker för EN bil, tänk på att isen kan skifta i tjocklek vid vattendrag m.m. Jag kör inte ut förens det är 20cm tjockt då isen ska bära traktor med plog för att göra bana.
Tänka på som förare? Sunt förnuft, är det blankis så kan du tänka dig vad stoppsträckan blir med vanliga vinterdäck...
Försäkring gäller nog inte så länge det inte är vägverket som ansvarar för vägen, motorklubbar kan många gånger ha samarbete med vägverket vad gäller säkerhet.
Vilka däck väljer du själv men däcken slits hårdare än vad man tror! Köra på is med dåliga däck tycker inte jag är någon höjdare :lol:
Tack för alla svar ! =)

Hur fort fryser is egentligen ?
Just nu har det varit cirka -10 till -15 sen i torsdags.. i torsdags kom det MÄNGDER med snö men efter det har det inte kommit en flinga bara varit fruktansvärt kallt.

Om det fortsätter att vara under -5 i några dagar till hur fort når vi ner till ~20cm is egentligen ? Sjön i sig är inte trafikerad, på vintern.. vad jag vet och inga direkta vattendrag där det går att köra ut på isen samt på dom / det området där folk brukar köra med bilarna.
snö på isen issolerar o gör att det fryser långsammare.
Mätte isen ute hoss farsan idag, det var 3-4 cm tjockt. (en sjö i sörmland)
CarMan skrev:snö på isen issolerar o gör att det fryser långsammare.
Mätte isen ute hoss farsan idag, det var 3-4 cm tjockt. (en sjö i sörmland)
Oh fan.. får ta och se om man får tid att mäta isen imorgon.

På tal om att mäta isen.. vart är det bäst att sätta ner mätstickan ? Om det är tunn is har man ju inte direkt lust att ta ett 20-tal steg ut på isen :P
XC60 2026 pureläge

Den värmer via hybridbatteriet så det k[…]

Så! Efter mycket (massor) svordommar, slit, […]

Kolla på Bildelsbasen på grillar till […]

Ja, det är väl dags för mig att sv&[…]