...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
Vet inte om det är bara jag men jag tycker att man ser allt vanligar på vägarna att folk kör med dimljus + halvljus samtidigt. Tror folk att det har blivit lagligt bara för att vissa bilar har sina DRL-lampor tända nertill samtidigt som halvljuset lyser? Dock så lyser ju DRL en inte så skarpt när halvljuste är igång.

Testade bara för skoj en gång när det var mörkt ute och köra med dimljus och halvljus lysandes samtidigt. Jag blev förvånad för det var inte någon som blinkade alls på mig :o Ändå så är dimljusen xenonvita (LED-lampor) och halvljuset vanligt halogen ljus.

Själv så kör jag alltid med dimljus + parkering tända på dagen och sen enbart halvljus på natten eller när det blir tillräckligt mörkt.

Hur upplever ni andra det? Har det blivit vanligar att folk kör med den bländande kombinationen dimljus och halvljus?
Användarvisningsbild
av Micce1980
Blinkar med dimljusen fram till den jag möter om denne har halvljus och dimljus på. Har två grannar som kör nyare Golf, deras halvljus och dimljus startar automatisk när de ska iväg, har inte haft tillfälle att blinka eller fråga dem :(
av Lövet
Moderna bilars dimljus är i princip alltid så svaga att det knappt märkas. Inget jag störs av det minsta.
Problemet i dagens bilpark är snarare att folk åker runt utan belysning alls, framförallt bak :(
av Waizguy
Om det har blivit vanligt? typ 1 av 3 kör med fel ljuskombination, antingen har man dimljus + halvljus en regnig mörker kväll och bländer allt och alla i sin väg eller så kör man med DRL och släckta bakljus.
Jag tror avsaknaden av trafikpolis ute på vägarna har gjort att det blivit lite av vilda västern där ute, många kör nog kombinationen med flit och vetskapen att det är olagligt medans andra verkar inte förstå bättre.
Kanske har det som du skrev smittat av sig och folk tror att det är OK bara för att andra gör det, Imitationsinlärning.

Jag blinkar typ aldrig på någon som har dimljus+halvljus igång, får glo mot den obefintliga linjen till höger och hoppas på att det inte står en älg de första sekunderna efter mötet då man bara ser stjärnor :)

/// Waiz
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Micce1980 skrev:Blinkar med dimljusen fram till den jag möter om denne har halvljus och dimljus på. Har två grannar som kör nyare Golf, deras halvljus och dimljus startar automatisk när de ska iväg, har inte haft tillfälle att blinka eller fråga dem :(
Ok det är inte så att det är kurvljusen som tänds? Vet att bägge kurvljusen tänds på vag bilar när man lägger i backen.
Lövet skrev:Moderna bilars dimljus är i princip alltid så svaga att det knappt märkas. Inget jag störs av det minsta.
Problemet i dagens bilpark är snarare att folk åker runt utan belysning alls, framförallt bak :(
Precis dom moderna bilarnas dimljus eller det är väl mer DRL ljus nu istället för dimljus men iaf så bländar inte deras dimljus lika mycket som dom gjorde förr. Det är ju mest dom lite äldre bilarna som kommer körandes med dimljus och halvljus på samtidigt och dom ska ju såklart blända.
Waizguy skrev:Om det har blivit vanligt? typ 1 av 3 kör med fel ljuskombination, antingen har man dimljus + halvljus en regnig mörker kväll och bländer allt och alla i sin väg eller så kör man med DRL och släckta bakljus.
Jag tror avsaknaden av trafikpolis ute på vägarna har gjort att det blivit lite av vilda västern där ute, många kör nog kombinationen med flit och vetskapen att det är olagligt medans andra verkar inte förstå bättre.
Kanske har det som du skrev smittat av sig och folk tror att det är OK bara för att andra gör det, Imitationsinlärning.

Jag blinkar typ aldrig på någon som har dimljus+halvljus igång, får glo mot den obefintliga linjen till höger och hoppas på att det inte står en älg de första sekunderna efter mötet då man bara ser stjärnor :)

/// Waiz
En kompis berätade att den blev stoppad av polisen för en vanlig alkoholkontrol och då körde denna med dimljus och halvljus lysandes samtidigt mitt på dagen polisen sa inte ett ord om det trots att dom såg det ??:-/
av Waizguy
DayDreamer skrev: En kompis berätade att den blev stoppad av polisen för en vanlig alkoholkontrol och då körde denna med dimljus och halvljus lysandes samtidigt mitt på dagen polisen sa inte ett ord om det trots att dom såg det ??:-/
Då var det säkerligen inte trafikpolisen utan vanliga polisen. Din kompis hade nog på ett eller annat sätt dragit ögonen på sig :), förövrigt de ända gångerna jag har blivit stoppad så har det varit i mina gamla saab'ar vid kväll/natt och då för "körkort och nykterhetskontroll", snarare var det för Stöldkontroll :P
Men även det var för ett par år sedan. Har nog inte ens sett en hastighetsmätning på 2år och då är jag ute i stort sett varje dag.

/// Waiz
Användarvisningsbild
av vetten
Ett rättinställt dimljus bländar inte mer än DRL-ljus gör däremot så är det många som inte har dom rätt inställda, förr så kollade dom alltid dimljusens inställning på bilprovningen men inte numera. Själv så störs jag inte ett dugg av dimljusen tycker att dom flesta överdriver där.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Waizguy skrev:
DayDreamer skrev: En kompis berätade att den blev stoppad av polisen för en vanlig alkoholkontrol och då körde denna med dimljus och halvljus lysandes samtidigt mitt på dagen polisen sa inte ett ord om det trots att dom såg det ??:-/
Då var det säkerligen inte trafikpolisen utan vanliga polisen. Din kompis hade nog på ett eller annat sätt dragit ögonen på sig :), förövrigt de ända gångerna jag har blivit stoppad så har det varit i mina gamla saab'ar vid kväll/natt och då för "körkort och nykterhetskontroll", snarare var det för Stöldkontroll :P
Men även det var för ett par år sedan. Har nog inte ens sett en hastighetsmätning på 2år och då är jag ute i stort sett varje dag.

/// Waiz
Nej det kanske det inte var tror bara att det var en slumpmässig kontroll för dom stod på en parkerings ficka och vinkade in den tror även dom kollade hastigheten men är inte hundra på det :???: .
vetten skrev:Ett rättinställt dimljus bländar inte mer än DRL-ljus gör däremot så är det många som inte har dom rätt inställda, förr så kollade dom alltid dimljusens inställning på bilprovningen men inte numera. Själv så störs jag inte ett dugg av dimljusen tycker att dom flesta överdriver där.
Ja det är väl så tyvärr det är att dom flesta dimljusen står fel eller att lampan sitter fel. Men dom som inte bländar så stör jag mig inget på det :)
av Lövet
vetten skrev:Ett rättinställt dimljus bländar inte mer än DRL-ljus gör däremot så är det många som inte har dom rätt inställda, förr så kollade dom alltid dimljusens inställning på bilprovningen men inte numera. Själv så störs jag inte ett dugg av dimljusen tycker att dom flesta överdriver där.
De SKA kollas på bilprovningen. Vad är det för slarvig besiktningsstation du besöker?
Användarvisningsbild
av grillchips
Jag fick "temporär" tvåa på att mitt ena dimljus stod för högt för... två år sen tror jag. Sådan som ska fixas till nästa besiktning. Så borta är det inte.

VOC låter hälsa att det är dags at[…]

Internet I bilen

Ursäkta min ovetskap men är det standar[…]

På de som jag konstaterat ha läkande ve[…]

Fungerar temperaturmätaren som den ska? Om mo[…]