...

Moderator: Moderatorer

Robert Collin: Gps:en skapar trygghetsnarkomani
Gps:er skapar många olyckor enligt polisen.
– Absolut, det är jag helt säker på. Många har noll koll, säger Aftonbladets bilexpert Robert Collin.
Han menar att många slaviskt följer sina gps:er och därmed hamnar i en bubbla.
– Det är en form av trygghetsnarkomani. Man hör att man ska svänga om 300 meter, och då är det allt man tänker och koncentrerar sig på, säger Robert Collin.

Hur fan kör folk??? Jag tycker att GPS gör ju att man kan koncentrera sig 110% på trafiken för man behöver inte fösöka hitta själv eller leta efter små gatuskyltar, nu kan man lägga all tid på traiken och sina medtrafikanter. Det är väl perfekt om GPSen säger att man ska svänga om 300 meter då slipper man ju själv försöka hitta var man ska svänga och istället koncenterar sig på att kolla trafik och väg.

– Han menar också att det finns en annan stor olycksrisk med gps:er som ofta sitter fastmonterade i vindrutor.
– Mörkerseendet förstörs med ungefär 50 procent när man har en skärm som lyser upp. Varför ska man ha gps på när man kör på E4:an mellan Stockholm och Gävle? Det borde vara förbjudet.

Jaha, var ska den sitta då om det INTE ska sitta i synfältet, nere vid golvet eller??? Dessutom så sitter ju även orignalnavigatorer högt uppe vid rutan tex RTI så man ska se den.

– Det är bättre att titta på en vägkarta innan man åker.

Vilken hjärna den mannen måste ha..... jag fixar inte att memorera Los Angeles, Madrid, Roms, eller Londons gatunät innan jag kör iväg på semestern...
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Rorrigerat stavfel i rubriken.
Han syftar väl på att alla idag sätter upp sin GPS i vindrutan och där får den sitta trots att det egentligen är ytterst sällan den behövs. I Sverige finns det ju egentligen bara en, kanske två städer där en gps behövs. Annars kan man lika gärna kolla en på en karta ett par minuter.

Men jag skyller lite på vägverket. Idag när det finns så förbannat många olika hastighetsgränser så använder ju många Gps:en till att visa vilken hastighets om gäller.
Jag använder min portabla Navigon i folkabussen (vill inte ens jämföra med den original monterade i Volvon) & anser att Collin har fel.
Körde upp till Tidaholm från Göteborg för några dagar sedan & efter att ha kört förbi Borås & sedan svängt av mot Tidaholm så började skiten.... 80.....30....80...fartkamera...30 ...80 osv osv... Hade det inte varit för Navin som dels hade visat vägen men speciellt varnat för både hastighet & kameraskåp så hade det blivit ännu mer olidligt än vad det redan var att köra denna idiot sträcka. Denna besatthet med kameraskåp gör att om man inte har någon typ av varnare så stirrar man mer på hastighetsmätaren & efter skyltjävlar än att använda sunt förnuft & ha uppmärksamheten riktat mot andra trafikanter & eventuella fotgängare.
Men, lönlöst att predika om detta då det finns för många bror duktig typer som lovprisar kameraskåpen...skåpen "räddar ju liv" :roll: (S)

Så, jag älskar min Navigon....underlättar något enormt då man skall hitta adresser man aldrig varit på innan.
Jag tycker faktiskt man ser allt färre i trafiken som kör med GPS:en påslagen. Tror det var lite nyhetens behag att alltid ha den igång när GPS:en blev "folklig" för några år sen.
av *pettson*
Hmm ursäkten som en gråhårig äldre herre hade när han i sådär 80km/h dundrade ut i skogen ned i ett krondike för nån vecka sen.. var: Men GPS en sa sväng höger om 300 meter och det var 300 meter o jag svängde. Skit blev det av bilen, han klarade sej. Min far var första bil efter olyckan. Så.. tja det ligger väl nåt i det ändå? Mannen åkte på en 2000meter lång raksträcka med granskog intill. Närmaste böj var ca 700 meter ifrån där det är en 4vägs korsning. Ingen aning om varför det sa sväng eftersom det aldrig varit en sväng där någonsin.
*pettson* skrev:Hmm ursäkten som en gråhårig äldre herre hade när han i sådär 80km/h dundrade ut i skogen ned i ett krondike för nån vecka sen.. var: Men GPS en sa sväng höger om 300 meter och det var 300 meter o jag svängde. Skit blev det av bilen, han klarade sej. Min far var första bil efter olyckan. Så.. tja det ligger väl nåt i det ändå? Mannen åkte på en 2000meter lång raksträcka med granskog intill. Närmaste böj var ca 700 meter ifrån där det är en 4vägs korsning. Ingen aning om varför det sa sväng eftersom det aldrig varit en sväng där någonsin.
Låter som en rolig historia, men är det kanske inte. En GPS befriar ju inte folk från att titta ut. Historia eller inte, om inte så borde herren omedelbart lämna in sitt körkort. Nästa gång tittar han inte ut när han passerar en skola t.ex. bara för att GPS:en inte talar om att det är en skola.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.

Fått de symptomen flera gånger är[…]

Huven indikerar öppen

Tack för tips!

Och denna har man sänkt med 10k för att […]

Ulyd motor Xc90 d5 2007

Den verkar inte gå på alla cylindrar, […]