...

Moderator: Moderatorer

Enligt nedanstående artikel i Expressen så är standarden på vägnätet sämst i Norra delarna av Sverige. Bor själv i Gbg & har ingen större erfarenhet av vägnätet i norr men om vägarna är sämre än i väst & syd Sverige så är jag inte ett dugg förvånad (standarden här nere suger).
Personligen så hatar jag allt vad höga skatter heter men skulle faktiskt kunna acceptera den höga skatt vi bilägare pungslås på OM alla de pengarna hade varit öronmärkta & gått tillbaks till bla vägnätet. I sådana fall så hade vi kunnat stoltsera med Europas (världens?) bästa vägnät.

http://www.expressen.se/motor/1.1037488 ... -underkant

Vad tycker du?
Lyfter en gammal tråd,
"Det eftersatta underhållet på vägar och järnvägar samtidigt som trafiken ständigt har ökat har lett till otaliga tågförseningar och satt allt djupare spår i vägarna."
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... als-1.3079

Undras hur mycket den kommande hastighetsförändringen kostade, planering, skyltar och övertalning av allmänheten inräknat?
Och hur skulle siffrorna i nollvisionen ha sett ut med ett ansvarsfullt underhåll av befintligt vägnät?
~Kalle~ skrev:
anp skrev:övertalning av allmänheten inräknat?
Har vi haft något att säga till om? Knappast :roll:
Nja, förmodligen inte. Men man bör ifrågasätta det som man uppfattar som fel oavsett om det har verkan eller ej.
Att bara tyst acceptera förändringar och märkliga förklaringar till dessa, är troligen mer farligt än faran förändringen är tänkt att minska.

Igår hastighetskameror, idag hastighetssänkningar. Vad kommer ske imorgon då trafikolyckorna fortsätter ske p.g.a uselt vägunderhåll och en polisnärvaro som sällan syns annat än vid planerade jättekontroller?

Den väg jag pendlar ex,vis, något jag gjort ca, 18000 Mil nu. Majoriteten av poliskontrollerna efter den vägen har skett i samband med bankrån. 1 Gång har jag stoppats i en kontroll efter den vägen, och tror jag, har aldrig kört förbi en trafikkontroll.

Och detta i ett område där rattfylla är ett dagligt problem, och där vägen under de senaste 10 åren varit i starkt behov av underhåll. Väldigt mycket tung trafik kör där också.

Vägen är aktuell för hastighetssänkning, hastighetssänkning istället för underhåll.
Få håller hastigheten idag, alltför många kör påverkade, ingen polis hittar till området. Olyckorna är trots allt få, men ofta relaterade till alkohol eller vatten/snömoddplaning till följd av uselt vägunderhåll. Och VV´s lösning är hastighetssänkning?
VV kör återigen tv-reklam om vikten att hålla hastigheten. En reklam som spelar på känslor mer än fakta då den hela tiden visar glada, lekande barn.
Att hålla hastigheten är viktigt enligt reklamen, och tidsvinsten är endast 48 sekunder per Mil om man kör 90km/h istället för 80km/h. Dock ökar risken för skador med 70% om man krockar i 90km/h istället för 80km/h.

Hur mycket ökar risken för att råka ut för en olycka, oavsett hastighet, om man färdas på en underhållsmässigt eftersatt väg?

Jag körde häromdagen på en 110km/h motorväg, och tänkte att om en polis såg mig nu, så skulle de säkert misstänka mig för rattfylla då bilen hela tiden vinglade över högerfilen p.g.a den slitna och spåriga vägbanan.
Motorvägen är inget undantag vad gäller vägstandard i området, de flesta vägar jag trafikerar är i olika grad slitna. Men är de trafikfarliga, och om så. Hur mycket ökar risken för att skadas i en ev, olycka enligt samma uträkning som med hastighetsreklamen?
Amen standarden på våra vägar är ju så förbannat bra! Det är ju världsklass på den, finns ju inga fel på våra vägar. Inga gropar etc.... allt är heljämt! Japp. Så VV sätter upp fartkameror eftersom vägarna är så bra redan (ironi är så roligt!).

Ja, jo men tjena! T.ex. E20 GBG - Örebro är en jävla bra motorväg, fruktansvärt. Det är ju landsväg rätt igenom med 50, 60, 80 hastigheter. Groppigt och djävligt och svårt för omkörning. Seriöst talat, vad tänker VV med? Min andra bil ska bli en XC90 eller XC60 så man slipper känna och tänka på alla ojämnheter.
Och nu har man tydligen inte råd att bygga vägar längre heller utan ska avgiftsbelägga oss när vi vill köra på e4an!

http://vk.se/Article.jsp?article=308275 ... 39,480,987

När jag körde genom Norge i somras så brände jag på mindre än en tank bensin och omkring 320 norska kr i vägtullar, blir väl så här snart med då trots att vi ska sitta och betala en väldans massa skatter relaterade till vårt bilägande.
XC60 2026 pureläge

Den värmer via hybridbatteriet så det k[…]

Så! Efter mycket (massor) svordommar, slit, […]

Kolla på Bildelsbasen på grillar till […]

Ja, det är väl dags för mig att sv&[…]