...

Moderator: Moderatorer

av Turbo_virus
Som sagt så kan jag bli av med kortet..har jag tur så blir det bara en varning.
Det var den 11 Juni 08 som jag åkte fast i en flygande kontroll, fick böter på ett däck v-fram,sneslitet på insidan och skadat, kostade mig 3000 kr. Klart vet man att det blir böter när polisen tar dig, men konstigt nog gick bilen genom besiktning med en anmärkning men ingen ombesiktning, höger däck såg inte mycke bättre ut, det var helt blankslitet på insidan men inte skadat,men på det fick jag ingen anmärkning på.

Gjorde en hjulinställning efter besiktning, men hade inte råd just då att köpa nya däck.

Brevet från Trafikenheten fick jag idag.

Har inga andra saker på mig sen innan, så jag tycker att det är lite väl hårt att ta lappen ifrån mig, om det nu blir så.
av Amarace
Känns som att du döljer något här.

Skada på däcket/otillräckligt mönsterdjup är bara 1000/1200kr i böter och föranleder inte körkortsingripande.
Vad står det på brevet du fått från Allmänna ombudet att anledningen är till körkortsingripande?
Amarace skrev:Känns som att du döljer något här.

Skada på däcket/otillräckligt mönsterdjup är bara 1000/1200kr i böter och föranleder inte körkortsingripande.
Vad står det på brevet du fått från Allmänna ombudet att anledningen är till körkortsingripande?
Helt rätt..Otillräcklig mönster djup kostar 1200 men är däcket skadat kostar det 3000kr, läste det själv. Dvs slitbanan skadat och dom ser allvarligt på det sa hon som jag pratade med på trafikenheten. och därför överväger dom att ta mitt körkort..ev en varning
Turbo_virus skrev:
Amarace skrev:Känns som att du döljer något här.

Helt rätt..Otillräcklig mönster djup kostar 1200 men är däcket skadat kostar det 3000kr, läste det själv. Dvs slitbanan skadat och dom ser allvarligt på det sa hon som jag pratade med på trafikenheten. och därför överväger dom att ta mitt körkort..ev en varning. skulle jag dölja något så skulle jag inte ha fått ut mitt förordnande av polisen heller för att kunna jobba som ordninsvakt som jag hämtade i förra veckan.
Användarvisningsbild
av alex960
låter konstigt men skulle inte bli förvånad
av Amarace
Då har dom höjt det på sistone, för i fjol var det 1000kr för det.

Iallafall låter det konstigt att det ska leda till körkortsingripande.

Vad exakt står det i brevet att anledningen är?
Låter inte alls förvånande men ack så typiskt svenskt. Tror allvarligt talat inte att det finns något annat land som är så in i helvete rubbat vad det gäller relationerna på straff satser.
Av vilken anledning ska någon förlora körkortet för en sådan här sak? Uppenbarligen så har vederbörande i det här fallet betalnings förmåga (dvs, arbetar & betalar skatt) i motsats till allt pack (syftar nu på alkoholister & drog påverkade) som åker omkring på vägarna & ignoreras av både polis & politiker.
Nä, saftiga böter är ok men fan inte att dra in körkortet.

ps. ska bli intressant att se om det blir några bror duktig kommentarer om att man utgör en trafikfara med blank slitna däck.....underligt nog yppar dessa bror duktig typer inte ett ord om de som verkligen utgör en fara i trafiken.
V70BiFuel03 skrev:Låter inte alls förvånande men ack så typiskt svenskt. Tror allvarligt talat inte att det finns något annat land som är så in i helvete rubbat vad det gäller relationerna på straff satser.
Av vilken anledning ska någon förlora körkortet för en sådan här sak? Uppenbarligen så har vederbörande i det här fallet betalnings förmåga (dvs, arbetar & betalar skatt) i motsats till allt pack (syftar nu på alkoholister & drog påverkade) som åker omkring på vägarna & ignoreras av både polis & politiker.
Nä, saftiga böter är ok men fan inte att dra in körkortet.

ps. ska bli intressant att se om det blir några bror duktig kommentarer om att man utgör en trafikfara med blank slitna däck.....underligt nog yppar dessa bror duktig typer inte ett ord om de som verkligen utgör en fara i trafiken.
Som du säger...boten som jag fick är inget att diskutera om, kör man med slitna däck blir det böter om polisen tar dig..den saken är ju klar..det var bara att betala å se glad ut, men det känns lite långsökt att ta kortet ifrån mig, det är den saken jag irriterar mig mest med tanke på att det närmaste jag har kommit en trafikförseelse är parkeringsböter.
Amarace skrev:Då har dom höjt det på sistone, för i fjol var det 1000kr för det.

Exakt så här står det...

Ni har, enligt godkännt ordningförläggande, gjort er skyldig till att ha fört personbil på lv 1040 vid hogdal i Strömstad med däck med skåra som blottlägger däckets armeringden 11 juni 2008

Länstyrelsen överväger nu att ingripa mot ert körkort. Ett körkortsingripande innebär antingen körkortet återkallas eller att varning meddelas.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Turbo_virus skrev:
Amarace skrev:Då har dom höjt det på sistone, för i fjol var det 1000kr för det.

Exakt så här står det...

Ni har, enligt godkännt ordningförläggande, gjort er skyldig till att ha fört personbil på lv 1040 vid hogdal i Strömstad med däck med skåra som blottlägger däckets armeringden 11 juni 2008

Länstyrelsen överväger nu att ingripa mot ert körkort. Ett körkortsingripande innebär antingen körkortet återkallas eller att varning meddelas.
Nu en samvetsfråga till alla här på forumet...... hur många av er kryper under bilen, snurrar runt däcken 360 grader och kollar så det inte finns "skåra som blottlägger däckets armering" varje morgon innan ni kör iväg till jobbet?

Kan ju ha blivit av någt man kört över på väge nutan att märka det.

Fick nu OTA notis. Den installerar den senaste! I[…]

Det blidde en Autel AL549 som kommer nästa ve[…]

Är det någon som vet vilken BT versio[…]

Hej. Köpte mig en beg Volvo V60 T6 i slutet […]