...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
#1069901
Vill bara utfärda ett stort tack till praktarslet i en silvrig V70 som sparade 10 sekunder på sin dagliga pendling när denne körde om mig häromdagen. Jag tror det var en D2, eftersom detta intelligensvakuum valde att stå på gasen och närma mig väldigt snabbt för att blåsa förbi mig vid det enda tillfället på en i övrigt tom 90-landsväg det fanns mötande trafik. Vilket alltså tvingade denne till att tvärt svänga in framför mig, i cirka 130-140. Inget problem egentligen om det inte vore för att
a) det är årstiden till ära massvis med sand och grus mellan körbanorna, vilket gav ett melodiskt hagelliknande kontinuerligt smatter av grus som träffade bilen i två sekunder (2 s kontinuerligt!!!)
b) jag bytte vindruta i höstas, just för att den förra var full av små stenskott och repor

Har inget egentligt underlag för tråden, jag är bara helt förtvivlad över att min nya vindruta är dränkt i stenskott :cry: Nog små för att inte egentligen synas men nog många till antalet och nog stora för att märkas, särskilt när jag fick ett tiotal samtidigt.

Edit: angående diskussionsunderlag: Ska vi lagstadga ett krav på minsta vikteffekt för att förebygga att sådana här omkörningar? Om alla körde D5:or och T6:or hade min vindruta fortfarande varit hel och ren :( Antingen hade omkörningen varit över snabbare eller så hade h*n haft tid att vänta och ändå hunnit spara fem sekunder.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1069921
#stresshjärna :wink: De ser inte möjligheter enbart hinder. Får mig att minnas en sak, hyresföreningen jag bodde i en gång hade fällt ett träd bredvid min bil, en snygg fällning från min och andra fordon :wink: men de var rätt så täckta av sågspån vilket fick resultera i en tvätt. Problemet var bara att kådan eller var det nu heter inte gav sig med en tvätt, avfettning införskaffades men bet inte helt ändå, provade att vaxa en liten yta vilket blev lite bättre men tröttnade då det inte var mitt fel att kåda satt på lack och rutor utan tog ett kostnadsförslag från en rekondfirma som jag ringde in till värden med, efter en del ordväxling så stod de för polering och vaxning. Hämtade bilen när den var klar och blir omkörd precis som du och får dessutom en rejäl dusch med spolarvätska på bilen :shock:
Användarvisningsbild
av Perra83
#1069934
Vid sådana omkörningar är jag berädd och bromsar så det blir en stor lucka för den omkörande bilen ELLER så gasar jag på så idioten får åka in bakom mig. Jag offrar inte min bil för någon annan aldrig någonsin :twisted:
av llesrof
#1069943
Perra83 skrev:Vid sådana omkörningar är jag berädd och bromsar så det blir en stor lucka för den omkörande bilen ELLER så gasar jag på så idioten får åka in bakom mig. Jag offrar inte min bil för någon annan aldrig någonsin :twisted:
Så du kan få för dig att gasa när den omkörande får möte? Känns det speciellt genomtänkt?
Användarvisningsbild
av Derank
#1069946
Vad är en bil jämfört med ett människoliv. Har själv råkar ut för liknande och då bromsar jag såklart in så den omkörande hinner förbi. Om jag sedan får ett stensättning el 2 vad är det mot en ev trafikolycka. Vist är det surt med skador på bilen. Men de går att reparera. Det är svårare att väcka en död människa till liv.

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Derank
#1069947
Ett stenskott el 2 ska det stå

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Perra83
#1069960
llesrof skrev:
Perra83 skrev:Vid sådana omkörningar är jag berädd och bromsar så det blir en stor lucka för den omkörande bilen ELLER så gasar jag på så idioten får åka in bakom mig. Jag offrar inte min bil för någon annan aldrig någonsin :twisted:
Så du kan få för dig att gasa när den omkörande får möte? Känns det speciellt genomtänkt?
Kör du om på det viset!?

I en del fall undrar man om den som kör om har dödslängtan. Han får välja frontalkrock el ligga bakom mig in skitspruten. Jag har farthållaren på det längsta för att slippa skador på bilen inte för att bjuda in någon för att jag älskar blästersand.
av LarsBd
#1069977
Så den oskyldiga föraren i den mötande bilen ska få en idiot i fronten och omkomma eller bli invalidiserad för att du ska slippa några stenskott?
av Schmoyoho
#1069978
Micce1980 skrev:#stresshjärna :wink: De ser inte möjligheter enbart hinder. Får mig att minnas en sak, hyresföreningen jag bodde i en gång hade fällt ett träd bredvid min bil, en snygg fällning från min och andra fordon :wink: men de var rätt så täckta av sågspån vilket fick resultera i en tvätt. Problemet var bara att kådan eller var det nu heter inte gav sig med en tvätt, avfettning införskaffades men bet inte helt ändå, provade att vaxa en liten yta vilket blev lite bättre men tröttnade då det inte var mitt fel att kåda satt på lack och rutor utan tog ett kostnadsförslag från en rekondfirma som jag ringde in till värden med, efter en del ordväxling så stod de för polering och vaxning. Hämtade bilen när den var klar och blir omkörd precis som du och får dessutom en rejäl dusch med spolarvätska på bilen :shock:
Okej men då fick ju du lite rättvisa skipad åtminstone, och en rekondad bil. Min syndare kom ju iväg utan att laga min vindruta, eller ens få höra en serie invektiv från mig.
Perra83 skrev:Vid sådana omkörningar är jag berädd och bromsar så det blir en stor lucka för den omkörande bilen ELLER så gasar jag på så idioten får åka in bakom mig. Jag offrar inte min bil för någon annan aldrig någonsin :twisted:
Har en del små stenskott på stötfångaren från förra ägaren som verkar varit mindre noga med avståndet. Men det sura var just att min nya fina vindruta skulle förstöras. Det är förstås inte jätteilla, men det är ändå ganska många små prickar. Som var precis vad jag ville bli av med (sen såg man ingenting när solen låg på, massor av små täta repor, men stenskotten också).

Även om jag kan bli galen på andra som gör det så får jag medge att jag också ibland gasar och planerar min körning för att förhindra omkörningar, men det är bara i en ganska specifik situation: pendling, landsväg, tät trafik och stresspåsar som desperat letar tillfälle för att köra om och pressa sig in, bil för bil. Senast förra veckan var det underkylt regn och trafiken flöt på i skyltad fart trots tät trafik. Ändå skulle en merca om. Höll på i flera mil att köra om kön bil för bil utan att komma någonvart och dessutom tvinga sig in och bromsa ner = förstöra trafikflödet.
Derank skrev:Vad är en bil jämfört med ett människoliv. Har själv råkar ut för liknande och då bromsar jag såklart in så den omkörande hinner förbi. Om jag sedan får ett stensättning el 2 vad är det mot en ev trafikolycka. Vist är det surt med skador på bilen. Men de går att reparera. Det är svårare att väcka en död människa till liv.
I mitt fall så låg V70:n bakom mig nog länge för att se ut som att den skulle avvakta. Omkörningen hade nog gått okej om föraren inte svängt in så tvärt. Var inte alls beredd på mängden grus och sand som samlats mellan körbanorna då det inte syntes, antog de hade hunnit sopa då vägen i fråga varit bar i flera veckor. Hade ingen beredskap på att bromsa eller svänga undan, även om jag hann svänga undan och sakta in lite.
Användarvisningsbild
av Derank
#1070017
Jag förstår dig och jag har själv gjort idiotiska saker då fordon kastat sig in framför mig, dels då jag var yngre och oförståndigare men idag tänker jag mig för en extra gång innan jag brusar upp.

Jag blir och skitirriterad då någon vräker sig in framför få det är 1dm snömodd på vägen och man precis hinner få på torkar för att upptäcka att man fladdrat en meter åt sidan pga noll sikt.

Jag ids inte ens blinka med heljuset i en sådan situation för en som på det viset skulle inte bry sig iaf.

Jag kör själv ganska hårt i trafiken och försöker ta en lucka om tillfälle5ges men jag vräker mig inte in för att tex hinna av på avfart jag nästan missat. Då kör jag vidare och tar nästa

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk

Du behöver inte ta loss hela motorn för […]

Jag tänker sammanfatta mina problem med avgas[…]

V70 2008 bakluckan låser ej

Kabelstammen går i mitten, tror dom tidigare[…]

Irriterande ojämn blinkers

Nja, det gör de ju, det är bara en fr&ar[…]