...

Moderator: Moderatorer

av MacTommy
Har suttit och letat på nätet om lite regler och info ang. parkeringsplats på tomt som gör att jag fått en in och utfart till min fastighet (i Stockholms komun). Dock så finns det ingen bra information om detta.

När man gör offentliga p-platser så har dom ett visst minimummått för att normala bilar för att få plats och kunna ta sig in och ut ifrån p-platsen. Gör man en p-plats på egna tomten så är det valfritt om hur stor plats man vill göra per bil så länge det är för enskilt bruk. När man gör en p-plats på egna tomten så får man en infart till platsen om p-platsen är i anslutning till trotoar/gata. Enl. trafikförordningen så får man inte förhindra eller väsentligen försvåra in och utfarter till fastigheten.

Men vad betecknar en in och utfart och hur bred är den? Är in och utfarten nedsänkningen som är gjord ut mot gatan eller är in och utfarten den minimala bredden för att en "normal" bil ska ta sig in och ut?
Hur bör man tolka "väsentligen försvåra" eftersom det är inte "förhindra"? Var kan man hitta något om detta...

Det verkar som om p-vakterna är fega för trafikförordningen och texten"väsentligen försvåra". Är det som med dubbelparkering att det är sådana trafikförseelser som går upp i domstol och det är Polisen som ska skriva ut boten?
Användarvisningsbild
av camaro69
Byggnadsnämnden/Stadsarkitektkontoret kan också var bra att fråga. Dom kan ha vissa synpunkter eller invändningar hur tomtmark får användas.

Gör rätt från början, så slipper du göra om. :wink:
XC60 2026 pureläge

Den värmer via hybridbatteriet så det k[…]

Så! Efter mycket (massor) svordommar, slit, […]

Kolla på Bildelsbasen på grillar till […]

Ja, det är väl dags för mig att sv&[…]