...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Någon mer än mig som är minst sagt irriterad på hur trottoar kanter är konstruerade? Mer än en gång har undertecknad lyckats med konsstycket att förstöra/skada fälgar pga att trottoar kanten nästan verkar vara gjord för att orsaka kostnader för oss bilägare (många av oss män kanske har svårt att erkänna fadäsen eller mumlar tyst något om frun.... men faktum kvarstår att detta är ett vanligt fenomen)

Återigen så jämför jag med USA. Nä, allt är inte bättre där men ändock intressant att jämföra.... Vissa amerikanska trottoar kanter är oversized dvs jävligt höga medans jag under senaste resan lade märke till hur de hade valt att konstruera kanterna på denna parkering, Så här hade jag gärna sett att ALLA kantjävlar hade sett ut!

Bild
Användarvisningsbild
av Loner
Ja dom "moderna svenska" är hemska, spikraka och minst 1 dm höga, är väl till för att vi bilister skall hålla oss långt från dem, medans lastbilschaffisar ska gena hej vilt.

/L
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Trottoarkanter?? Vad har du på dem att göra?? :lol: Dem ska man väl köra på sidan av?

Skämt åsido....instämmer att de svenska trottoarkanterna är lite väl höga och tvära!

//David
Användarvisningsbild
av Scania
Men sådana sneda kantstenar som på bilden är mer och mer vanliga i Sverige också. Det är bra!

Ändock används dom höga raka fortfarande alltför ofta till och med vid nyanläggningar...
Användarvisningsbild
av Loner
Hör i ÖSD byggs bara med dom skarpa kanterna, flrrutom i trånag rondeller där lastbil och buss-chaffisar klagar så mycket så dom byts ut.

/L
Användarvisningsbild
av Nexus
och ett konstigt fenomen är att med vinter hjulen kör jag aldrig mot kanten men om jag skulle köpa nya 18" som man e jätte försiktig med så förr eller senare så sätter man de i kanten :(
Användarvisningsbild
av vetten
grammse skrev:och ett konstigt fenomen är att med vinter hjulen kör jag aldrig mot kanten men om jag skulle köpa nya 18" som man e jätte försiktig med så förr eller senare så sätter man de i kanten :(
En sanning :-O)
av Infide
Satt en sylvass kant med höger fram tack vare Volvos superba svängradie *HOST HOST HOST*, visst, grät en skvätt, men jag sitter inne i bilen och kör så det fick va nog sen.
Användarvisningsbild
av CarMan
dom trotoarkanter man monterat dit på nybyggda vägar de senate 30 åren här i sverge ser ju ut som dom på din bild ungefär.

det är väll inte så konstigt att äldre vägar bibehåller sina 90 graders kanter, då kostnaden inte är relivant...
LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppska[…]

https://hosting.photobucket.com/42c531a3-beee-4b[…]

Jag hade ett irriterande ljud som jag tillslut lok[…]

Løs del

Svårt att avgöra storleken, men spontan[…]