...

Moderator: Moderatorer

#178341
Då ska jag försöka redogöra på ett sätt som inte är osant eller argt.

I går (fredag 7/3) var jag på väg hem. Körde genom en rondell i göteborg som ligger på minelundsvägen där norra deltavägen ansluter. Jag körde genom rondellen och mitt i sa det BAM!!! och bilen hoppade till rejält. Fan tänkte jag, eftersom jag trodde att jag fumlat upp på trotoaren eller dylikt, det var rusning och bilen rullade så jag åkte hem för att kolla vad som hände med bilen.

Hemma konstaterar jag att navkapseln fått sig en kyss och fälgen vet jag inte riktigt hur den mår, jag gjorde precis nyss en fyrhjulsinställning och jag tycker att den börjat dra lite igen, det som åtgärdades vid hjulinställningen. Det såg ut som en trottoarkantsskada så jag blev mest putt för att jag får pynta själv och att jag var så klantig.

I dag så åkte jag förbi för att kolla, då jag kört en del långa bilar så har jag i alla fall ett hum om hur man gör för att inte gena över kanter och med en vanlig V70 så borde det vara omöjligt, och väl där idag så såg jag att inget stack ut i rondellen som är väldigt välbyggd och följsam. Men vad skådar jag... det är en bit ny asfalt och några orangea platta varningskoner som står där det sa BAM!!! igår. Så det ser ut som något blivit åtgärdat.

Jag ska dit senare idag och ta kort på rondellen så jag har dokumenterat lagningen i alla fall och så ska jag spana efter fler navkapselbitar, för det borde ju onekligen hänt någon annan också och inte bara mig. Sen är det väl till att lämna in på verkstad för att kontrollera det hela och dokumentera eventuella skador, tur är ju att den var inne förra veckan för hjulinställning så då var den frisk. Det är volvo med volvia och trygghetsavtal och helförsäkring så jag borde bara behöva betala självrisk om något hänt, annars får jag väl betala en ny hjulinställning och en ny navkapsel. Men om fälgen fått stryk så är det ju en annan femma, och egentligen borde väl inte jag behöva stå för en ny hjulinställning heller om det låg bråte i vägbanan, inte konstaterat utan det är min gissning med bråten av sten.

Hur ska jag göra och i vilken ordning ska jag göra det?

Lat N 57º 43' 47"
Lon E 11º 57' 14"
Där är kordinaterna, men på hitta.se är det på motsatta sidan i rondellen. Om man kör från höger till vänster på kartan.
Senast redigerad av 1 Jon, redigerad totalt 0 gånger.
#178451
Så här såg det ut idag när jag besökte brottsplatsen. Om det varit där igår så hade jag kört över den brandgula randiga saken som skriker "AKTA!"

Då hade det förutom BAM!!! sagt FLAP! och det gjorde det inte. Är det någon göteborgare som möjligtvis passerade denna rondell i går fredag den 7/3?

Bild
#178718
Jag vet så mycket att det varit vägarbeten/koner i den rondellen länge... Tidigare var det ett riktigt hål just där,med större avspärrning. Jag har kört där ett par gånger i veckan utan problem de senaste månaderna efter dom fyllt igen hålet.

/Thomas
#178737
Måste varit en trottoarkant som låg lite ut i vägen då, för jag kan se sådan sten på fälgen :)

Ska ringa Försäkring AB Göta Lejon för att höra mig för hur man ska gå tillväga, med tur är det bara navkapseln som fått sig en liten blessyr och det kan jag nog köpa nya själv till nästa säsong. Fälg... nja men kan gå, bakaxel... nej nej nej :(

Det var tjockt med trafik när jag passerade så jag fick köra korrekt i rondellen och hålla till höger. Och i den kurvan så får jag det till att jag hade varit tvungen att köra upp på kanten med framhjulet före bakhjulet om det varit som det skulle, men i och med att jag körde in i rondellen han fören komma förbi stenen innan jag kom så långt till höger att bakhjulet fick sig en smäll. Bilden nedan visar från det hållet jag kom, och förhoppningsvis ger det mitt resonemang logik så jag inte låte som om jag vägrar inse att jag kör som en kratta ;)

/jon

Bild
#178748
Är det plåtfälg ? I så fall är det lätt att rikta småskador med hjälp av hammare eller slägga... Det låter brutalare än vad det är. Jag har gjort det flera gånger. Och det skall väl tilläggas att det varit på andra bilar än mina egna så du inte tror att JAG kör som en kratta.. Hjulinställningen är en annan femma..

/Thomas
#178755
Få ersättning från vägvärket är i princip kört. Jag fick ett väldigt noncalant bemötande när jag körde av vägen för att plogbilen först börjat plogat rakt fram i en kurva så plogvallen kom 1-1.5m utanför vägen.
Fick först höra från dom att det var någon annan som sett till att plogpinnen försvunnit så plogbilsföraren inte vetat hur han skulle ploga och då låg det inte inom deras ansvar.
Jag hörde även med advokat och han sa att vi inte skulle ha en chans mot dem motiveringen då skadestånd bara ges för grov oaktsamhet eller medvetet vållande.

I lokaltidningarna här hemma brukar det ofta vara diskussioner i tidningarna ang. vem som ska stå för skadorna på bilarna som kört ner i potthål/kälskador. Tekniska kontoret slår alltid från sig med att bilägaren borde veta att vägarna är dåliga och har kört för fort i förhållande till det. I vissa fall har de tydligen betalt halva skadan.
#178915
Eftersom inte lagningen var klar så satt inte allt fast som det skulle, då borde väl de som jobbar med det veta att de ska sätta upp varningar för att hålla fordon borta från det känsliga området? Med tanke på den tunga trafiken i rondellen borde de utan att tänka ha begripit att det skulle gå åt skogen.

Sen har konerna kommit upp efter kl 17,00 på fredagen, kanske lördagen då. Vilket betyder att det inte var helt ok att bara låta det vara, alltså har någon reagerat vilket torde vara en måttståck för att att de faktiskt haft ansvar. För om de inte hade ansvar så skulle väl de skita i att åka dit på en helg eller kväll för att varna för något???

Har fattat att man har noll chans i dessa ärenden men jag ska nog försöka fila ihop ett brev som inte är argt utan sakligt beskriver på vilket sätt de hade kunnat undvika det hela och att de antagligen visste att detta skulle ske om de hade någon som helst erfarenhet. Sen får vi se :)

Ska göra skadebesiktning på måndag och kolla hjulinställningen också och kanske också göra en ny hjulinställning. Sen hoppas jag ingen skada är skedd, men jag vill vara på den säkra sidan. Bilen går jämt och beter sig inte som om något skulle vara skevt, den drar lite tycker jag dock. Men inget som känns att jag ställer bilen och ringer bärgare, jag använder den för det behöver jag.

Lite sunkigt är att jag måste pynta själv för ersättningsbil under verkstadsbesöket.

Blir lite mer än en tusing p.g.a smällen i hjulet så jag kommer försöka få pengarna tillbaka, för jag hade inte gjort dessa saker om det inte vore för rondellfan!

/j
#179119
Jupp, om någon gömt dem eller själv beslutat att det var färdigarbetat vet jag ej. Men jag körde där konen stod och jag körde inte på något.

Jag vet att jag reagerade på dem när jag kollade på lördagen att de där stod inte där dagen innan.

Kanske var stulna till ett rave?

/Jon
#185549
Väghållaren dvs antingen kommunen, Vägverket eller kanske en privat vägägare är alltid ansvarig för vägens skick. Att VV är svåra att ha att göramed beror på saker vi inte behöver gå in på här. Men kommue´nerna ska inte vaar lika svåra. Potthål i gatan som sabbar framvagnsinställningen ska ersättas.

Ett annat tips är att flytta till Stockholm där man har satsat på bättre vägar än på "Sveriges baksida". :D
XC70 D5 dålig acceleration

Hej, har börjat få lite problem med acc[…]

Ac

Normalt suger man med vacum in olja i en ny kom[…]

Oringar/rengöring oljetråg

Det är ledningen som går från vev[…]

Får man fråga vad varje del gick p&[…]