...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jonny692
typ om en bil står på gatan där det inte e lagligt att stå och två andra bilar möts och den ena råkar skrapa i eller nåt? :roll:
av scorpio63
Stillastående fordon har alltid rätt, däremot kan det få böter på annat.
Användarvisningsbild
av uno83
Inte alltid uppenbarligen... Min chef var ute och åkte på E4 (trefiligt) i högerfilen. Det var kö i samtliga filer. Längre fram i hans körfält var det en olycka, så han började byta fil genom att sticka in nosen i luckan framför en lastbil, men sen var han tvungen att stanna p.g.a att båda filerna stod stilla. Lastbilschaffisen (nån lantis som aldrig hört talas om blixtlåsprincipen) blev tvärarg över att nån stack in framför honom. Han tutade massor och sen när det började röra sig så körde han bara rakt in i chefens bil och drog alla sina 24 meter längs hans skärm. Försäkringsbolaget ansåg att chefen var vållande då han höll på med filbyte, trots att han stod stilla. Vet inte om det är applicerbart här, men att stillstående alltid har rätt stämmer alltså inte :) Han stod ju dock inte parkerad.
av scorpio63
Definitionsfråga helt klart, det bolag som skriker högst med bästa advokater vinner.
Men...
Ett stillastående fordon är ett hinder...
Som bilförare är man skyldig att framföra fordonen så det kan undvika ett tänkt hinder, det är det som är poängen.
Den kan säkert tolkas olika i en bilkö, men med ett parkerat fordon så har du inte en chans att bråka.
Användarvisningsbild
av Loner
Sen är frågan lite otydligt ställt tycker jag.

Pratar vi om hur försäkringsbolagen dömmer, eller hur polisen dömmer?
Användarvisningsbild
av Brainy
Min erfarenhet är att försäkringsbolagen ger delad skuld.

mvh
Anders
av Putte^
Loner skrev:Sen är frågan lite otydligt ställt tycker jag.

Försäkringsbolaget skiter helt i hur polisen dömmer. SÅ det blir två frågeställningar :)
Användarvisningsbild
av jonny692

tänkte väl mest om man får betala om man kör på en parkerad bil om den står olagligt till.
Användarvisningsbild
av Loner
jonny692 skrev:

tänkte väl mest om man får betala om man kör på en parkerad bil om den står olagligt till.
Kör du på nått så får du betala, det är den generella regeln.

/L
Användarvisningsbild
av Nexus
Har du hindret(bilen på din sida) så ska du släppa fram mötande bil. 5 sec kan man avvara av sin tid för att slippa köra på den parkerades backspegel eller betydligt mera :x
Tjuvström V70 2005

Såg ruggigt trångt ut. Men det m&ar[…]

Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Byta lampan på bakluckan är skitlä[…]

Måste man släppa ner den helt? Allts&ar[…]

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gick[…]