...

Moderator: Moderatorer

#182324
He he, befann mig utanför Göteborg idag & i samband med att jag skulle åka hem (in till Mölndal) så började det snöa på rätt så bra.

Bild


Förutöver det faktum att vi i Gbg i princip inte haft någon snö överhuvudtaget denna vinter & att det känns lite konstigt att det snöar på i slutet av mars.... så förstår jag inte varför trafiken i det närmaste lamslås så fort det kommer lite snö... på motorvägen mellan landvetter flygplats & in emot Gbg så gick det i höger filen ett lemmeltåg i ca 60km/h.... iof så hade säkert hälften av bilarna redan bytt till sommardäck men vad fan?!?
Användarvisningsbild
av ER
#182384
Lite konstigt att det i princip alltid blir "kaos" i södra delen samt fjollträsk så fort det kommer lite mer snö än normalt på vägen medan samma sak i norra delen i princip aldrig orsakar kaos. Däckena kan som sagt vara en förklaring men ingen sådär jättebra jag kan köpa då det är samma visa varje år och man tror att folk lär sig med tiden att inte byta för tidigt.
#182575
Att det blir kaos i södra Sverige beror väl just på att det är snö så sällan. När väl snön kommer så har man fel däck, vissa bilförare blir livrädda och kör på tok för sakta, vilket retar upp andra bilförare som kör över gränsen av vad de klarar av. Sen är ju trafikintensiteten högre i städerna, och en sänkning av "flödet" på bilar gör ju att det blir fler bilar ute => mer irritation, osv, osv...

Bättre att ta det lite för lungt än att köra på lite för bra, men håller med om att det får ju finnas vissa gränser på slökörning. Är man så osäker så bör man nog inte ge sig ut och köra alls i dessa väderlekar. Mao. Lagom! (f.n vad typiskt svenskt det lät... :oops: )
Användarvisningsbild
av Funk
#182584
Vad många glesbygdsboende ofta inte verkar förstå är att vi är rätt många fler som skall ut på ett begränsat vägnät.. En halv miljon människor som ger sig ut ungefär samtidigt i Stockholm med omnejd blir mer komplicerat än 600 i morgonrusningen i Arjeplog...

Tittar man på de senaste dagarnas kaos i södra sverige så verkar 90% av alla problem komma från tunga fordon, t.ex den jävla lokaltrafiken i Göteborg som inte klarar 5 cm snöfall, och tradare ifrån kontinenten som inte har en susning om vinterkörning.. Vinterdäck i någon form borde vara lagstadgat på tunga fordon..

/Thomas
#182814
Men det är väl klimatförändringen eller vad det nu är som orsakar det...
Förr hade vi ett par dm snö som låg i flera månader. Vi kallade det vinter, och ansågs helt normalt. Nu kommer det ett par cm som smälter bort på några dagar. Det kallas snökaos.
#182833
Sparkz skrev:Men det är väl klimatförändringen eller vad det nu är som orsakar det...
Förr hade vi ett par dm snö som låg i flera månader. Vi kallade det vinter, och ansågs helt normalt. Nu kommer det ett par cm som smälter bort på några dagar. Det kallas snökaos.
... och hade vi haft det ytterliggare lite varmare så hade vi inte haft någon snö alls...

Bra tips att trycka ner och släppa upp 👍, de[…]

XC70 D5 dålig acceleration

Hej, har börjat få lite problem med acc[…]

Ac

Normalt suger man med vacum in olja i en ny kom[…]

Oringar/rengöring oljetråg

Det är ledningen som går från vev[…]