...

Moderator: Moderatorer

av anp
Såg nyss på nyheterna att VV utreder ett förslag om att minska olyckorna med mc, genom att lagändra så att även mc måste ha reg,skylt fram.
Det skulle minska olyckorna då trafiksäkerhetskamerorna ( trafiksäkerhet... my ass ) skulle kunna identifiera även mc.

Antingen har jag missat något, eller så utreder VV även att ändra identifieringskravet på förare som fotas i dessa trafiksäkerhetsfrämjande kameror.
Utreder VV det, så kan man nog vara lugn för att fotovinkeln också kommer att ändras, så att kamerorna även får fota bakifrån.
Användarvisningsbild
av Micke_vb
anp skrev:genom att lagändra så att även mc måste ha reg,skylt fram.
Det skulle minska olyckorna då trafiksäkerhetskamerorna
:shock: Visste inte att det var det olyckorna berodde på, om man blir identifierad eller inte... :???:
Användarvisningsbild
av Nexus
anp skrev:Såg nyss på nyheterna att VV utreder ett förslag om att minska olyckorna med mc, genom att lagändra så att även mc måste ha reg,skylt fram.
Det skulle minska olyckorna då trafiksäkerhetskamerorna ( trafiksäkerhet... my ass ) skulle kunna identifiera även mc.

Antingen har jag missat något, eller så utreder VV även att ändra identifieringskravet på förare som fotas i dessa trafiksäkerhetsfrämjande kameror.
Utreder VV det, så kan man nog vara lugn för att fotovinkeln också kommer att ändras, så att kamerorna även får fota bakifrån.
Jag tycker att mc förarna ska ha skyllt fram oxå. Varför ska de kunna smita undan kamrorna och inte vi hederliga lagliga bilförare :wink: :wink: De skulle oxå ha samma st som bilarna har. Det skulle se kul ut :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
av anp
grammse skrev:
anp skrev:Såg nyss på nyheterna att VV utreder ett förslag om att minska olyckorna med mc, genom att lagändra så att även mc måste ha reg,skylt fram.

Jag tycker att mc förarna ska ha skyllt fram oxå. Varför ska de kunna smita undan kamrorna och inte vi hederliga lagliga bilförare :wink: :wink: De skulle oxå ha samma st som bilarna har. Det skulle se kul ut :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Ja, någon jäkla rättvisa måste det ju vara. Men för att det skall bli riktigt rättvist, så måste de köra utan hjälm så att de kan identifieras enkelt. Något annat vore ju otänkbart. För VV kan väl inte fabulera fram en lagändring utan verklig betydelse för trafiksäkerheten?
Trafiksäkerhetskamerorna kompenserar nog frånvaron av hjälmen.
av Addekarlsson
Enkelt... Lägg ansvaret på registrerad ägare av mc, sen är det upp till denne att avslöja om cykeln varit utlånad eller inte.
Helt klart ska mc få skylt fram, och åka dit i kamerakontroll. Dom har bara en fet gräddfil i detta som det är nu.

Mvh/ Adde
av anp
Är det verkligen rätt att ha ägaransvar med allt vad det innebär med angiveri mm?
Jag ser det som en mycket farlig väg att gå, med kameraövervakning av samhället och angiveri mm till följd av en fullständigt nedrustad poliskår.

Långsökt liknelse:
Om man finner palmevapnet ex,vis. är det då rätt att straffa ägaren till vapnet enbart baserat på att denne var registrerad ägare av det? Är rättvisan och samhället gagnad av att vi fått en person dömd för mordet utan egentliga bevis mer än ett tidigare ägarskap?

Som de skrev i en av länkarna jag lade in. Vid ägaransvar kommer troligen anmälda mc-stölder öka i takt med ökat antal fotade oidentifierbara mc-förare.
Frågan är vad som vinner mest på det, rättvisan eller statskassan...

Om mord, misshandel m.fl grova brott kräver väldigt stark bevisning för att få fram en fällande dom. Varför skulle då inte en simpel fortkörning också göra det?
Mördare kan gå fria om de skyller på varandra, men en fordonsägare skall kunna dömas till både böter och kanske indraget körkort enbart baserat på en fotograferad reg,skylt?
av Addekarlsson
Du har så rätt anp. Jag tänkte inte längre än näsan räckte. :lol:
Beror till stor del på att jag är ganska less på dom mc-förare som skiter i allt och alla.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Nexus
anp skrev:
grammse skrev:

Ja, någon jäkla rättvisa måste det ju vara. Men för att det skall bli riktigt rättvist, så måste de köra utan hjälm så att de kan identifieras enkelt. Något annat vore ju otänkbart. För VV kan väl inte fabulera fram en lagändring utan verklig betydelse för trafiksäkerheten?
Trafiksäkerhetskamerorna kompenserar nog frånvaron av hjälmen.
Det kanske inte vore så dumt om de körde utan hjälm. för då kanske de inte for fram som skållade råttor :lol: :lol:
Användarvisningsbild
av Tag_H
Addekarlsson skrev:Du har så rätt anp. Jag tänkte inte längre än näsan räckte. :lol:
Beror till stor del på att jag är ganska less på dom mc-förare som skiter i allt och alla.

Mvh/ Adde
Snälla Adde, dra inte alla hojförare över en kam.
jag åker oxå hoj :wink:
Men skiter inte i allt och alla.
därimot utnyttjar jag gräddfilen vid fartkamror :)

Om vi tar bort hjämkravet så blir identifieringen lättare :)
men snart måste vi väl ha reg nr ffastklistrat i pannan på hjälmen :evil:
Tysta sommardäck V90

Har fram till nu kört en V90 T6 -2021 med 245[…]

Hi Volvo fan :-) I`m new hear so its my first thr[…]

Valmöjligheter kommer finnas i decennier fram[…]

Populärt att säga 100 mil per tank, men […]