...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Kom precis hem från en tripp till USA & vid ett av besöken till en supermarket så slogs jag av de generöst tilltaget parkeringsplatserna, dvs ordentligt med mellanrum. Hade det inte varit trevligt med ett liknande koncept i Sverige? Så man slipper dörruppslag från de som uppenbarligen inte bryr sig om sin bil.....

Kolla in bilden (tagen med mobilkameran så kvaliteten är inte den bästa men poängen går väl fram).

Bild
Användarvisningsbild
av ER
Har sett liknande här hemma också fast givetvis inte i samma utsträckning, här verkar det vara filosfin "packa in så många som möjligt på så liten yta som möjligt" som gäller fast det vägrar jag acceptera och liksom flera andra fulparkerar om det behövs för att spara på bilens karossytor från dörruppslag av oaktsamma personer som skiter i om bilen brevid råkar få ett uppslag på sig pga att en unge kastar upp dörrar utan förstånd/den personen skiter i andras ägodelar totalt eller har skabbigt lik som den inte bryr sig om.
EDIT: Tror fanken det var utanför Micro/Rusta i U-sala tom. det var så "bra" parkeringar.
Senast redigerad av 1 ER, redigerad totalt 0 gånger.
av varri
går det inte att ställa sig på en "ej tillsatt plats" så brukar jag fulparkera på så vis att jag tar 2-3 rutor. Detta efter att jag fått bilen "bucklad" 3 gånger på 2 veckor. Inget som syntes jätte väl, men när man väl sett det. Då är det svårt att glömma bort dom
av anp
varri skrev:går det inte att ställa sig på en "ej tillsatt plats" så brukar jag fulparkera på så vis att jag tar 2-3 rutor. Detta efter att jag fått bilen "bucklad" 3 gånger på 2 veckor. Inget som syntes jätte väl, men när man väl sett det. Då är det svårt att glömma bort dom
Otroligt själviskt och idiotiskt beteende! Varför inte ställa dig på en handikapplats på en gång?

Dock ska jag vara ärlig och erkänna att jag gör likadant då jag har biltrailern tillkopplad. Men av den enkla anledningen att jag vill undvika att förstöra andras bilar vid utfart från parkeringen, alternativt vill slippa bli inparkerad då utfart omöjliggörs ifall bilar står i de närmsta rutorna.

Nu har jag inga bilar jag är så rädd om, även om jag ändå vill undvika onödiga repor/bucklor. Men förligger risk för dörruppslag eller liknande, så väljer jag att parkera längst bort och gå till entrén.
Att ta upp 2-3 p-platser av ren bekvämlighet är inte ett alternativ om jag kör bil utan tillkopplad släpvagn.

När vi ändå är inne på ämnet, de mentalt handikappade personer som parkerar sin Fiesta/Micra eller Fiat 127 på lastzons p-platserna utanför Ikea ex,vis. De borde få både bil och körkort konfiskerade.

Vet inte hur många gånger man kommit med släpvagn för att köpa/lasta skrymmande/tungt gods, och funnit en liten motordriven/hjulburen shoppingväska parkerad på p-platserna avsedda för lastning. Och där ägaren kommit ut med varor som ryms i en liten kasse eller i fickan.
av dartpro
Jag brukar också parkera några rader längre bort från entrén, men när man kommer tillbaka till bilen så har någon ***** parkerat bredvid med ca 15 cm utrymme för mig att öppna dörren, fast det är gott om platser överallt. Händer ganska ofta!
av varri
anp skrev:Otroligt själviskt och idiotiskt beteende! Varför inte ställa dig på en handikapplats på en gång?

Dock ska jag vara ärlig och erkänna att jag gör likadant då jag har biltrailern tillkopplad. Men av den enkla anledningen att jag vill undvika att förstöra andras bilar vid utfart från parkeringen, alternativt vill slippa bli inparkerad då utfart omöjliggörs ifall bilar står i de närmsta rutorna.

Nu har jag inga bilar jag är så rädd om, även om jag ändå vill undvika onödiga repor/bucklor. Men förligger risk för dörruppslag eller liknande, så väljer jag att parkera längst bort och gå till entrén.
Att ta upp 2-3 p-platser av ren bekvämlighet är inte ett alternativ om jag kör bil utan tillkopplad släpvagn.

När vi ändå är inne på ämnet, de mentalt handikappade personer som parkerar sin Fiesta/Micra eller Fiat 127 på lastzons p-platserna utanför Ikea ex,vis. De borde få både bil och körkort konfiskerade.

Vet inte hur många gånger man kommit med släpvagn för att köpa/lasta skrymmande/tungt gods, och funnit en liten motordriven/hjulburen shoppingväska parkerad på p-platserna avsedda för lastning. Och där ägaren kommit ut med varor som ryms i en liten kasse eller i fickan.
Oj, där träffa ja en öm punkt eller?
Alltså, lär sig folk att öppna dörrar och parkera, så vore ju inte detta ett problem. Jag skiter ärligt talat i när någon gör så på min 745a, men på min V70, inte poppis. Speciellt när det blir jag som får stå för kakan. Kan jag inte ställa mig på gatan eller så, är det 2 parkeringar som gäller. Inte mer med det.

Varför ja inte tar handikappsplats? det finns idiotiska beteende, men det finns även idiotiska frågor.

Du gör ju likadant när du har biltrailern tillkopplad. Det är väl ingen ursäkt att det underlättar vid utkörning? Det gör ju min parkering med? <- detta är ett ironiskt uttalande.

Bara för att du inte har bilar som du är rädd om, så råkar jag ha en som jag är rädd om. Då jag betalar själv, inte skiter pengar och pappa betalar inte åt mig.

jag tar inte upp 2-3p-platser av bekvämlighet, utan att jag helt enkelt slipper skador på detta sätt. Jag bra kondition, gå 500 m är ju inte direkt en utmaning ;)
Användarvisningsbild
av TopGear
Jag anar en risk att ditt beteende kan få din bucklad på annat sätt om andra bilister inte hittar en parkering och ser någon som tar 2-3 platser...
av varri
i våran lilla stad är inte det ett problem, här är det lite "alla känner alla" å blir någon bil totalt förstörd brukar sånt klaras upp rätt snabbt alltid nån som sett nån osv.

Men sånt blir det ju dessvärre inte med små bucklorna.

Har dock inte prövat att ställa mig så i en storstad, skulle väl antagligen bli svindyrt... Så därför tas frugans bil till storstäder.. Som jag tog till jobbet idag, å fick ytterligare bevis på att folk inte kan köra bil. Då det är henns bil tar jag 1 plats, å vad händer.. så en backspegel böjd (blev inte trasig som tur va) å en repa på sidan, dock bara färgskrap så var inga probs att polera bort. som tur var.

Tanken har dock slagit mig, att jag är en av Sveriges mest otursförföljda människor. Kanske får köpa cykel, eller börja jobba hemmifrån å bli eremit =)
Användarvisningsbild
av hj
Parkeringsprocedurer är ju ett väldigt märkligt fenomen i vårt land. På ALLA andra ställen vill vi svenskar sitta så långt ifrån varandra som möjligt - på bussen, i väntrum, överallt.

Utom på parkeringar. Man kan parkera 50 m från närmaste bil på en parkering och i 9 fall av 10 har något kvalster parkerat bredvid när man kommer tillbaka.

Vad är det som gör att folk inte klarar av att parkera för sig själva? Det är inget annat än en mental störning. Om en människa sitter för sig själv långt från alla andra så kan man utgå från att han vill vara i fred. En tänkande person borde göra samma koppling när han ser en bil.

Men varför gnäller jag på något som inte går att åtgärda - folk lämnnar ju hjärnan hemma när de åker ut på sina shoppingturer. Räcker att vara på valfri jumboparkering a la Barkarby/Boländerna/Kista Galleria på en helg så ser man eländet...
Användarvisningsbild
av ER
Så länge det finns dom som inte är rädda om andras bilar på en stor/liten/whatever parkeringsplats och det fenomen som beskrivits om att även om man ställer sig i ytterändan på parkeringen utan en enda bil i närheten men senare har en skara skabbiga/normala bilar runt sig så ser jag inget som helst fel i att hindra andra att orsaka onödig risk/skada på mina egna fordon. Det är ingalunda själviskt eller idiotiskt av den som gör det då det finns plats på annat håll närmare ingången för dom att parkera på än precis i riskzonen för just mina bilar som jag faktiskt bryr mig om och betalat med egna mycket hårt överbeskattade pengar och underhållits med hårt överbeskattade pengar så jag har all rätt att göra allt för att bevara det bra skicket på dom så länge som möjligt för att få igen nån krona extra vid bytet av fordon till skillnad från dessa hjärnlösa typer som tydligen inte betalar själv eller skiter i om deras lik skadar andras bilar "för en buckla på mitt lik gör ju inget"-resonemanget dom tydligen för i huvudet.
Borde finnas speciella platser långt ifrån för tjänstebilar/folk som inte bryr sig om bilarna får ett eller flera dörruppslag/allmänt skabbiga fordon som ett eller flera dörruppslag på inte gör större skada..
V70 XC 2.4 bra motor?

Motorn i sig är helt ok. Om det är en br[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt torp[…]

Säkra bakluckan vid frakt?

I sådana fall brukar jag kroka på sl&a[…]

Klossar byttes runtom vid 6000 mil. <...> T[…]