...

Moderator: Moderatorer

Känner bara för att skriva av mig lite.
Idag skulle jag åka in till stan och visa två bilar som vi i familjen och vänskapskretsen har till salu. Den ena (en V70 XC -00) fanns redan inne i stan. Den andra (en V40 -00) var här hemma på gården, fem mil från stan. Uppdraget löd alltså. Kör in V40n till stan. Byt där till V70n och åk och visa den för en potentiell köpare. Byt sen tillbaka till V40n och visa den för en annan potentiell köpare. Åk sedan hem.

Hade stämt träff med första "kunden" klockan 17.30. På grund av diverse förberedelser av V40n kom jag inte iväg förrän 16.55. Låg således på ganska bra. Jag tokkörde inte, men lite moms på hastighetsgränsen bara. Körde ganska tidigt om en blå Passat. Jag minns inget av det, men det måste jag ha gjort. Lite senare ser jag att sagda Passat kommer upp bakom mig och håller ungefär samma tempo. Jag känner fortfarande inte igen att jag har kört om den. Ligger väl på ca 110-120 där det är 90. Passaten ligger inte toknära, men håller samma takt.

Rätt vad det är kör han upp brevid och trycker upp polis-spaden i sin sidoruta. Jag dyker då in på första bästa parkeringsficka. Vi är nu kanske 1-1,5 mil ifrån stan. Poliserna är helt civilklädda. Den kvinnliga kommer fram och säger att "vi är poliser". "Jaha, berätta nåt jag inte vet." -Tänkte jag. Hon sa att dom hade mätt upp mig till 122 på 90-väg. Den manliga polisen kommer. Jag fick blåsa. Kvinnan frågade efter körkortet. Sa väl nåt i stil med att "du kanske vill behålla det". Hon går tillbaka till Passaten och kollar förmodligen upp det. Jag fick följa med till Passaten. Dom säger att dom skriver ner boten till 110, för att det var en civilbil. Så det blir 2400 i böter.

Men, det enda "polisiga" jag ser i bilen är en radio. Jag vet inte hur det brukar se ut i en polisbil, men dom brukar väl ha nån form av radar/laser eller nåt... Det jag tänker är: Vad har dom mätt min hastighet med? Bilens egna mätare? Tänker inte mer på de, utan skriver på boten.

Vad tror ni? Vad skulle jag ha gjort? Skulle jag ha blånekat in i döden? Känns ju surt att betala om man hade kunnat gå fri...
eccy243 skrev: Den kvinnliga kommer fram och säger att "vi är poliser". "Jaha, berätta nåt jag inte vet." -
:-DD :-DD

Det första som slog mig, vafan har dom passat bilar.......

Jag skulle ifrågasätta hur dom mätte upp hastigheten helt klart, för jag tror inte du hade så mycke på att förlora genom att ifrågasätta och ev vägra skriva på
Eftersom de var 2 stycken och du var ensam så har du förmodligen inte en chans att kunna övertyga en dommare om att du har rätt och poliserna fel. Dessutom få du kanske ingen rabatt om det skulle gå till rättegång med risk för att mista körkortet.
Jobbigt! Jag är inte så insatt, men rimligtvis borde det finnas teknisk bevisning..? Känns spontant som att du blivit filmad.

Skriv aldrig på en bot!! Det finns en del poliserna kan torska på. Bara det att de måste skicka ut en bot i efterhand; det görs inte alltid.
Polisen syns om de vill synas, och syns inte om de inte vill det: de kör alla sorters bilar! Jag skulle vilja påstå att du hade en rejäl skopa otur, vanligtvis ser ju bilarna ut så här:
Bild

En del av bilarna jobbar ju med annat än trafikövervakning, känns som att fallet den ljusblåa passaten passar in där.. de bilarnas identitet vill de sällan röja, så de stoppar aldrig bilar utan kallar på förstärkning. På tal om ljusblå så kör det en ljusblå 9-5 fram och tillbaka på E4 mellan sthlm och Arlanda hela dagarna bara för att ta fortkörare :roll:

Du har nog ingen chans att komma undan nu, lägg det här i erfarenhetsboxen istället! :-)-)
Ja, jag tror jag ska sluta skriva på vid själva tillfället. Tänka över litegrann innan man beslutar sig. Grejen är att det var ju ingen "trafipax" -bil. Det var bara en vanlig "tjänstebil" utrustad med radio. Jag såg ingenting i rutan på den. Varken upptill eller nertill. Såg ingen kamera. Fick ju sitta inne i den medans dom skrev boten.

Kvinnan sa att hon inte hade stoppat en bil på 10-15 år. Dom jobbade inte som trafikpoliser, utan hade bara varit hoss kollegorna i Järpen och gjort nåt. Dom var bara på väg hem när jag råkade komma i deras väg.

Nej, det är ju rätt rökt när man har skrivit på och erkännt.
Och ja, jag har genomgått en beteendeförändring.
Det händer ju ibland att man får upp en bil i backspegeln när man ligger på lite, och man ligger efter varann och "har sällskap". Nu när detta händer kommer jag att låta den köra om mig, för att sedan kolla upp bilen på sms, och om den är okej så kan man ju hänga på.
Surt med böter, men vet man med sig att man kört för fort så är det väl bara att skriva på antar jag...

Tråkigt med böterna hur som!

Jag själv inbillar mig att jag skulle göra det så länge jag låg under körkortsgränsen. Hade det varit över så hade jag möjligtvis nekat för att att dra ut på indragandet tills efter sommaren :roll:
Brainy skrev:Surt med böter, men vet man med sig att man kört för fort så är det väl bara att skriva på antar jag...
Precis tvärtom ! Det finns ett antal förutsättningar som skall uppfyllas för att boten skall utdömas av domstol om man inte alltid tänker på.. Platsprotokoll, kontroll av skyltning, kalibrering av mätutrustning mm. Om två oerfarna (på trafiksidan) poliser i ett efterföljande fordon med bara analog okalibrerad hastighetsmätare tillåts skriva ut en bot på 122km/h oemotsagt så är det illa... . Polis får bara rapportera eller inte rapportera, allt annat är domstolens sak. Om dom rapporterat det som dom uppfattat som 122km/h på sitt bristfälligt kalibrerade fordon så har dom inte tillräckligt på fötterna för att det skall hålla fullt ut i domstol. Om dom skriver ned hastigheten så har dom begått ett tjänstefel ! Men är man nervös så tycker man kanske att det var bra att man får behålla kortet, fullt naturligt...

Jag korrigerar mitt inlägg en smula, det gäller andra regler vid efterföljande...
Kolla gärna här hur det kan se ut: http://www.trafikjuristen.se/kortfakta/ ... _start.htm

/Thomas

Med hjälp av elschema, ett nytt iso kablage s[…]

Färg på krom

Förtunning.

Kopplingspedal knarrar

Det är urtrampningslagret som är slut. K[…]

OBS Laddningsförfarandet kan upplevas olika b[…]