...

Moderator: Moderatorer

av EvilEd
Hej,

Vet inte var jag ska ställa frågan men jag provar här.

Är det tillåtet att åka runt utan stötfångare fram (ev. bak också)?
Stötfångarna ska lackas om men jag behöver bilen så jag tänkte
plocka av dom stället för att lämna in hela bilen och låta lackkillen
göra det (blir av med bilen en vecka då)

Mvh
/ed
Användarvisningsbild
av Nexus
när jag fråga polisen för herrans många år sedan var det inga problem bara det inte sticker ut något vasst och så måste regskylten fran synas oxå. :wink:
av metalHJ
Det bör inte vara några problem! För ett par år sedan åkte jag runt utan stötfångare i en Merca, med regskylten av. Polisen påpekade detta, men också bara en uppmaning till sätta skylten väl synligt.

I dagsläget med alla kameror kan jag tänka mig att dom är hårdare med detta, så man inte försöker smita undan kamerorna genom att plocka bort skylten.

Men att köra utan stötfångare, kan banne mig inte vara olagligt!
metalHJ skrev: Men att köra utan stötfångare, kan banne mig inte vara olagligt!
Kan det visst det.
Förr var det enklare. Men idag har det blivit grinigare med helbilgodkännande m m samt att det tas hänsyn till oskyddade trafikanter. Det smartaste är nog att kontakta bilprovningen för att slippa eventuella bekymmer.
av Amarace
Ska man vara noga så ska den sitta där från årsmodell 70 och nyare på grund av krocksäkerhetsbestämmelsena som kom då. Man får inte göra något som försämrar krocksäkerheten.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Amarace skrev:Ska man vara noga så ska den sitta där från årsmodell 70 och nyare på grund av krocksäkerhetsbestämmelsena som kom då. Man får inte göra något som försämrar krocksäkerheten.

Det innebär att så länge man har balken på plats så vore det ju frid och fröjd, men hur blir det med dom oskyddade trafikanterna som någon nämnde tidigare, för i detta fallet försvagas ju deras skydd!?
Sen ska man väl inte ha för vana att köra på folk, men polisen kan ju ha en del skumma invändningar ibland...

Intressant fråga egentligen då vi skickar bilar på lack (1mil) utan vare sig stötfångare, skärmar och dörrar ibland och då kan man ju undra hur reglerna är!?
Som Hilmer säger kan inte stötfångaren i sig utgöra något märkbart krockskydd för någon i cupén. Plasten stoppar inte upp någon energi från en kollision... Men däremot kan jag köpa detta med att gångtrafikanter/cyklister får ett ev. bättre skydd av stötfångaren på plats! Men att det skulle vara olagligt att åka runt utan? Huven sitter fortfarande på plats och utgör en skada för oskyddade trafikanter... Även strålkastare med resultatet krossade glasskärvor som kan orsaka svåra skärsår. Så jag personligen skulle sätta detta som en dispens/undantagsfall att köra utan stötfångare i syfte för reparationer osv. Men det är inte jag som skriver paragraferna i lagboken...
metalHJ skrev: Men det är inte jag som skriver paragraferna i lagboken...
Vilken tur. :wink:
camaro69 skrev:
metalHJ skrev: Men det är inte jag som skriver paragraferna i lagboken...
Vilken tur. :wink:
Hade du ingenting annat att kommentera i hela texten kunde du likväl hållt igen på kommentarerna helt! Det är svårt att se någon humor i två ord :P
LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppska[…]

https://hosting.photobucket.com/42c531a3-beee-4b[…]

Jag hade ett irriterande ljud som jag tillslut lok[…]

Løs del

Svårt att avgöra storleken, men spontan[…]