Severin skrev:Gandalfi skrev:Vidare diskussion är helt meningslös, lagtexten är solklar! Samma personer som man brukar få tillbringa en halvtimme med att förklara detta för brukar även ha blå dioder i spolarmunstyckena, diodremsor i regnbågens alla färger i grillen, blåa eller röda dioder i strålkastarna, smålampor som lyser konstant i extraljusen och halvljus samtidigt som dimljus.....det kan lätt bli en 3.500-4000kr i böter på en sån bil. Bra för statskassan, tråkigt för den många gånger helt ovetande bilstylisten och inte särskilt roligt för en själv att stå och dela ut. Även om många verkar tro det!
Nu måste jag ju bara ifrågasätta eftersom du utger dig att vara polis,3500-4000 för lite smålampor av en pojkspoling kanske, men hur kommer det sig då att alla lastbilar med låt oss säga 100-150 ljuspunkter framåt inte får sisådär 50-60000 i böter då utan klarar sig gång på gång i poliskontroller, bes mm?
Ex: http://sjodda.zoomin.se/P2273998
http://sjodda.zoomin.se/P2274005
http://sjodda.zoomin.se/P2273999
Därför att oavsett om du har tre eller tjugo extraljus så får du samma bötessumma, om du har parkeringsljuset tänt i extraljusen. Har sen samme lastbilschaufför dioder i andra färger än vitt eller gult ljus fram så får han/hon samma böter för det. Lastbilschaufförer klarar sig inte från böter på dessa saker när de hamnar i kontroller, absolut inte. Dock så brukar tonvikten med tunga kontroller ligga på vikt av ekipage, tidböcker, att alla papper är i ordning och att inte farligt gods är ute och rullar på fel tid av dygnet. Det finns en uppsjö av lagar och regler som våra yrkestrafikanter måste följa. Då är det enklare för en vanlig bilist som du och jag att kolla upp om jag får ha en jättestor, jag menar jättestor, universal aluminiumvinge fastskruvad på bakluckan. Såna har vi skruvat av hur många som helst, även om den är beikstigad av SBP med den, polisen har ju också en besiktningsrätt, en del poliser är också speciellt utbildade till besiktningmän. Ser man något som uppenbart skulle kunna skada en eventuell trafikant onödigt mycket vid kollision så åtgärdas det på plats många gånger. Dessa stora aluminiumvingar brukar vi kalla för osthyvlar, för det är så det fungerar om en gångtarfikant blir påkörd och sedan skickas över taket och rakt in i osthyveln...... Kom en Caddilac en gång med stora tjurhorn på fronten....nej, nej!
Sen kan jag säga att jag tillhör inte kategorin poliser som aktivt letar småfel, i form av styling, på bilar. Bättre att folk odlar sina bilintresse och sysslar med det, vilket jag själv också är intresserad av, än att springa på stan och knacka ner varann. Men visst , kommer någon in i en kontroll med de fel som vi diskuterat i denna tråd så skrivs så klart. Poliserna på gatan är ju bara pianisterna som man enligt talessättet inte ska skjuta på....sen gör ju vissa det ändå....för det är ju regering och riksdag som bestämmer vilka mål som ska uppfyllas i trafiken, sen ramlar dessa beslut ner genom organisationen och till slut på min chefs bord. Sen sätter han upp när, var och hur vi ska ha kontroller för att uppfylla målen. Det är en bra frågeställning från din sida, för det finns hur mycket fel och egenhändigt ihopknopade lagtolkningar som helst ute bland bilister. Allt från xenonljus i icke automatiskt avbländbar ljusinsats, fel färg på belysning i färdriktning till osthylar på bakluckan.....listan kan göras relativt lång. Men om man kollar upp lite, så ser man att det som ÄR lagligt är ganska enkelt att hålla reda på, sen är allt annat olagligt kan man lite enkelt uttrycka det. Tillexempel, enda godkänd belysningen färgmässigt fram är vitt eller gult, om jag då väljer att köpa blå parkeringslampor och sätta i helljusreflktorn så vet att det det är en GSG, går det så går det. Men det kommer kosta pengar om jag blir stoppad, långt mer än vad lamporna kostade....