- tis 12 apr 2016, 08:48
#1066574
Hej alla,
Jag kör rätt mycket runt om i Sverige och förundras mer än ofta över hur våra vägar har fått sina hastighetsgränser. Det verkar numer vara en tombola eller någon avdankad lottomaskin som används till detta för inte är det med någon logik?
Visst, vi har alla reagerat på hastighetssänkningar av lågtrafikerade och fina 90-vägar som blivit 80- eller 70-vägar och där tror jag mest att de som bestämmer hade otur eller helt enkelt inte kände någon cyklist som skulle ha problem om det "bara" stod 70 på skylten...
Men... och nu kommer den egentliga iakttagelsen...
På E4 runt Örkelljunga är det ett antal mil rätt ny motorväg som finfint nog har fått 120 :-O)
Vackert så, jag gillar 120-motorvägar. Den är i modern design (snålbyggd) med smalt mellan vägbanorna och bara ett vajerstaket mellan samt knappt någon vägren på höger och ingen plats mot mitten, lite som en 2+1 fast 2+2. Helt OK för mig, men hur kunde den dra boll 120 i tombolan? Är det bara för att den är ny?
För att bygga vidare på mitt resonemang, man kör ett antal mil till norrut, förbi Ljungby där det blir 2+1 för att sedan få motorväg igen så är det, som det ju alltid har varit, 110-väg...
En av Sveriges finaste motorvägssträckor genom Småland (här har det inte spartats...) som har breda körfält med vägren på båda sidor och rejält tilltagen yta mellan körfälten och i många fall med en ryggås mellan, dessutom är den i princip spikrak upp till Jönköping.
DETTA är en 120-väg i min bok, inte den andra vid Örkelljunga.
Har det med trafikintensitet att göra? Näe, det är samma trafik mer eller mindre på båda sträckningarna och det är samma långtradare på väg från Helsingborg uppåt i landet.
Jag bara förstår inte... ?:-/
Jag kör rätt mycket runt om i Sverige och förundras mer än ofta över hur våra vägar har fått sina hastighetsgränser. Det verkar numer vara en tombola eller någon avdankad lottomaskin som används till detta för inte är det med någon logik?
Visst, vi har alla reagerat på hastighetssänkningar av lågtrafikerade och fina 90-vägar som blivit 80- eller 70-vägar och där tror jag mest att de som bestämmer hade otur eller helt enkelt inte kände någon cyklist som skulle ha problem om det "bara" stod 70 på skylten...
Men... och nu kommer den egentliga iakttagelsen...
På E4 runt Örkelljunga är det ett antal mil rätt ny motorväg som finfint nog har fått 120 :-O)
Vackert så, jag gillar 120-motorvägar. Den är i modern design (snålbyggd) med smalt mellan vägbanorna och bara ett vajerstaket mellan samt knappt någon vägren på höger och ingen plats mot mitten, lite som en 2+1 fast 2+2. Helt OK för mig, men hur kunde den dra boll 120 i tombolan? Är det bara för att den är ny?
För att bygga vidare på mitt resonemang, man kör ett antal mil till norrut, förbi Ljungby där det blir 2+1 för att sedan få motorväg igen så är det, som det ju alltid har varit, 110-väg...
En av Sveriges finaste motorvägssträckor genom Småland (här har det inte spartats...) som har breda körfält med vägren på båda sidor och rejält tilltagen yta mellan körfälten och i många fall med en ryggås mellan, dessutom är den i princip spikrak upp till Jönköping.
DETTA är en 120-väg i min bok, inte den andra vid Örkelljunga.
Har det med trafikintensitet att göra? Näe, det är samma trafik mer eller mindre på båda sträckningarna och det är samma långtradare på väg från Helsingborg uppåt i landet.
Jag bara förstår inte... ?:-/
/Bempa