...

Moderator: Moderatorer

av Cicaro
Tyckte denna fundering hörde mer hemma här än under säkerhet då detta inte är en teknisk fråga

En sak som slagit mig när man läser om folks om åkt dit för rattfylla flera gånger är om man inte skulle ha som standard att så fort som en person åkt dit för rattfylla en gång så skall det, förutom böterna och tiden när kortet är indraget, även ha kravet att personen måste ha alkolås på bilen han/hon framför, på samma sätt som du kan ha ett inskrivet krav i körkortet om att du måste ha synkorrigering.

Visst, man kan be någon annan blåsa, men frågan är hur många som är villiga att blåsa egentligen?
Ja man kan lura låsen på olika sätt, men man kanske ändå räddar något liv?

Stoppar man en rattfylla har man ju lyckats eller tror ni att det snarare blir så att det missbrukas för att folk dricker och sen testar om dom får köra och kör fast dom är på gränsen/är dagen efter?
Ett sånt lås ska isånna fall bara monteres på återfalls förbrytare.
& det ska vara tidsbestämt hur länge låset ska behövas.
sen så ska det vara nån som kontrolerar logorna från låset, med jämna mellanrum.
sen ska mjukvaran vara skriven hårdare än det vi det som är standard på frivilliga lås.

om det är så du menar så kan jag tycka att iden är bra
Är man återfallsförbrytare struntar man i alla regler och endast alkolås i alla bilar kan stoppa en sådan person från att köra.

Jag hållen med om att det ska direkt vara ett krav om alkolås för att någonsin få köra bil igen men då ska man återfå körkortet direkt man har alkolås monterat i sin bil.
Vill man inte då kosta på ett alkolås vill man heller inte inneha körkort (att inneha körkort är ingen mänsklig rättighet).
Har man inte råd att kosta på ett alkolås är det något man skulle ha tänkt på innan man körde alkohålpåverkad och varför ska en rattfyllerist få en chans till att köra ihjäl någon?

Sen kan man ju fråga sig om inte samma regler ska gälla för fortkörare, ett farthållarsystem som omöjliggör fortkörning (samt felparkerare rödljuskörare och..........).
inte ens mord får man ju livstid för, så varför skule man få ett livstids straf för rattfylla?
straffet ska vara tids bestämt.

at få köre med alkolås, är ju bara nått man ska fågöra om man vill köra bil "tidigare" än full straff tid. det är ju för indigt att köra rattfull en dag o dan därpå få köra bil med alkolås i.
det jag säge är att dn som snattar nått som liten inte behöver vara bankrånare restan av livet...
Det är en mänslkig rätt ighet att ha ett tidsbestämt straff
av anp
CarMan skrev:det jag säge är att dn som snattar nått som liten inte behöver vara bankrånare restan av livet...
Det är en mänslkig rätt ighet att ha ett tidsbestämt straff
Att snatta och att riskera andras liv och hälsa via en medveten handling ser jag som 2 helt olika ämnen som bör straffas olika.

Den som tas för berusning i trafiken, bör under mycket lång tid ha ett alkolås installerat i det eller de fordon den vill framföra. Och även få betala det själv till fullo.

Varför skall en förövare ha mer rättighet än ett offer vad gäller tid?

Om ett ev, olycksoffer blir handikappat så gäller livstid för denne, och omkommer offret så gäller ju livstids sorg för dennes anhöriga.
Att då börja tala om mänskliga rättigheter för förövaren, och tidsbestämda straff känns sjukt för att uttrycka det snällt.

Än mer sjukt blir det om vi lägger till diskussionen att vi kräver alkolås även för den majoritet av förare i trafiken som aldrig någonsin skulle köra berusade i trafiken.
LarsBd var inne på en mycket intressant linje egentlligen, alla får vatten på kvarn så fort det handlar om rattfyllerister men fortkörare är också ett sätt att medvetet skapa en större risk för olyckor och med hastigheten följer även utgången av en ev olycka, dvs ju högre fart ju mer skada. Så egentligen är det ju inte mer än rätt att även fortkörare då ska få montera in ett system som hindrar dom att fortsätta köra på samma vis som dom är dömda för.

Om man blivit dömd för rattfylleri och blivit av med körkortet så får man naturligtvis en spärrtid på kortet, man ska även under denna tid lämna blodprov med jämna mellanrum för att på så vis visa att man har normala värden och kan anses vara lämpliga att få ta om sitt körkort.
Dessa "återfallsförbrytare" beskymrar sig inte för vare sig ett körkortsingripande eller alkolås, de fortsätter ändå att ta sig fram på ett eller annat sätt och kommer alltid att hitta knep att ta sig förbi systemen.
exemplet med snattning var för att många skule känna igensig, alla som gör ett brott, blir inte brotslingar resten av livet.
samma sak gäller rattonykterhet, bara föra att en 18 åring kör förtidigt dan efter en fylla, så är det lite väl hårt straf att han ska ha alkolås resten av livet!

det jag säger är att ett straff ALLTID ska vara tidsbestämt. Jag har ju inte ens nämt hur lång tid vi pratar om !!!
Intressanta tankar och åsikter, var trevligt att höra era argument och en vettig diskussion, ämnet i fråga brukar ha en tendens att bli infekterat. Jag håller med LarsBd när han nämner system mot fortkörare och rödljuskörare, problemet där är att det mig veterligen i dagsläget inte finns något bra system som kan känna av det.
LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppska[…]

https://hosting.photobucket.com/42c531a3-beee-4b[…]

Jag hade ett irriterande ljud som jag tillslut lok[…]

Løs del

Svårt att avgöra storleken, men spontan[…]