...

Moderator: Moderatorer

Håller du hastighetsbegränsningarna.

Ja alltid.
2
4%
Ja oftast.
16
28%
Nej kör oftast 5-10 km/h för fort.
17
30%
Nej men nästan aldrig över körkortsgränsen.
8
14%
Nej bara i stan och förbi skolor och aldrig mer än 30 km/h för fort annars.
13
23%
Nej bryr mig inte om hastighetsbegränsningarna.
1
2%
Har alltid farthållaren inställd på 70 km/h.
Inga röster
0%
Användarvisningsbild
av Tomas88
Hastighetsbegränsningar och fartkamror osv är ganska vanliga disskusionsämnen. Därför vore det intressant att se hur ni kör.
av anp
Ligger oftast 5-20km/h över beroende på väg, vilket medför att jag kör om andra på 90/110km/h väg. Och blir omkörd på 50/70km/h väg. Märkligt hur det fungerar.
Användarvisningsbild
av Hilmer
anp skrev:Ligger oftast 5-20km/h över beroende på väg, vilket medför att jag kör om andra på 90/110km/h väg. Och blir omkörd på 50/70km/h väg. Märkligt hur det fungerar.
Kör på ett liknande sätt och upplever precis samma sak, verkar som de flesta håller 80km/h oavsett vad det står på skyltarna...
Användarvisningsbild
av Loner
Jösse, jag som är mest rädd för dessa 80km/h körare, har en kollega på jobbet, han kör just 80 oavsett om det är skyltat 30 eller 110.

Själv är jag tyvrr en notorsik fortkörare, ligger allt för ofta på 20-30 över skyltat.. dock inte på 30 och vettiga 50 sträckor.

/L
Användarvisningsbild
av Fluffen
Kör också 5-20km för fort men det är väldigt beroende på vägsträcka, dock aldrig för fort utanför skolor och liknande.
Försöker hålla hastighetsbegränsningen vid skymning och nätter pga viltet, som jag har väldig respekt för numera. :cry:
Användarvisningsbild
av Nexus
30km är jag benhård på att följa.men annars så är det 10 km över för det mesta och på 110 kör jag 120-130 alltså normal trafikrytm :-)-)
av anp
Jag har väldigt svårt att förstå varför så många säger sig följa 30km/h gränser, väldigt få av dessa vägar har 30km/h av en välgrundad anledning. Att 30 begränsa hela stadskärnor eller villaområden tycker jag inte är rimligt. Speciellt inte på grund av de närboendes påståenden om att det körs för fort på deras gator.

Minns ett fall där boende efter en kraftigt trafikerad gata klagade på höga farter, och krävde hastighetsdämpande åtgärder.
Efter att kommunen mätt hastigheten under en period, konstaterades det att hastigheten i snitt låg under skyltad 50km/h begränsning.

På många platser är det naturligtvis riktigt att sänka hastigheten, men gör man det på för många platser. Och på platser som saknar allmänhetens stöd, tror jag det kan innebära minskad förståelse för, och efterlevnad för dessa 30km/h.
Användarvisningsbild
av Loner
Håller med anp där, varför 30km/h i t.ex en stadskärna, skall man hålla 30 får man koncentrera sig mer på att titta på mätaren än på vad som finns utanför bilen.
Sen är det korsningar/trafik/gåendes/postbilar, ja allt möjligt så snitthastigheten kanske ändå bara är 20km/h.

/L
Användarvisningsbild
av Tomas88
Har en 30-sträcka förbi en skola där jag kör nästan varje dag. Då jag kommer hemmifrån har jag nedförsbacke en bit innan.
Det är inte så att vägen ligger nära skolan heller, mer än en fotbollsplan emellan. Med bred marginal vid varje sida om vägen är det fri sikt och inga skymda ställen. Om det inte är vid tiden där skolan börjar eller slutar brukar det vara helt folktomt.

Jag kan säga att det jäklar inte är lätt att hålla 30 där. Brukar inte jag i alla fall. Ser bara till att komma under 50 km/h.
Har aldrig sett eller hört om någon poliskontroll där heller.

Fast det är klart, om det är mycket folk ute och barn nära vägen så saktar jag alltid ner. Men det gör jag oavsett hastighetsbegränsning.
Fast jag tycker det är bättre det än som vissa gör och bara ser till att hålla hastighetsbegränsningarna och sen skiter i allt annat.
Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. Årets kultur[…]

Att fixa det på ett par timmar känns v&[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]

Det var felet! Fick bli tejp temporärt till[…]