...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
För några veckor sedan när jag var till Uppsala så fick jag väldigt hastigt och lustigt avbryta en omkörning då jag inte sett att jag hade möte närmare än den närmsta bil jag såg då den främsta i kön bara använde p-ljuset. Jag började fundera på hur tusan jag kunde missa den bilen, det var ju ändå ljust ute.

Så idag när jag återigen skulle köra till Uppsala så tvingas jag återigen avbryta en omkörning pga en bil som kör med p-ljus och ligger ett par hundra meter framför den främsta bil som jag ser.

Är det bara jag som missar de bilar som kör med bara p-ljus så jag bör gå till optikern eller är det fler?

Hur jädra svårt kan det vara att köra med laglig ljuskombination? Jag struntar fullständigt i om dom kör med dimljusen men jag vill i alla fall kunna se mötande bilar! Eftersom vi har lag på ljus framåt i sverige även på dagtid så är det ju ljusen längre fram som hjärnan reflekterar över!

Vet inte om det är ett ökande problem eller om det bara är en slump att jag råkat ut för detta 2ggr på 2 veckor efter samma bit av e4.

/Anders
Användarvisningsbild
av CarMan
anledningen till attvi har lagan är för att man betydligt lättare ser bilarna även på dagen. (du behöver inte gå till optikern)

en gissning är de ökade antal importbilar som fins i landet, dom flästa har inte ljusautomatik
av matzen10
Håller med om det där med ljusautomatik.. Hade ju själv så på BMW:n. Dock så hade jag satt en DYMO-lapp på instrumentglaset "Sätt på lyset", så ingen av oss glömde det! Det skulle kosta i runda slängar 3000:- att få det kopplat som det ska vara här i Sverige. Det var visst inte så lätt som jag hade föreställt mig :wink:

Men visst råkar jag oxå ut för samma fenomen men inte riktigt lika frekvent, Brains. Det är då man blir lite rädd! Och tacksam för att polisen rätt mycket är ute på vägarna och gör hastighetskontroller; då åker dom dit på 800:- tror jag det är numera. Jag tror det är många fler som är utsatta för dessa vettvillingar så du behöver inte uppsöka Galleri Nian av det skälet.

M V H
--> Matz
Användarvisningsbild
av Brainy
Hehe tur det inte bara är jag.

Matz: Varit i Gävle nyligen eller såg du på synsams hemsida? :wink: Tyvärr så finns bara synsam där inne och de har lite för höga priser för min del. Däremot så finns ju blic optic vid slottet. Brukar landa på omkring en tusenlapp billigare. Är det enda stället som jag brukar hitta glasögon för mindre än 3000kr när jag ska byta.
Gallerian Nian går man bara till när det är dags att besöka teknikmagasinet eller clas ohlson.

Mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Mattias_F
Funderade just på de nya DKW.. :oops: jag Audi med diod-varselljus på dagen.
De ser man bra utan att man misstänker sig behöva uppsöka den lokala optikern 8)
Undra om dessa nu fungerar som det gamla härliga varselljuset på äldre bilar. Diodtekniken är ju dessutom riktigt energieffektiv.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jag håller med om problemet med folk som inte anväder lyse. Jag tycker det är ofta som man möter folk utan något lyse på över huvud taget. Jag brukar alltid blinka till med helljuset men det är ju inte alla som fattar ändå.

/ Tomas
Användarvisningsbild
av ER
Tomas88 skrev:Jag håller med om problemet med folk som inte anväder lyse. Jag tycker det är ofta som man möter folk utan något lyse på över huvud taget. Jag brukar alltid blinka till med helljuset men det är ju inte alla som fattar ändå.

/ Tomas
Gör man det tror ju idioterna bara att man varnar för snutkontroll och bromsar in utan att åtgärda "problemet", samma sak med enögdingar för dom fattar heller ingenting tydligen.
Problemet är lätt att lösa med obligatoriska "spanska flaggan" på bes. om inte aut.halvljus fungerar/är fipplat med/saknas helt och stöd för det finns ju i lagen då det är kravpå halvljus eller likvärdigt ljus dagtid.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Som jag förstått det är det ok med bara varselljus om det är dagsljus och klar sikt.
På min 240 är det bara varselljus automatiskt men jag brukar ändå alltid sätta på halvljuset.
Användarvisningsbild
av ER
Men det "varselljuset" är ingalunda bättre än parkeringsljuset på dagens bilar om man ser till hur starkt eller svagt det lyser.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Visste inte ens att det fanns nyare bilar med varselljus. Jag trodde alla bilar numera hade automatiskt halvljus (alltså förutom import då).
Vad det gäller varselljus så lyser i alla fall varselljuset bättre än parkeringsljuset fram (bak ingen skillnad p-ljus/varselljus/halvljus) på min 240.

Blankt papper :party:

Jag har en V40 D3 -17. Årsskatten på d[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte min V60 My25 för tre veckor se[…]

Du kan nog vara lung för att det är prec[…]