...

Moderator: Moderatorer

Lite sent, kom på att man borde annonsera här också.

Den här kommer nog att spridas ganska rejält i framtiden.

Eventinformation:

Bild
robinb3rgsten skrev:Jävla larv tar dom upp p plats så är de bara betala i varför ska dom få stå på trottoaren ha får ju inte ställa bilen där
Håller med.

Ett jädra bölande på motorcyklister. Varför ska dom alltid särbehandlas?

Precis som cyklister tror dom att de är speciella. Och vissa regler kan "bändas" för att dom får plats.

Ja, och jag kör själv motorcykel. Och jag anser mig själv vara en jävla hycklare i detta fallet. För när man sitter på hojen får man det tänket automagiskt. Lite "Here I come, give me room". Jävligt konstigt det där..
Bör de inte också ha en reg skylt fram?
Som det är nu klarar de sig vid "selfie-pinnarna"
Det avser de särskilda MC-parkeringarna i Stockholm. Kommer ni från landsbygden kan det vara värt att veta att det går in 10st hojar på den yta som 1 bil tar. Det innebär alltså att parkeringsavgiften per ruta blir 150 spänn i timmen när motsvarande bilparkering kostar 15kr i timmen. Med samma logik (dvs kronor per yta) borde man lika gärna 10-dubbla bilparkeringen istället. Förstår ni det orimliga?
För att slippa klicka ovan
Smart person skrev:Jag skulle vilja kalla Sverige för ett bil-land. Det beror på klimatet. Nu gäller frågan stockholms kommun, och pendling och boendeparkering innanför och utanför tullarna. Det är tjocksmockt med trafik. Till exempel Essingeleden står ju nästan still flera timmar om dagen. Bilar står parkerade överallt. Nu finns det en andel som istället kan köra mc eller eu-moped till och från jobbet. Vädret blir då en faktor. Vägarna är is- och snöfria kanske 8-10 månader per år. Men det är ofta kallt och regnigt. Att det då är så pass mycket billigare att ändå köra mc eller eumoped till och från jobbet är ju en stark ekonomisk sporre. Ingen trängselavgift, lätt att hitta ställe att parkera, gratis parkering. Som det har varit i alla tider fram tills nu.

Nu kan det plötsligt kosta upp till 2500kr i månaden (parkering + boendeparkering) beroende på var man bor och var man jobbar. Bor och jobbar man i en "billig" zon så kanske man kommer undan med 500-1000kr per månad. Multiplicerat med 8-10 månader får vi från 4.000kr-25.000kr per år. Mina räkneexempel är inte kollade ordentligt, så säkert en del fel där.

Men summa summarum, och ursäkta franskan, men vem fan vill fortsätta köra eu-moppe i regn och 2 plusgrader för plötsliga 25.000kr extra per år? Ingen tror jag. Mc? Jo, några, men en minskning kommer det säkert att bli. Med det ekonomiska incitamentet borta blir det nog att sälja hoj/moped och återgår till bilen för många.

Så vad kommer då detta uppnå med det uttalade syftet att minska trängseln och öka tillgängligheten och skona miljön? Jo, resultat negativt. Yt- och bränslesnåla fordon minskar i antal, bilar ökar i antal.

Behåller vi istället även fortsättningsvis gratis parkering och boendeparkering för mc/moped så är det möjligt att ännu fler väljer dessa när det blir ännu dyrare med bil. Alla bilförare kan ju med lätthet köpa en billig eu-moppe eftersom behörigheten ingår i bilkörkortet.

XC70 D4 awd, D5244T17. Lurar på om vevhusve[…]

@MKV70 , Har du någon uppdatering, upplever[…]

Brainys V60

Känns orimligt att det där ska kunna ses[…]

Lampa 9 delar inkommande spänning med lampa 1[…]