...

Moderator: Moderatorer

av pebe
#77231
8) hej. har en fundering. vad tycker ni ute på forumet om detta saltande på vägarna?? det kan vara ok att salta vid rondeller korsningar od. nu verkar det som att varenda m.m av vägbanan ska saltas. funderar på ifall den person som beslutar har tjänstebil och stockholmssyndrom. ni vet plattan i mattan för både broms och gas. detta eviga saltande måste ju gå hårt åt vora gammla fina trotjänare, eller hur. även om man tvättar och vaxar ofta. har ni några tankar om detta?? norrland och gotland saltar inte!!!! funkar ändå. :evil: :evil:
pebe
Användarvisningsbild
av Brainy
#77262
Jag gillar salt då det antagligen räddar rätt så många liv. Däremot så gäller det ju även att vi tvättar bilarna oftare. I stan tycker jag dock man kan nöja sig med grus.

Har varit på semester i fjällen över jul och det märktes rätt rejäl skillnad när de slutat salta och istället hällt ut sand på riksvägen.

/Anders
av anp
#77269
Salt är ett elände som bör brukas endast vid extremväder. Sanda istället, och låt folk lära sig den hårda vägen att vintern kan innebära halka.
Användarvisningsbild
av Brainy
#77287
Du menar genom att en som inte fattat vad vinterväglag utan salt innebär kraschar in i mig så jag hamnar i rullstol resten av livet? :roll:

Ska man göra samma sak med alla trafiksäkerhetsåtgärder? Fri fart, strunta i att göra vägkanterna säkrare osv?

/Anders
av OC-RA
#77374
Det beror ju på var i landet man bor. Uppåt i landet är det vinterväglag konstant, medan söder ut så regnar det ena dan och fryser på den andra så det blir en ren isgata. Jag tror nog saltet räddar många från olyckor.
av anp
#77377
Brainded skrev:Du menar genom att en som inte fattat vad vinterväglag utan salt innebär kraschar in i mig så jag hamnar i rullstol resten av livet? :roll:

Ska man göra samma sak med alla trafiksäkerhetsåtgärder? Fri fart, strunta i att göra vägkanterna säkrare osv?

/Anders
Ja, varför inte. Ju fortare man får köra, ju mindre tid på vägen riskerar man andras liv... :roll:

Så byte från saltad väg till osaltad väg tror du inte kan skapa farliga situationer/incidenter?

Bilarna mår inte bra av salt, naturen kan knappast vara behjälpt av allt salt som sprids ut efter vägarna så att vi kan köra fortare än vad som är tillrådigt vintertid.

Där jag bor saltade de i tid och otid tidigare, nu saltar de endast vid extremsituationer i.o.m att vägen betecknas som "saltfri" av vägverket. Och än har ingen tagit skada av det.
Användarvisningsbild
av Brainy
#77387
Om det ligger en skarp gräns efter en 90-väg så. Sätter man gränsen där tätbebyggt område slutar så tror jag inte det ska vara någon fara.

Som jag ser det så är människoliv mer värt än en bil som e.v. rostar lite så så länge inget bra komplement finns så vill jag se saltet. Men det är kanske bara jag?

/Anders
Användarvisningsbild
av C.W.
#77440
Ökar det inte risken för vilt olyckor med salt på vägen? (I)
Har för mig svågern sa att det verkar vara mera ren på vägen när de saltade mellan Umeå och Åsele?
(Djuren slickar i sig salt, på samma sätt varför man sätter ut saltsten till älg.)
Borde väl vara undersökt om det är sant eller falsk?

Saltet gör ochså att det blir en beläggning på vindrutan, eller rättare sagt saltet gör så att partiklarna på vägbanan fastnar lättare på vindrutan och den filmen är svårare att göra ren, även med vindrutespolarvätska.
:evil:
av pebe
#77670
:roll: god fortsättning. kul att ni har åsikter om detta. vad jag menar är: annpassa hastighet efter ÅRSTID, inte väglag, ordentliga vinterdäck med dubb och kör med framförhållning då behövs saltet inte användas ofta.när någon råkar ut för blixthalka beror det ofta på att personen vant sig vid saltade vägar, när det sedan inte är saltat och personen står på som vanligt besöks diket eller vad det nu blir. man hör ; jag viste inte att det var så halt, det kom helt överraskande. jo jo får man lära sig att köra på vinterväg behöver inte detta hända. det är iallafall min åsikt. :!:
Användarvisningsbild
av Fastmoving?
#77674
Jo, det här med saltet är intressant, som nån sa så beror det mycket på var i landet man bor vilken åsikt man har om det, och lika stor skillnad är det på betendet i trafiken.

Förra vinter gjorde Vägverket här uppe en teststräcka på E4:an, drygt 5mil sammanhängande väg med både 2+1 väg och motortrafikled saltades endast vid extremfall, och jag tror det blev bara 2-3ggr på hela vintern. Den sträckan är helt klart en av de mest trafikerade sträckorna här uppe.
Resultatet då, jo det var bara positivt, antalet olyckor minskade med 15-20% (minns inte exakt siffra) och vägen blev mycket trevligare att köra efter. Man slapp det här mörka slasket, vägkanterna var vita så allt syntes mycket bättre osv.

Jag vet inte om försöket fortsätter nu i vinter, men jag hoppas ju det.

Inte läst länken, men var igår i U[…]

Läckande styrservo v70 2005

Jag hade läcka, nu är bilen inlämna[…]

Den trådlösa har jag men spelar som sag[…]

25%-helg på Mekonomen

Nu är det dax igen (25/5-26/5) om man beh&oum[…]