...

Moderator: Moderatorer

av nj22ah
Hej

Är det bara jag som tycker att folk inte vet hur man hanterar rondeller?
Där jag bor har vi en jä*ligt stor rondell och 90% av alla stannar innan dom kommer in i rondellen.

MEN VARFÖR??????????
Det är ju tomt eller så ser man någon som kör in i föregående inkörningsområde.

Rondeller finns i Sverige för att man ska få trafiken att flyta bättre.
Men det fattar inte folk och det stör mig.

Urrrrk
Användarvisningsbild
av Loner
Det verkar finnas lika många sätt att köra i cirkulationsplatser som det finns bilförare..

/L
av Frigge
Eller dom som MÅSTE utnyttja 2 körfält i en rondell :twisted:
Eller den nya regeln att man får hålla ytterfil men ändå åka runt i rondellen, hur jävla idiotiskt är inte det :roll:
av nj22ah
Frigge skrev:Eller dom som MÅSTE utnyttja 2 körfält i en rondell :twisted:
Eller den nya regeln att man får hålla ytterfil men ändå åka runt i rondellen, hur jävla idiotiskt är inte det :roll:
jaaaa precissssssssss....
avskyr när dom gör så...
för ibland kör ja fram till rondellen...två filer som tar en fram till rondellen...
högra filen är det 10-15 bilar...vänstra 1-2....

jag kommer på vänstra o vill köra höger....lycka till...för då ska dom fortsätta köra igenom heeeeeela rondellen.

som sagt...detta pga regeln...nu måste man anpassa sig till det haha

urrrk
Användarvisningsbild
av cycler
Jväliga med rondeller numera är ju att de "anpassar" tillfarterna så att man måste i princip stanna......

Jag som trodde man byggde rondeller för att man skulle slippa minska hastigheten...

/C
Användarvisningsbild
av Tomas88
Det som retar mig mest är folk som inte använder blinkers rätt i rondeller. Det viktiga är ju att man blinkar höger när man ska ut ur rondellen, om man vill vara extra tydlig kan man också blinka vänster i rondellen (om man nu ska dit). En del blinkar bara vänster och slår bara av blinkersen när de skall ut ur rondellen. Mycket irriterande då man tvingas stanna i onödan när man skall in i en rondell. Vitsen med rondeller är ju att trafiken skall flyta på så bra så möjligt.

/Tomas
Användarvisningsbild
av ER
Det "nya" sätter är betyligt sämre samt mindre tyligt och man måste fått hjänsläpp för det enda som är tydligt nog är det gammla sättet där man skall hantera/anse rondell/cirkulationsplats som 4-vägskorsning och använda blikers därefter för att blinka när man ändå bara skall rakt igenom en rondell är ju till ingen nytta alls.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Håller inte med om föregående inlägg. Vitsen med att använda blinkers/körriktningsvisare är ju att visa var man ska. Skiter folk i att använda blinkers gör detta att trafiken bromsas upp mer än vad som är nödvändigt eftersom att du genom att inte blinka visar att du tänker fortsätta runt i rondellen och på så vis får de som är på väg in i rondellen efter din utfart kanske stanna i onödan.
Användarvisningsbild
av Lilja
Frigge skrev:Eller dom som MÅSTE utnyttja 2 körfält i en rondell :twisted:
Inte alla rondeller gäller den regeln dock det är bara om det inte är uppmärkta körfält. Vi har en sådan rondell precis utanför jobb och det händer olyckor där dagligen. Folk som kör rakt fram och väljer vänster körfält för de kanske ska svänga till vänster efter rondellen. Sen bredvid ligger det nån som ska svänga vänster i rondellen men ligger i höger filen igenom hela. Vad händer? Jo den högra bilen sneddar rakt ut framför bilen som ska rakt fram. Fullständigt idiotiskt och livsfarligt, speciellt i kombination med att folk inte använder blinkers i rondeller.
LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppska[…]

https://hosting.photobucket.com/42c531a3-beee-4b[…]

Jag hade ett irriterande ljud som jag tillslut lok[…]

Løs del

Svårt att avgöra storleken, men spontan[…]